غار هوتو سوژه یک مستند شد

کارگردان و مستندساز سینما ایران از تولید مستندی به محوریت کاوش اخیر غار هوتو خبر داد.سیدمهدی حسینی  درباره تولید مستند غار هوتو، اظهار داشت: کاوش‌های باستان‌شناسی، ظرفیت خوبی برای مستندسازی دارد و این مستند می‌کوشد متفاوت از سایر فیلم‌ها و مجموعه‌های مستند به موضوع کاوش و لایه‌نگاری غار هوتو بپردازد.وی افزود: غار هوتو پس از […]

کارگردان و مستندساز سینما ایران از تولید مستندی به محوریت کاوش اخیر غار هوتو خبر داد.سیدمهدی حسینی  درباره تولید مستند غار هوتو، اظهار داشت: کاوش‌های باستان‌شناسی، ظرفیت خوبی برای مستندسازی دارد و این مستند می‌کوشد متفاوت از سایر فیلم‌ها و مجموعه‌های مستند به موضوع کاوش و لایه‌نگاری غار هوتو بپردازد.وی افزود: غار هوتو پس از کاوش استنلی کون باستان‌شناس و مردم‌شناس امریکایی در ۱۹۵۰ میلادی ابعاد بین‌المللی یافت و به عنوان قدمگاه بشر نخستین به جهان شناسانده شد. از سال ۱۳۹۹ خورشیدی که پروفسور فاضلی مرا به این پروژه دعوت کردند، کار مطالعه و پژوهش را آغاز کردم.

این مستند ساز با بیان این که متأسفانه شیوع بیماری کووید۱۹ و وضعیت اضطراری ایران و مشکلات حمل و نقل مانند دیگر پروژه‌ها، روند تولید مستند را نگران کننده و بسیار دشوار کرد، ادامه داد: ضمن اینکه بخش مهمی از سناریو بر اساس همراهی با تیم کاوش و ثبت لحظه‌ها و دقایق کار آنها رقم می‌خورد. اما با وجود سختی‌ها کار شروع شد و به خوبی پیش رفت.

حسینی گفت: اهمیت مسئله برای من به عنوان یک مستندسازِ غیر باستان‌شناس، ثبت اتفاقات در متن و حاشیه‌ی این رویداد مهم بود و ارتباط معنادار زندگی و زیستن در سه ساحت گوناگون. زیست گروه کاوشگری که در راستای کشف استقرار و زندگی انسان‌هایی در پیش از تاریخ هستند و همزیستی مردم منطقه در کنار این غار عجیب و چندهزارساله.

وی با اشاره به این که ما از ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ همزمان با شروع کاوش، تولید این مستند را آغاز کردیم و در این ۶۵ روز کار فیلمبرداری به طور مستمر ادامه داشت، افزود: رویداد مهمی که پس از هفتاد سال رخ داد خود ظرفیت بالایی برای فیلمسازی داشت اما با اتفاقات مهمی مانند کشف ۲ تدفین حدود ۱۲هزارساله در عمق حدود ۸متری، کشف غار تازه‌ای در کنار غار هوتو، کشف گورستان حدود ۲۰هکتاری عصر آهن۳ متأخر رخ داد ظرفیت مستندسازی را دوچندان کرد و خوشبختانه در همه‌ی لحظه‌ها دوربین ما آن را ثبت کرده است.

این کارگردان ادامه داد: یافته‌های بی‌نظیر ابزارهای سنگی و استخوانی و سفالی، یافته‌های یگانه‌ گیاه‌باستان‌شناسی در این مستند به تصویر کشیده می‌شود. چنانچه گفته شده اگر این کاوش به جهت یافته‌ها و تعدد رویدادها در یک فصل سه ماهه‌ی کاوش، یکی از مهمترین کاوش‌های باستان‌شناسی خاورمیانه باشد، فیلم مستند این کاوش نیز یکی از مهمترین مستندهای باستان‌شناسی خواهد بود.

حسینی با بیان این که پس از پایان فیلمبرداری مراحل تدوین آغاز می‌شود و امیدوارم در سال ۱۴۰۱ آماده‌ نمایش شود، خاطرنشان کرد: جا دارد از پروفسور فاضلی ودکتر صفری و تک‌تک اعضای تیم کاوش که با همکاری و همراهی تا کنون ما را در ساخت این فیلم کمک کردند، تشکر کنم.