نمایش آثار سی و سومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی در مشهد آغاز شد

نمایش ۲۳ اثر راه یافته به سی و سومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی در ۲ بخش صحنه ای و خیابانی از امروز در سالنهای تئاتر مشهد آغاز شد.

به گزارش سینما خراسان ، دبیر سی و سومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی در نشست خبری در این خصوص گفت: این تئاترها در سالن اصلی تئاتر شهر و تماشاخانه بهار واقع در بوستان ملت و تماشاخانه استاد «حسین نوری» حوزه هنری استان به مدت سه روز نمایش داده می شود.

محمد جهان پا بیان کرد: با انتشار فراخوان جشنواره تا پایان مهلت مقرر، ۱۰۰ اثر به دبیرخانه آن ارسال شد که از این تعداد ۴۶ اثر مربوط به شهرستانها و بقیه مربوط به مشهد است.

به گفته وی، بخش نخست داوری و بازبینی این آثار توسط «حجت الاسلام یوسف زاده، سید جواد اشکذری، رضا حسن زاده» انجام شد و در نهایت ۱۱ اثر در بخش صحنه ای و ۱۲ اثر در بخش نمایش خیابانی به مرحله نهایی جشنواره راه یافتند.

دبیر سی و سومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی ادامه داد: در سه روز برگزاری مرحله نهایی این جشنواره از ۲۰ تا ۲۳ آبانماه، بیش از ۴۰۰ هنرمند تئاتر استانها در قالب گروه های نمایشی حضور می یابند که ۱۲۰ نفر از این تعداد از شهرستانهای سبزوار، تربت حیدریه، جوین، کاشمر، قوچان، نیشابور و مشهد هستند.

وی اضافه شدن بخش نمایش خیابانی به جشنواره تئاتر خراسان رضوی را اتفاق جدید امسال ذکر و بیان کرد: ۱۲ اثر در این بخش از شهرستانهای سبزوار (سه اثر)، مشهد(پنج اثر)، جوین، تربت حیدریه، تربت جام و قوچان به رقابت می پردازند.

جهان پا آثار بخش خیابانی این جشنواره را شامل «امام الحق، میراث، صید هشتم، داماد حنا می بنده، هفت سنگ، شمر و مجنون، به خاطر یک مشت دلار، گرای ۳۶۱، سوگ سهراب، چای لاته، چشمها را نبند، خون بست» عنوان کرد و افزود: داوران برجسته ای از جمله شهرام نوشین (داور بخش نمایش خیابانی جشنواره تئاتر فجر)، رضا حسینی (پیشکسوت تئاتر استان) و محمد ناصری بخش نمایش خیابانی را داوری می کنند.

دبیر سی و سومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی ادامه داد: آثار راه یافته به بخش صحنه ای جشنواره شامل «خرمهره، رورانس، پانتیفرکت، آخرین تولد، یه جور دیگه یعنی همین، برچسب، شب گربه زیر طاقی، عامدانه عاشقانه، شام آخر، گم، مزون» برشمرد و افزود: داوران بخش صحنه ای را رضا صابری، سید جواد اشکذری و مهدی نصیری هستند.

وی بیان کرد: در این دوره شاهد حضور پرتعداد آثار شهرستانها، سه نسل از تئاتر استان شامل پیشکسوتان، جوانان و فعالان کنونی تئاتر و نوجوانان (دانش آموزان هنرستان هنرهای زیبا) هستیم، بیشترین آثار رسیده به جشنواره امسال مربوط به مشهد، سبزوار و تربت حیدریه است، نیشابور بعد از سالها غیبت از جشنواره، در این دوره حضور یافت و قوچان نیز برای نخستین بار با اثر در حوزه نمایش خیابانی در این جشنواره شرکت کرد.

جهان پا افزود: امسال یک جایزه ویژه از سوی معاونت فرهنگی سپاه امام رضا به میزان ۵۰۰ میلیون ریال برای حمایت از تولید یک اثر در ساحت دفاع مقدس برای این جشنواره در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به متون نمایشی در جشنواره تئاتر امسال اظهار کرد: استفاده از متون نمایشی خارجی در این دوره ممنوع شده زیرا قابل قضاوت و داوری نیست، رویکرد نیز به نویسندگان بومی و آثاری بوده که برگرفته از ذهن و دل و جان هنرمندان باشد، آثار اقتباسی نیز به شرط اینکه اقتباس آزاد و نویسنده خود فرد باشد، در این دوره از جشنواره تئاتر خراسان رضوی قابل پذیرش است.

دبیر سی و سومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی گفت: به دلیل محدودیت مکان و منابع مالی فقط امکان یکبار نمایش عمومی آثار به صورت رایگان در طول روزهای برگزاری جشنواره میسر شده است و در صورتی که از اثری استقبال شود، بعد از جشنواره نمایش آن تکرار خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد با توجه به کیفیت بالای آثار این دوره از جشنواره تئاتر خراسان رضوی و اضافه شدن بخش تئاتر خیابانی، سه اثر از استان به بخش منطقه ای جشنواره تئاتر فجر کشور راه یابد.