شیوه نامه اعطای تسهیلات بانکی به طرح ها سینمایی اعلام شد

چندی پیش تفاهم نامه سازمان امور سینمایی و سمعی بصری با بانک ملی ایران، درخصوص اعطای تسهیلات بانکی به طرح های سینمایی،به امضا رسید. در راستای این تفاهم نامه و به منظور اعطای تسهیلات بانکی به طرح های توسعه ای سینمایی کشور ،سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری در نظر دارد متقاضیان واجد شرایط […]


چندی پیش تفاهم نامه سازمان امور سینمایی و سمعی بصری با بانک ملی ایران، درخصوص اعطای تسهیلات بانکی به طرح های سینمایی،به امضا رسید. در راستای این تفاهم نامه و به منظور اعطای تسهیلات بانکی به طرح های توسعه ای سینمایی کشور ،سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری در نظر دارد متقاضیان واجد شرایط را جهت استفاده از این تسهیلات به بانک ملی معرفی کند.

متقاضیان می توانند در خواست خود را به صورت کتبی به همراه اسناد و مدارک طرح شامل طرح توجیهی، طراحی اولیه،بر آورد ریالی،بر آورد زمانی،مشخصات فنی طرح و هرگونه اطلاعاعات دیگری که موجب معرفی کامل طرح می شود،به دبیر خانه مرکزی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری تحویل دهند.

لازم به ذکر است که سود بانکی این تسهیلات ۱۸ در صد است و ۳ در صد از سود بانکی طرح های مشمول به صورت کمک از سوی سازمان امور سینمایی تامین و پرداخت خواهد شد این کمک برای طر ح های احداث ،خرید یا مشارکت در ساخت و نیز توسعه،تجهیز و بازسازی سالن سینما و پردیس سینمایی بجز در کلان شهرهاحداکثر  تا۶درصد خواهد بود.

همچنین دوره اجرای طرح ۶ تا ۳۶ ماه خواهدبود و دوره تنفس برای باز پرداخت تمامی تسهیلات ۶ ماه است و  به تناسب شرایط قرار دادی هرطرح وموافقت بانک حد اکثر تا ۱۲ ماه قابلیت افزایش دارد. شایان ذکر است دوره باز پرداخت تسهیلات به صورت سرمایه ثابت ۳۶  تا ۶۰ ماه است و زمان باز پرداخت تسهیلات به صورت سرمایه درگردش، ۶ ماه است که در صورت موافقت بانک حداکثر تا ۱۲ ماه قابل تمدید خواهد بود.

همچنین نوع تضمین و وثایق،متناسب با شرایط قرار دادی هر تسهیلات مانند تضمین بانکی یا وثیقه ملکی توسط بانک تعیین می شود. لازم به ذکر است ارائه تسهیلات برای مبالغ بیشتر از ۵۰ میلیارد ریال، منوط به ارائه صورت های مالی حسابرسی شده از سوی متقاضی است.

شرایط  اعطای تسهیلات بانکی به طرح ها سینمایی

۱-موسسات تهیه و تولید فیلم و تهیه کنندگان، سینما داران|،مالکان سینما و مجموعه های تجاری،اشخاص حقیقی یاحقوقی،مرکز پشتیبانی فنی سینمایی،صنایع و شرکت های های سینمایی،موسسات سینمایی دارای رتبه الف و آموزشگاه های آزاد سینمایی دارای رتبه الف، اشخاص متقاضی اعطای تسهیلات بانکی هستند.

۲-تولید آثار سینمایی(فیلم داستانی بلند،مستند و انیمیشن سینمایی و سریال ،تولید مشترک آثار سینمایی برای موسسات تهیه و تولید فیلم و تهیه کنندگان، توسعه ،تجهیز ،باز ساز ی  ونوسازی سینما یا پردیس سینمایی برای سینما داران و مالکان سینما،خرید یا مشارکت در ساخت سالن و پردیس های سینمایی برای سینما داران ،مالکان سینما و مجموعه های تجاری،احداث سینما و پردیس سینمایی برای اشخاص حقیقی یا حقوقی ایجاد،توسعه و به روزرسانی  تجهیزات لابراتوار ها،استو دیو های سینمایی و مراکز پشتیبانی فنی سینمایی یا خرید ملک برای استقرار استودیو،تولید ابزار و تجهیزات سینمایی برای صنایع و شرکت  های سینمایی،تهیه و تولیدفیلم،توزیع و پخش اثار سینمایی و نمایش خانگی ، برای موسسات سینمایی دارای رتبه الف ،خرید ملک جهت استقرار آموزشگاه برای آموزشگاه های آزاد سینمایی دارای رتبه الف، عناوین طرح های مشمول اعطای تسهیلات بانکی  به طرح های سینمایی هستند.

۳-دارا بودن پروانه ساخت سینمایی و استعلام بر آورد تولید حسب مورد از بنیاد سینمایی فارابی(برای فیلم سینمایی) و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی(برای فیلم مستند و انیمیشن ،جزو شرایط  طرح های مشمول تولید آثارسینمایی(فیلم داستانی بلند  ،مستند و انیمیشن سینمایی،سریال و تولید مشترک آثار سینمایی  است.

۴-دارا بودن پروانه فعالیت سینما و ارائه تاییدیه طرح توسعه و باز سازی  سینما و تاییدیه بر آورد آن از طریق موسسه سینماشهر و دارا بودن موافقت اصولی  احداث سینما (تایید کمیسیون بند۲)،از شرایط اعطای تسهیلات بانکی به طرح های توسعه،تجهیز،بازسازی و نو سازی سینما یا پردیس سینمایی و خرید یا مشارکت در ساخت سالن و پردیس های سینمایی  به شمار می رود.

۵- دارا بودن موافقت اصولی احداث سینما(تایید کمیسیون بند ۲) و دارا بودن مصوبه شورای توسعه زیر ساخت و فناوری سازمان سینمای ازجمله شرایط اعطای تسهیلات بانکی برای ایجاد،توسعه و به روز رسانی تجهیزات لابراتور ها و استو دیوهای سینمایی و مراکز پشتیبانی فنی سینمایی یا خرید ملک برای استقرار  استو دیو و تولید ابزار و تجهیزات سینمایی است.

۶-دارا بودن رتبه بندی الف از معاونت ارزشیابی و نظارت و داشتن رتبه بندی الف از معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی از جمله شرایط اعطای تسهیلات برای تهیه و تولید فیلم ، تو زیع و پخش اثار سینمایی ،غیر سینمایی و نمایش خانگی و همچنین خرید ملک برای استقرارآموزشگاه است.

  1. طبق شیوه نامه اعطای تسهیلات بانکی، سقف تسهیلات برای موسسات تهیه و تولید فیلم وتهیه کنندگان معادل ۵۰ درصد تاییدیه بر آورد تولید فیلم،سینما داران و مالکان سینما  به ازای ۵۰ درصد تایید بر آورد موسسه سینما شهر،سینما داران ،مالکان سینما و مجموعه های تجاری به ازای ایجاد هر صندلی سینما معادل ۱۰۰ میلیون ریال،اشخاص حقیقی یا حقوقی  به ازای ایجاد هر صندلی سینما معادل ۱۵۰ میلیون ریال،مرکز پشتیبانی فنی سینمایی حداکثر. ۸۰۰۰ میلیون ریال برای خرید ملک و استقرار استو دیو  و حد اکثر۵۰۰۰ میلیون ریال برای خرید تجهیزات فنی ،صنایع وشرکت های سینمایی ۱۰۰۰۰ میلیون ریال، موسسات سینمایی دارای رتبه الف ۵۰۰۰ میلیون ریال،آموزشگاه های آزاد سینمایی دارای رتبه الف۸۰۰۰ میلیون ریال است.