جذابیت‌های «کارآفرینی» در «سینماحقیقت»/ چطور قهرمان زندگی باشیم؟

سهراب نوربخش معتقد است افراد مشتاق هستند که آثاری درباره کارآفرینی را ببینند و بدانند کارآفرینان برتر چطور به موفقیت رسیده‌اند. به گزارش سینما خراسان، ۱۶ فیلم به بخش مستندهای «کارآفرینی» چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» راه یافته‌اند. یکی از این آثار مستند «خالقین کوچک» ساخته سهراب نوربخش است. «خالقین کوچک» داستان […]


سهراب نوربخش معتقد است افراد مشتاق هستند که آثاری درباره کارآفرینی را ببینند و بدانند کارآفرینان برتر چطور به موفقیت رسیده‌اند.

به گزارش سینما خراسان، ۱۶ فیلم به بخش مستندهای «کارآفرینی» چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» راه یافته‌اند. یکی از این آثار مستند «خالقین کوچک» ساخته سهراب نوربخش است.

«خالقین کوچک» داستان بخشی از زندگی ندا سهیلی‌آزاد فارغ‌التحصیل MBA مفاهیم مدیریت پروژه بوده که موضوعاتی از این دست را برای کودکان ساده سازی کرده و در غالب چهار کارگاه عملی به آنها آموزش می‌دهد. این آموزش از تکنیک‌های یافتن ایده، دسته‌بندی آنها توسط نمودارها، ارزیابی اجرایی ایده‌ها تا هدف‌گذاری و بودجه بندی پیش می‌رود و در نهایت در غالب ساخت یک انیمیشن مفاهیم اجرایی مدیریت پروژه مانند مدیریت زمان، مدیریت منابع مالی، مدیریت کیفیت و مدیریت منابع انسانی را به کودکان می‌آموزد.

سهراب نوربخش درباره دغدغه‌ای که موجب تولید مستند «خالقین کوچک» شده است گفت: دلیل اصلی ساخت این فیلم آموزش‌ها و مفاهیمی بود که در طول آن مطرح می‌شود. آموزش‌هایی که بسیاری از افراد در طی دوران تحصیل و کارشان تا سال‌ها با آن برخورد نمی‌کنند.

وی افزود: مساله‌ای مثل شیوه‌های نگاه واقع‌بینانه به مسائل و اینکه چطور این نگاه واقع‌بینانه را از آرزوها، توهم‌ها و ایده‌آل‌ها تفکیک کنیم و در نهایت به راه‌حل‌های عملی برای حل یک مساله برسیم. در واقع این موضوعات هسته اصلی فیلم و آموزش‌هایی است که در اینجا به کودکانی در سن پایین داده می‌شود.

این مستندساز در ادامه بیان کرد: این موضوعات مواردی است که شما در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به هنگام تحصیل با آنها برخورد کرده یا در طی سال‌ها کار در بازار کار با انواع شکست‌ها و موفقیت‌ها ممکن است به این تجربیات برسید. به همین دلیل حس کردیم مطرح کردن این موضوعات و به اشتراک گذاشتن آنها با دیگران می‌تواند به آنها در پیدا کردن راه‌حل کمک کند تا نگاه واقع‌بینانه‌ای به مساله خودشان داشته باشند.

نوربخش درباره دلیل بی علاقگی مستندسازان برای ساخت آثاری در حوزه کارآفرینی توضیح داد: از میزان افرادی که نسبت به ساخت آثاری این چنین گرایش دارند اطلاعات ندارم و از نظر آماری نمی‌توانم چیزی بگویم ولی واقعیت این است که این حوزه یکی از جذاب‌ترین حوزه‌ها برای ساخت فیلم مستند و داستانی، حتی نگارش کتاب و انواع و اقسام تولیداتی است که شما در اینترنت می‌بیند.

کارگردان مستند «خالقین کوچک» ادامه داد: هر موضوع مستند، کتاب یا هر چیز دیگری که درباره بیل‌گیتس، ایلان ماسک، جف بزوس و افرادی از این دست باشد، با استقبال مواجه می‌شود. چون افراد به طرز عجیب و غریبی مشتاق هستند که این آثار را ببینند و بخوانند.

وی افزود: مردم می‌خواهند ببینند آنها چه کار کردند که به موفقیت رسیدند؟ یا اینکه چطور فکر می‌کنند؟ شاید خودشان هم بتوانند از این کارها ایده بگیرند. حتی نمونه‌های موفقی مثل سریال‌های رییس مخفی یا سریال‌های تلویزیونی که بیزینس‌های ورشکسته را نشان می‌دهند، جز موضوعات پرمخاطبی است که حداقل برای مردم جذاب است.

این کارگردان در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تاثیرگذاری اجتماعی و اقتصادی فیلم‌های حوزه کارآفرینی گفت: بی شک این فیلم‌ها تاثیر مهمی در بهبود وضعیت اقتصادی می‌توانند داشته باشند. این آثار درباره بحران، امیدواری و راه‌حل است که ممکن است هر کارآفرین، شرکت یا هرجای دیگری درگیر آنها باشد.

نوربخش در پایان با تاکید بر تاثیرگذاری این آثار بیان کرد: در دیدن آثاری از این دست، مخاطبان ممکن است شخصیت‌های عادی و معمولی مثل خودشان را پیدا کنند که از پس مشکلات بر می‌آیند. به این ترتیب آنها هم فکر می‌کنند که شاید ما هم بتوانیم از پس این مشکل بر بیاییم و راه‌حل‌های مشابهی برای کار خودمان پیدا کنیم.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، از ۲۵ آذر تا دوم دی ماه به صورت برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.