۱۰ فیلم از جشنواره بین المللی کودک و نوجوان در مشهد اکران می شود

رییس اداره امور سینمایی و سمعی-بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: همزمان با برگزاری سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، ۱۰ فیلم ایرانی از جشنواره مزبور از ۱۶ تا ۲۰ مهرماه در پردیس سینمایی هویزه مشهد اکران می شود.

سید حجت طباطبایی پنجشنبه شب در گفتگو با خبرنگار سینما خراسان افزود: ۱۰ فیلم مزبور از بخش ایران جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان انتخاب شده است که در دو سانس ۱۷ تا ۱۹ و ۱۹ تا ۲۱ ویژه کودکان و نوجوانان به اکران گذاشته می شود.

وی بیان کرد: فیلمهای اکران شده از جشنواره مزبور در مشهد توسط گروهی از کودکان و نوجوانان مورد داوری قرار می گیرد که این گروه ۲۱ نفره از بین ۵۰ نفر از کودکان و نوجوانان داوطلب مشهد و سایر شهرهای خراسان رضوی انتخاب شده اند که نسبت به ثبت نام در سامانه مربوطه اقدام کرده بودند.

وی اظهار داشت: این گروه ۲۱ نفره از کودکان و نوجوانان، پس از تماشای فیلمها براساس مولفه های مورد نظر برای ارزشیابی فیلمها، امتیازات لازم را در جدولی که برای این منظور در نظر گرفته شده است، درج کرده و در نهایت امتیازات آنان بررسی شده و به دبیرخانه مرکزی جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان ارسال می شود.

رییس اداره سینمایی و سمعی-بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: فیلمها فقط برای کودکان و نوجوانان و به صورت رایگان در پردیس سینمایی هویزه به نمایش درمی آید و هر کدام از کودکان و نوجوانان شهرستانی که می توانند در روزهای اکران فیلمهای جشنواره در مشهد حضور داشته باشند، مشکلی در پذیرش آنان به عنوان داور فیلمها نیست.

طباطبایی اظهار داشت: در سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان فیلمی از خراسان رضوی حضور ندارد اما امسال فیلمسازان استان در المپیاد فیلمسازی نوجوانان شرکت کرده و جزو سه استان پرتولید در این زمینه به شمار می روند و رتبه هایی را نیز بدست آورده اند.

وی بیان کرد: در طول روزهای برگزاری جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان در پردیس سینمایی هویزه، کارگاه های آموزش فیلمسازی و نقد و بررسی فیلمهای اکران شده در بین دو سانس برگزار شده و از حضور کودکان به همراه منتقدین بهره گرفته می شود.

طباطبایی، کودکان و نوجوانان را بهترین داوران فیلمهای مربوط به این گروه سنی دانست و گفت: در دوره های قبلی جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، نتایج داوری فیلمها توسط کودکان در استانهای مختلف بسیار بهم نزدیک بود و پس از اینکه نتایج داوری در استانهای مختلف در دبیرخانه مرکزی این جشنواره تجمیع شد، نتیجه بدست آمده به واقعیت بسیار نزدیک بود و نشان می داد که فیلمهای منتخب جشنواره همان فیلمهایی هستند که مورد علاقه همه بچه ها بوده اند لذا به طور قطع می توان به داوری کودکان و نوجوانان در این جشنواره اعتماد کرد.

وی خاطر نشان کرد: چندین نهاد در حوزه فیلم کودک و نوجوان در خراسان رضوی فعال هستند که از جمله آنها انجمن سینمای جوانان بوده که نسبت به برگزاری دوره های آموزش فیلمسازی و تولید فیلم ویژه کودک و نوجوان اقدام می کند، نهاد دیگر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده که چند سالی است در حوزه فیلمسازی ورود خوبی داشته و نسبت به برگزاری دوره های آموزشی و فیلمسازی در قالب انیمیشن و پویانمایی در شهرستانهای مختلف استان اقدام کرده است.

وی اضافه کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز با دادن مجوزهای فیلمسازی به فعالان حوزه کودکان و نوجوانان در کنار نهادهای مزبور در حال فعالیت است اما تجمیع همه این فعالیتها حاکی از این است که خراسان رضوی جزو پنج استان موفق در حوزه فیلمسازی ویژه کودک و نوجوان به شمار می رود.

رییس اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: اخیرا دو فیلمنامه با موضوع کودکان و نوجوانان از تولیدات فعالان استان در بنیاد سینمایی فارابی تصویب شده که امید است زمینه ساخت این فیلمها فراهم شود.

سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان ۱۶ تا ۲۱ مهر (۸ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱) در دو بخش ایران و بین‌الملل برگزار می‌شود.