تبعات معیشتی حذف معافیت مالیاتی هنرمندان/ پیروز این جنگ کیست؟

سعید نبی عضو انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند به تشریح تبعات مالی حذف معافیت مالی هنرمندان پرداخت. به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، سعید نبی عضو انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند در قالب یادداشتی به تبیین تبعات معیشتی اجرایی شدن پیشنهاد حذف معافیت مالیاتی هنرمندان در بودجه سال آینده پرداخت. متن این یادداشت را در زیر می […]


سعید نبی عضو انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند به تشریح تبعات مالی حذف معافیت مالی هنرمندان پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، سعید نبی عضو انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند در قالب یادداشتی به تبیین تبعات معیشتی اجرایی شدن پیشنهاد حذف معافیت مالیاتی هنرمندان در بودجه سال آینده پرداخت.

متن این یادداشت را در زیر می خوانید:

«سال‌هاست شرایط معیشتی و منابع درآمدی حدود ۸۰ درصد هنرمندان در کشور وضعیت خوبی ندارد و حتی بسیاری از همین ۸۰ درصد هم اعداد و ارقام دریافتی‌شان در ماه و سال کمتر از خط فقر محاسبه و اعلام شده است. چه زندگی‌هایی که به همین دلیل از هم پاشیده نشد و چه بسیار هنرمندانی که قید این کار را زدند.

به نظرم سیاستگزاران باید در این شرایط که بحران معیشتی، بسیاری از صنوف خانه سینما را فراگرفته به دنبال کمک به بخش باشند، نه فشار به شاکله این بخش محبوب در کشور.

قطعا امروزه به چند دلیل همچون متناسب نبودن و کاهش بودجه فرهنگ و هنر، عدم تخصیص و تحویل بودجه‌های فرهنگی هنری به عوامل طبق شرایط مقرر و مهمتر از همه تحریم‌ها و مشکلات بودجه‌ای در کشور، حال معیشتی اصحاب فرهنگ و هنر این سرزمین حال خوبی نیست و قطعا در این شرایط، حوزه تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر در وضع قوانین، می‌بایست کلیت شرایط معیشتی هنرمندان را در نظر بگیرند، نه صرفا جامعه ۲۰ درصدی که در این حوزه از نظر معیشتی وضع خوبی دارند.

در این میان هم البته شنیده می‌شود که معاون محترم رییس جمهور و رییس ‏سازمان برنامه و بودجه جناب آقای نوبخت فرموده‌اند دولت با «حذف معافیت مالیاتی هنرمندان» مخالف است، اما سوال اساسی این است؛ حال اگر این پیشنهاد تبدیل به قانون شد و ایشان و معاونت مربوطه و سایر دستگاه‌های متولی و اجرایی هنر، توان دفاع از این مقوله را در مجلس نداشتند، تکلیف هنرمندان چیست؟ مگر نه اینکه جنگ نرم‌افزاری و فرهنگی، امروز مادر همه جنگ‌ها شده است؟ خب اینکه به جای اختصاص یارانه و سوبسیت به بخش فرهنگ و هنرمندان این کشور، آن‌ها را با معیشت خود نیز در جنگ کرد!

حال پیروز این بحث کیست و چه کسانی هستند؟ به نظرم باید به آمارهای جامعه شناسی و اقتصادی در این مقوله دقت بیشتری کرد.

جالب است سقف قراردادها در همه هنرها خصوصا فیلمسازی و بویژه مستندسازی کاملا مشخص است و میزان درآمدها نیز همینطور است. حال سفره بزرگتر نشده که هیچ، بلکه از همان سقف مشخص که نیز در برآوردهای عوامل هزینه می‌شود، بیمه قرارداد و مالیات و ارزش افزوده هم کم شده است.

هنرمند این ارقام را باید از کجا جبران کند؟ قطعا از محل و سفره زندگی خود و اگر این روند فشارهای معیشتی به هنرمندان ادامه داشته باشد، سرنوشت زندگی آنان چه می‌شود؟ امروز قراردادهای دولتی فیلمسازی با هزار اما اگر و داستان‌های نشدن قرادادها همراه است، چرا که بودجه‌ها بسیار کاهش یافته و سختگیری‌ها به حدی است که هنرمند عطایش را به لقایش بخشیده و صرفا هلدینگ‌ها و شرکت‌هایی که به نوعی وابسته به سیستم‌های دولتی و نظامی هستند، توان کار دارند و در حال کار هستند. در این بین قطعا حذف معافیت مالیاتی هنرمندان ضربه‌ای بسیار سخت بر پیکره جامعه هنرمندان خواهد بود که متاسفانه تبعات معیشتی بسیار سختی به همراه خواهد داشت.

منبع مهر