مستند آیینهای سنتی عزاداری محرم در خراسان رضوی ساخته شد

فیلم مستند "هفتاد و یکمین سال" به تهیه‌کنندگی و کارگردانی "حامد اعظمی حسینی" با موضوع آیین‌های مذهبی محرم ویژه خراسان رضوی ساخته و برای نخستین بار از شبکه استانی این منطقه پخش شد.

به گزارش سینما خراسان ، تهیه کننده و کارگردان فیلم «هفتادو یکمین سال» گفت: این فیلم مستند داستانی با نام قبلی “فراق یار” در سال گذشته مراحل تصویربرداری خود را آغاز کرده بود که امسال ساخت آن پایان یافت و آماده پخش شد.

اعظمی افزود: “هفتاد و یکمین سال” عاشقان و خادمان امام حسین (ع) را در قاب تصویر نشان می دهد، به طوری که در ایام محرم و صفر ۲ روستا از سال ۱۳۱۸ تاکنون با وحدت و همدلی خاص حسینی بودنشان را تثبیت می کنند و هر ساله مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) با همان همدلی و شور همیشگی ادامه می دهند.

به گفته وی، داستان حول محور کربلایی حاج “مجتبی ناگهانی” پیرغلام اباعبدالله الحسین (ع) یکی از اهالی این روستاها است که ۹۴ سال سن دارد و ۷۱ سال است که خادمی امام حسین (ع) را می کند.

وی اظهار داشت: این فیلم در روستای “روح آباد” از توابع شهرستان رشتخوار تصویربرداری شده، اما صحنه پایانی فیلم نمایی از حرم مطهر رضوی بوده که در مشهد انجام گرفته است.

اعظمی به ساخته های قبلی خود با مضمون مراسم عزاداری اشاره و بیان کرد: پیش از این فیلم های دیگری هم با موضوع سوگواری برای امام رضا(ع) یا امام حسین (ع) ساخته بودم و در هر فیلم نهایت تلاش را کرده ام که اثری خوش ساخت ارایه دهم، البته در خصوص ساختن فیلمهای مذهبی جدا از داشتن دانش و حرفه ای بودن در ساخت فیلم باید باور و اعتقاد عمیق به ائمه اطهار (ع) نیز لازم است تا اثر کیفی تر ساخته شده و تاثیر بیشتری بر مخاطب گذاشته و با روح و قلب او عجین شود.

این تهیه کننده و کارگردان تلویزیون و سینما گفت: فیلمسازانی که فیلمهای عاشورایی می سازند، عموماً عشق امام حسین (ع) در وجودشان نهادینه شده است اما نکته آن است که چگونه بتوان از این ظرفیت ذاتی در ساخت فیلمی کیفی و اثربخش بهره گرفت.

وی مشاور پروژه فیلم “هفتاد و یکمین سال” را احمد مینایی، کار تحقیق و پژوهش را “محسن ناگهانی”، جانشین تهیه کننده را “حسین ابراهیمی کارن”، تصویربردار را “نیما مرویان نساج”، مشاور تهیه کننده را “علیرضا ملک زاده”، دستیار تهیه کننده را “مهدی کوشکی” و عکاس پشت صحنه را”فرشیدشاهسون پور” ذکر کرد.