نشان درجه ۲ طراحی نور تئاتر به هنرمند مشهدی اعطا شد

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور نشان درجه ۲ طراحی نور تئاتر را به "محمود اورعی کریمی" هنرمند مشهدی اعطا کرد.

به گزارش سینما خراسان ، این فعال هنرهای نمایشی گفت: برای دومین یا سومین بار است که یک فعال تئاتری در کشور درجه هنری در زمینه “طراحی نور” را دریافت می کند و از این جهت دریافت این درجه برای من بسیار ارزشمند است.

محمود اورعی کریمی سابقه خود در زمینه طراحی نور تئاتر را ۲۳ سال ذکر و اضافه کرد: این گواهینامه هنری در شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور به تصویب رسیده و به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی و امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده و معادل مدرک کارشناسی ارشد است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا طراحی نور کار دشواری است گفت: هیچ کاری سخت نیست اگر عاشق آن کار باشی البته در برخی موارد، محدود بودن تجهیزات کار طراحی نور را بسیار دشوار می کرد و اینجا بود که دست به ابتکار می زدم و تلاش می کردم با انجام برخی خلاقیتها بتوانم نور صحنه را منطبق با موضوع تئاتر طراحی کنم، نور در تئاتر مساله بسیار مهمی است و به زیبایی آن می افزاید.

این فعال تئاتر با بیان این که نورپردازی تئاتر تلفیقی از خلاقیت و تکنیک است افزود: سالنهای تئاتر را نباید صرفا مکانی برای اجرای نمایش بیینیم، زیرا یک سالن تئاتر نیاز به تجهیزات نوری هم دارد تا خروجی مناسبی برای تئاتر داشته باشد، اما در واقع سالن را آخرین حلقه زنجیره کار در هنر نمایشی می بینند لذا حوزه نور و تجهیزات نوری آن ضعیف است.

طراحی نور تئاتر در خراسان رضوی، ممتاز در کشور

این فعال تئاتری گفت: خراسان رضوی به ویژه مشهد بعد از استان تهران دومین مهد تئاتر ایران است و از آنجا که تئاتر یک کار گروهی است نمی توان یک اثر خوب نمایشی را صرفا به بازیگر، کارگردان یا نمایشنامه نویس آن وابسته دانست و فعالیت همه اعضای گروه در کنار هم می تواند خروجی یک کار تئاتری را جالب توجه کند و از آنجا که تئاتر مشهد جایگاه ویژه ای در کشور دارد به همان نسبت بخش طراحی نور آن نیز از جایگاه ممتازی برخوردار است.

کریمی افزود: برخی اوقات در تئاتر جریان به سمتی پیش می رود که اگر یک نور عمومی از ابتدا تا انتها استفاده شود، تاثیر منفی بر اجرا نمی گذارد زیرا سیر تکاملی آنچه کارگردان مدنظرش بوده، به لحاظ اجرایی طی شده است و طراح، نور را به همین سمت هدایت می کند، اما در پاره ای موارد تامین نور در صحنه باید به نحوی باشد که یک نقشه نوری متناسب با کار و دیالوگها و فضای نمایشی تهیه شود.

وی تئاتر “سوئینی تاد” به کارگردانی محمد نیازی را اثری پرکار از نظر طراحی نور و جزو آثار درخشان خود برشمرد و ادامه داد: برای طراحی نور در این اثر موفق به دریافت جایزه از جشنواره تئاتر فجر شدم که برای من بسیار جذاب بود.

این فعال هنرهای نمایشی در پاسخ به این سوال که آیا آموزش در خصوص طراحی نور تئاتر در مشهد انجام می شود افزود: زمینه تدریس طراحی نور تئاتر در آموزشگاه های پردیس تئاتر مستقل، دانشگاه فرهنگ و هنر و آموزشگاه خورشید در مشهد فراهم شده است و از سویی دیگر تلاشی انجام گرفته تا تدریس شناخت نور برای کارگردانان داشته باشند و یک سری کلاسهای طراحی نور برگزار شود.