طرح «شور شیدایی» برای تجلیل از تعزیه‌خوانان خراسان رضوی راه‌اندازی شد

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: طرح «شور شیدایی» به منظور شناسایی و تجلیل از پیشکسوتان تعزیه و تعزیه خوانان بنام استان توسط این نهاد طراحی شده تا در قالب آن دانشنامه‌ای از فعالیت تعزیه خوانان در استان تهیه شود.

به گزارش سینما خراسان ، جواد روشندل افزود: پیشکسوتان تعزیه انجمن یا تشکلی ندارند و تعزیه خوانان نیز در قالب نمایش های آیینی ذیل انجمن هنرهای نمایشی قرار می گیرند، البته پیشکسوتان یا تعزیه خوانان در برخی شهرستانها نیز به صورت خودجوش گرد هم می‌آیند و تشکلهای غیررسمی را تشکیل می‌دهند.

وی اظهار داشت: از یکی دو ماه قبل مانده به محرم و صفر، با روسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستانهایی که در حوزه تعزیه شاخص بودند، گفتگویی انجام و مقرر شد تا یک شبکه سازی در حوزه تعزیه خوانی صورت گیرد که در گام نخست زمینه این کار در شهرستانهای جغتای، جوین، خوشاب و ششتمد فراهم شد.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: هدف کلی این نهاد در حوزه شبکه سازی برای تعزیه خوانی آن است که کار به مردم سپرده شود و این اداره کل که وظیفه اش حمایت از هنرهای نمایشی است، سیاستگزاری لازم را داشته باشد، در این راستا طرحی تحت عنوان “شور شیدایی” تدوین و شهرستانهای سبزوار، کاشمر، نیشابور و مشهد با شهرستانهای پیرامونشان که در واقع کل استان را به نحوی تحت پوشش قرار می دهند، به اجرا درآمد.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: تاکنون طرح “شور شیدایی” در کاشمر و سبزوار به صورت اجرای تعزیه به مدت سه شب با مشارکت و حمایتهای مردمی، شناسایی پیشکسوتان تعزیه و تجلیل از آنان در مراسمی ویژه اجرا شده است، بخش دیگری از این طرح انجام کار پژوهشی در قالب رفتارها در تعزیه، نوع موسیقی مورد استفاده و متن نمایش است که با حفظ اصالت و رسالت تعزیه به آن پرداخته شده و نسخ جدید با نظر تعزیه خوانان تهیه شود.

روشندل اظهار داشت: این طرح در شهرستانهای دیگر از جمله بردسکن و خلیل آباد اجرا خواهد شد و آخرین گام از آن اجرای مراسمی در روزهای پایانی صفر با همکاری شهرداری مشهد در میدان شهدای این شهر خواهد بود.

وی اضافه کرد: هدف کلی طرح “شور شیدایی” ترویج فرهنگ تعزیه که رسالت اصلی آن امر به معروف و نهی از منکر است و همچنین ترویج فرهنگ عاشورا و ظلم ستیزی است تا بتوان تعزیه را در بسته جدید فرهنگی برای نسل جوان تهیه و عرضه کرد و دانشنامه ای در این زمینه تهیه نمود.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: بنا بر آمار غیررسمی حدود ۴۰۰ گروه تعزیه در استان وجود دارد که برخی از گروه ها حرفه ای بوده و برخی نیز به صورت تعزیه خوانان دوره گرد هستند که در ایام سوگواری به شهرستانهای مختلف رفته و نمایش اجرا می کنند.