چرخه تولید تئاتر معیوب است/ جوان‌گرایی به شرط حفظ کیفیت

محمودرضا رحیمی داور جشنواره تئاتر فتح خرمشهر با اشاره به جوان گرایی در این دوره از جشنواره با شرط حفظ کیفیت آثار، چرخه تولید تئاتر در کشور را چرخه ای معیوب خواند. محمودرضا رحیمی کارگردان و مدرس تئاتر که به‌ عنوان داور بخش محیطی و خیابانی جشنواره تئاتر فتح خرمشهر فعالیت می کند درباره‌ توجه […]


محمودرضا رحیمی داور جشنواره تئاتر فتح خرمشهر با اشاره به جوان گرایی در این دوره از جشنواره با شرط حفظ کیفیت آثار، چرخه تولید تئاتر در کشور را چرخه ای معیوب خواند.

محمودرضا رحیمی کارگردان و مدرس تئاتر که به‌ عنوان داور بخش محیطی و خیابانی جشنواره تئاتر فتح خرمشهر فعالیت می کند درباره‌ توجه داوران به مضمون آثار حاضر در جشنواره به سینما خراسان گفت: اگر ما فقط به مضمون آثار توجه کنیم، سطح جشنواره به‌ شدت پایین می‌آید از همین رو باید به اجرایی توجه کنیم که موضوع مد نظر را شکوهمند ارائه دهد. موضوع جشنواره مشخص است و همه هم آن را پذیرفته‌ایم، البته موضوعاتی هم هستند که پتانسیل خلق تئاتر خیابانی و یا غیرمتعارف خوب را هم دارند پس باید به نمایشی بها دهیم که این موضوع را به بهترین شکل اجرا کند.

وی ادامه داد: البته هیچ داوری هم نمی‌تواند بگوید تمام انتخاب‌های من درست است چون داور هم یک انسان است و ممکن است اشتباه کند.

داور بخش خیابانی جشنواره فتح خرمشهر درباره‌ توجه هیات انتخاب به جوانان بیان کرد: در این دوره ما به جوان بودن گروه‌ها واقعا توجه داشتیم، به گروه‌های خوش انرژی نگاه کردیم و حتی راجع به مسئله جوان‌گرایی در هیات‌ داوران هم‌ صحبت کردیم اما نه جوانی که کاری پایین‌تر از سطح انتظارات را بخواهد ارائه دهد. قطعا جوان بودن را مد نظر قرار دادیم اما در عین حال به اینکه با اثری مواجه شویم که فراتر از انتظار ما باشد نیز توجه داشتیم.

وی افزود: با توجه به اینکه حمیدرضا آذرنگ دبیر جشنواره هم در بازخوانی ایده‌ها و هم در بازبینی آثار حضور می یافت و نظرات و خواسته‌های خود را به ما اعلام می کرد که البته با توجه به اینکه آذرنگ خودش هم تئاتری است نظرات ما بسیار به وی نزدیک بود، باعث شد که ما از هیچ پارامتری چشم پوشی نکنیم.

وی درباره دیگر پارامترهای انتخاب نیز گفت: تلاش ما این است که گروه هایی که از استان های مختلف در جشنواره حضور دارند با یکدیگر تعامل و گفتگو داشته باشند و به این مساله نیز توجه داشته باشیم که در هر خطه از ایران چگونه به موضوع جنگ نگاه شده است. قاعدتا نگاه به مقوله جنگ در مناطقی که درگیر جنگ بوده اند نسبت به جایی که فقط رزمندگانی از آنجا به جنگ رفته‌اند، متفاوت است و این تفاوت باعث ایجاد جذابیت می‌شود.

رحیمی در پاسخ به پرسشی درباره‌ اینکه آیا جشنواره‌ها به تئاتر کمک می‌کنند یا خیر، اظهار کرد: چرخه تولید تئاتر در کشور ما معیوب است و جشنواره‌ها کمکی به تئاتر نمی‌کنند فرقی هم بین جشنواره تئاتر فتح خرمشهر و جشنواره تئاتر فجر نیست. جشنواره‌های ما باعث شده‌اند افرادی که باید برای مردم تئاتر کار کنند، فقط برای جشنواره کار کنند و این قاعدتا هنری نیست پس باید به‌ صورت ملی به حل این مساله بپردازیم. همچنین مسئله اقتصاد هنر ما نیز چه در کارهای حرفه‌ای چه دانشجویی و چه‌ کارهای جشنواره‌ای دچار مشکل است که این مشکل نیز باید حل شود.

وی در پایان صحبت هایش عنوان کرد: خوشحالم که در جشنواره تئاتر فتح خرمشهر که با نام متبرک خرمشهر مزین است توانستم انجام‌وظیفه داشته باشم.

بیست‌ودومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر در بخش‌های مسابقه نمایش‌های صحنه، مسابقه نمایش‌های کوتاه، مسابقه نمایشنامه‌نویسی و نمایش‌های محیطی و میدانی از ۱۵ تا ۱۹ آبان ۱۳۹۸ به دبیری حمیدرضا آذرنگ در منطقه آزاد اروند برگزار خواهد شد.