شفافیت در سینما به معنای «پیش‌بینی‌پذیری» است/ تقویت «هنروتجربه»

حسین انتظامی در اولین نشست رسانه‌ای خود در مقام رییس سازمان سینمایی ضمن تأکید مجدد بر رویکرد شفاف‌سازی در این سازمان، شفافیت را «پیش‌بینی‌پذیری» تعریف کرد. به گزارش سینما خراسان، نشست رسانه‌ای حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی صبح امروز ۳۰ اردیبهشت ماه در سازمان سینمایی آغاز شد. انتظامی که از ۲۶ آبان ماه سال گذشته […]


حسین انتظامی در اولین نشست رسانه‌ای خود در مقام رییس سازمان سینمایی ضمن تأکید مجدد بر رویکرد شفاف‌سازی در این سازمان، شفافیت را «پیش‌بینی‌پذیری» تعریف کرد.

به گزارش سینما خراسان، نشست رسانه‌ای حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی صبح امروز ۳۰ اردیبهشت ماه در سازمان سینمایی آغاز شد.

انتظامی که از ۲۶ آبان ماه سال گذشته با عنوان سرپرست در این سازمان فعالیت می‌کرد به تازگی حکم ریاستش را از سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته و بر مسند ریاست این سازمان تکیه داده است.

این نشست طبق اعلام قبلی رأس ساعت ۱۰ صبح با پخش سرود ملی و قرائت قرآن مجید آغاز شد.

اصرار ما عمل طبق برنامه‌های منتشرشده است

در ابتدای این نشست انتظامی عنوان کرد: انتشار برنامه سازمان سینمایی و موسسه‌های تابعه در این روزها صورت گرفته است. اصرار ما این است که وقتی سازمانی برنامه‌ای را منتشر می‌کند باید طبق آن عمل می‌کند چراکه این موضوع از رفتارهای دیگر جلوگیری می‌کند و انضباط ما را بیشتر می‌کند به همین دلیل برای افرادی که رصد می‌کنند کارشان راحت تر خواهد بود چون چارچوب مشخص است.

وی افزود: بعضی از رویکردها به طور جدی قابل ردگیری است. شاید مواردی بوده است که قبلاً نداشته‌ایم. برای مثال درباره فعالیت سینماگران خارج از تهران، شعاری وجود داشت که «ایران تنها تهران نیست» و باید به دنبال استعدادهای دیگر هم باشیم. بحث دیگر این است که باید هزینه‌های پشتیبانی برنامه را به نسبت برنامه را کاهش دهیم و پشتیبانی سهمی کمتر از بودجه دولتی را در بر بگیرد و می‌شود این ادعا را ردگیری کرد.

شفافیت یعنی پیش‌بینی‌پذیری

رئیس سازمان سینمایی تأکید کرد: رویکرد اصلی‌ای که وزارت ارشاد دنبال می‌کند و وزیر بر آن تاکید دارد شفافیت است در شفافیت فقط منظور این نیست که تنها آمار یک جشنواره و یا موسسات را مطرح کنیم. شفافیت یعنی پیش‌بینی پذیری. بر همین مبنا اصرار داریم که دستورالعمل‌ها را منتشر کنیم و افراد و موسسات بدانند که در صورت ارایه فیلمنامه‌ای، درخواستی و …رفتار ما چه خواهد بود و ما را به استناد آن مورد سوال قرار بدهند.

سازمان سینمایی به عنوان یک سازمان فرهنگی نباید بگذارد فیلم‌های که رویکرد فرهنگی دارند در نظام خشن اکران خورد شوند. بنابراین باید این سیاست را ادامه دهیم و تقویت کنیم انتظامی بیان کرد: همین مبنا در پاسخگویی ما هم وجود داریم و اگر رسانه‌ای سوالی برای ما فرستاده ما باید در ظرف کمتر از ۶ ساعت پاسخ بدهیم. نکته دیگر این است که مواردی که فکر می‌کردیم غیرقابل انتشار است ما آنها را منتشر کردیم.

ادعای طرفداری از سینمای اندیشه باید در برنامه‌های دیده شود

رییس سازمان سینمایی درباره اکران و تولید فیلم‌های فرهنگی هم گفت: برنامه سازمان که منتشر شد و دیدید که در کنار برخی از فعالیت‌ها که بودجه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته شده، ستاره‌ای قرار داده‌ایم و ما قول دادیم دستورالعمل آن را خردادماه منتشر کنیم. اگر ما طرفدار سینمای اندیشه هستیم باید اثر این ادعا در برنامه‌ها و بودجه‌های ما دیده شود.

وی افزود: بنابراین هنگامی که دستورالعمل ما منتشر شود عملکرد بودجه‌ای ما را خواهید دید. طبعاً در فرآیند صدور پروانه ساخت و نمایش هم این موضوع را خواهیم دید. یکی از سیاست‌های خوب سازمان سینمایی تشکیل «هنر و تجربه» بود به این معنا که سازمان سینمایی به عنوان یک سازمان فرهنگی نباید بگذارد فیلم‌های که رویکرد فرهنگی دارند در نظام خشن اکران خورد شوند. بنابراین باید این سیاست را ادامه دهیم و تقویت کنیم.

انتظامی درباره اینکه اگر به او پست دیگری داده شود چه می‌کند، گفت: من تازه به سینما آمده‌ام یعنی آنقدر مورد استقبال نیستیم که زود برویم؟

نظام درجه‌بندی سنی به‌دنبال ارتقای سواد رسانه‌ای است

رییس سازمان سینمایی درباره نظام درجه‌بندی سنی گفت: این نظام می‌خواهد کمک کند سواد رسانه‌ای بالا برود و مردم با توجه بیشتری فیلم‌ها را انتخاب کنند. طبعاً این نظام محدودیت‌هایی هم خواهد داشت و آثاری که به نحوی گروه‌های آسیب‌پذیر را تهدید می‌کند، محدود می‌شوند اما رویکرد کلی این نظام فرهنگی است.

وی درباره صنوف خانه سینما هم عنوان کرد: ما از یکپارچگی تشکل‌های خانه سینما استقبال می‌کنیم تا به این گونه قدرتشان بیشتر شود. طبعاً وقتی یکپارچه باشند عقب‌نشینی کمتر خواهد شد.

انتظامی درباره تغییرات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن سینمای جوانان ایران هم توضیح داد: موضوعی که از قبل‌تر در دستورکار سازمان سینمایی بوده اصلاح ساختارهاست بعضی از موسسات ما به دلیل اینکه در شرایط فعلی ماموریت‌های روز اولشان دیگر نیاز نبود، منحل شد. برای مرکز گسترش هم مشغول مطالعه هستیم و اصلاحاتی انجام می‌شود.

«جشنواره جهانی فجر» را حرکتی منطقه‌ای می‌دانم

انتظامی درباره ادغام جشنواره‌های ملی و جهانی فیلم فجر مطرح کرد: حتماً انتظار ندارید که رفتار شتاب‌زده داشته باشم و مقوله‌ای تا پیش از جمع‌بندی به‌صورت هیجان‌زده اعلام شود. اما مشغول ارزیابی پنج جشنواره مهم هستیم و همانطور که قول داده بودم که آیین‌نامه‌ها منتشر شود، شیوه ما این است که ابتدا پیش‌نویس تهیه می‌کنیم و سپس نظرخواهی و جمع‌بندی می‌کنیم و وقتی این آیین نامه‌ها منتشر شد درباره موضوع ادغام، حذف و اضافه جشنواره‌ها به نتیجه می‌رسیم.

وی تأکید کرد: طبعاً پاسخ شفاف و صریح به زمانی موکول می‌شود که این آیین‌نامه‌ها منتشر شود. اما به دلیل تاثیری که جشنواره جهانی فیلم فجر دارد شخصاً آن را حرکت منطقه‌ای می‌دانم و کمک می‌کند سینمای ما بازار بهتری پیدا کند.

خروجی بنیاد سینمایی فارابی؟

رییس سازمان سینمایی درباره خروجی بنیاد سینمایی فارابی توضیح داد: کار پسندیده‌ای که در اواخر سال ۹۶ و ۹۷ صورت گرفت، تدوین برنامه جامع سازمان سینمایی بود و در آنجا هشت رویکرد مهم و سیاست‌های اصلی بیان شد، وقتی برنامه راهبردی برای یک مجموعه نوشته می‌شود به این معناست که همه جهت‌گیری‌ها باید بر مبنای آن باشد. یکی از آن رویکردها توسعه بخش بین‌الملل است و باید در برنامه‌ها این موضوع خود را نشان دهد. در برنامه می‌بینید که تعداد قابل توجهی از برنامه‌ها در همین مسیر است. قرار است همه بخش‌های سازمان که برنامه فرامرزی دارند در فارابی برنامه‌های خود را تدوین کنند و امیدوارم نتیجه خوبی داشته باشد.

این گزارش تکمیل می‌شود…