تلویزیون و تولید ۲۰۰ ساعت پویانمایی در سال ۱۴۰۰

محمدرحیم لیوانی رئیس پویانمایی صبا از پدرها و مادرها درخواست کرد، فرزندان‌شان را به تماشای انیمیشن ایرانی دعوت کنند و نگذارند محتوای نامناسب انیمیشن‌های غربی را ببینند. هرچند صاحب‌نظران و کارشناسان اعتقاد دارند تلویزیون نتوانسته آن‌طور که بایسته و شایسته است این نسبت را بالا ببرد و عمدتاً انیمیشن‌های خارجی دوبله می‌شوند و به آنتن […]

محمدرحیم لیوانی رئیس پویانمایی صبا از پدرها و مادرها درخواست کرد، فرزندان‌شان را به تماشای انیمیشن ایرانی دعوت کنند و نگذارند محتوای نامناسب انیمیشن‌های غربی را ببینند. هرچند صاحب‌نظران و کارشناسان اعتقاد دارند تلویزیون نتوانسته آن‌طور که بایسته و شایسته است این نسبت را بالا ببرد و عمدتاً انیمیشن‌های خارجی دوبله می‌شوند و به آنتن می‌رسند. البته یکی از آسیب‌های دیگرِ تماشای این انیمیشن‌ها برای کودکان و حتی نوجوانان، علاوه بر عدم سنخیت فرهنگِ آن انیمیشن‌ساز، دوبله‌های سخیف و دم‌دستی است که در فضای مجازی بیشتر به گوش می‌رسد.

محمدرحیم لیوانی رئیس مرکز صبا با اشاره به رویکرد تولید انیمیشن پاک، تأکید کرد: رویکرد کلی ما ساخت و تولید انیمیشن پاک در دنیا است. انیمیشنی که مبتنی بر فطرت انسانی، اخلاق و نیازهای بشر در حوزه اخلاق و جامعه است. ما می‌خواهیم پرچمدار انیمیشن دینی در دنیا باشیم. این رویکرد، نگرش و چشم‌انداز آینده ما است. تولیداتی که ما داریم مبتنی بر نیازهای کودک ایرانی- اسلامی است.من تقاضایم این است پدرها و مادرها تولیدات داخلی انیمیشن ببینند و برای فرزندانشان ذائقه‌سازی کنند تا روند تولید انیمیشن ایرانی تقویت شود.

رئیس مرکز پویانمایی صبا در پاسخ به این سؤال که چه چشم‌اندازی برای سال ۱۴۰۰ دارید، افزود:  ما امسال هدف تولید ۱۲۵ ساعته را داشتیم که حدوداً نزدیک به ۸ هزار دقیقه برنامه تولید شد و توانستیم به این هدف دست پیدا کنیم. این هدف‌گذاری زودتر از موعدِ پیش‌بینی شده، تحقق پیدا کرد و این نشان‌دهنده آن است که ظرفیت‌های بهتری را برای ۱۴۰۰ تولید خواهیم کرد. نزدیک به ۲۰ مجموعه بالغ بر ۳۵۰ قسمت در ۵۰ ساعت انیمیشن تلویزیونی برای نوروز آماده کردیم و در اختیار شبکه‌های مختلف تلویزیون قرار گرفت. مجموعه‌های خوبی مثل سری جدید “شکرستان” و مجموعه جدید “جوانمردان” و همچنین مجموعه‌هایی هم برای خردسالان تدارک دیدیم؛ ان‌شاءالله سال پررونقی را آغاز کردیم.

او در خصوص دوبله‌های سخیفِ انیمیشن‌های خارجی در فضای‌مجازی و القای مفاهیم بد به مخاطب کودک و این که چه برنامه‌هایی را در دستور کار خود دارند که انیمیشن‌های تلویزیونی منبع اصلی تماشای پویانمایی کودکان باشد، تأکید کرد: هدف‌گذاری مرکز پویانمایی صبا تولید برنامه‌های پویانمایی با محوریت نیاز شبکه‌های سیما است. هدف‌گذاری محتوای اصلی ما تولید وسیع و گسترده و مداوم پویانمایی پاک و اخلاق‌مدار و آموزنده و مبتنی بر سبک زندگی ایرانی اسلامی است. رسیدن به این اهداف از اهداف اصلی مرکز پویانمایی بوده و برنامه‌ریزی شده است.

وی با اشاره به این که برای سال ۱۴۰۰، تولید ۲۰۰ ساعت پویانمایی ایرانی را درنظر داریم، تصریح کرد: باید آن‌قدر تولیداتمان را متنوع و گسترده کنیم که مخاطب و جامعه هدفمان، انتخاب‌های مناسب، سالم و مفید بیشتری داشته باشند. در عین حال جذابیت و کیفیت تولیدات هم باید حد قابل‌قبولی داشته باشد. امید در سال آینده با توجه به گام بسیار مثبت و بلندی که امسال برداشتیم و به معنای واقعی گام تأثیرگذاری در عرصه تولیدات انیمیشن به حساب می‌آید، بتوانیم حدود ۷۰ درصد تولیداتمان را افزایش بدهیم. در برنامه ۵ ساله تأکید بر این بوده که به این ارتقاء و حجم گسترده دست پیدا کنیم؛ در واقع به تولید حدوداً ۵۰۰ ساعت در سال. امیدوارم  بتوانیم امسال، ۲۰۰ ساعت پویانمایی ایرانی تولید کنیم و با این تولید پایدار، مداوم و با کیفیت، بتوانیم سهم پخش انیمیشن‌های تلویزیون را به نفع انیمیشن ایرانی تغییر دهیم.