درباره چهره‌های مجازی زود قضاوت نکنیم/ دل مادران شهدا را شاد کردم

اشکان درویشی کارگردان نمایش «اُز بان تا تان» که در تماشاخانه سپند روی صحنه رفته است، درباره انتخاب نمایشنامه، استراتژی تولید و تقدیم این اجرا به شهدا توضیحاتی ارائه داد.  به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، اشکان درویشی که از ۱۴ مهر ماه نمایش «از بان تا تان» را در تماشاخانه سپند به صحنه برده […]

اشکان درویشی کارگردان نمایش «اُز بان تا تان» که در تماشاخانه سپند روی صحنه رفته است، درباره انتخاب نمایشنامه، استراتژی تولید و تقدیم این اجرا به شهدا توضیحاتی ارائه داد.

 به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، اشکان درویشی که از ۱۴ مهر ماه نمایش «از بان تا تان» را در تماشاخانه سپند به صحنه برده است درباره نگارش نمایشنامه‌ای با موضوع شهدا گفت: ۲ سالی می‌شود که به طور جدی اجراهای تئاتر را دنبال می‌کنم و متوجه شدم که هر چه بیشتر این اجراها از مردم ایران دورتر باشند و آنها را نفهمند، بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند. آهنگ‌های عجیب و غربی در اجرا پخش می‌کنند و نقدهای خیلی مثبتی هم دریافت می‌کنند به عنوان نمونه سال گذشته اجرایی دیدم که واقعا هیچ احساساتی را در من بیدار نکرد و در آن ۲ سلبریتی هم بازی می‌کردند اما هیچ اندیشه و منطقی در نمایش حاکم نبود و تنها ۲ نفر نشسته بودند و حرف‌های عجیب می‌زدند.

وی ادامه داد: بعدا به صفحه مجازی این ۲ بازیگر سلبریتی‌ سر زدم و دیدم که هر کدام برای خودشان نظراتی داده اند که ربطی به اجرا نداشت. یکی از برتولت برشت گفته بود و دیگری از یرژی گروتفسکی، یکی دیگر از فضای بازیگری فرانسه گفته بود و دیگری از پاریس! روز بعد دوباره به این صفحه‌های مجازی سر زدم و دیدم تمام نقدها را پاک کرده‌اند و فقط تعریف‌ها باقی مانده بود. متاسفانه این نمایش‌ها ربطی به فرهنگ ایران ندارند و به نظر می رسد هنرمندان ما علاقه مند به اجرای آثار ایرانی نیستند.

وی تاکید کرد: البته بیشتر کارگردانان معتقدند که بهتر است متون غربی را اجرا کنند چون در این صورت شورای نظارت و ارزشیابی کم‌تر به کارشان اصلاحیه وارد می کند و راحت‌تر و بدون دردسرتر اجرا می‌روند اما من تصمیم گرفتم متنی درباره شهدا بنویسم و کارگردانی کنم. این نمایش را به خانواده شهدا تقدیم کرده ام و مشکلات اجرای چنین اثری را هم به جان خریدم.

این کارگردان درباره چالش‌های پیش روی خود در تولید این نمایش بیان کرد: من در بخش خصوصی نمایش «از بان تا تان» را تولید کردم. در بازبینی هم با مشکلی روبرو نشدم و ای کاش زودتر بازبینی می‌رفتم چون پیشنهادهای خیلی خوبی درباره کار به من دادند. متاسفانه اجراهای سفارشی و رانتی درباره دفاع مقدس و شهدا فراوان شده است و نگاه مردم اینگونه است که هر کسی درباره شهدا کار می‌کند حتما از جایی پول گرفته است. من کار تصویر را هم از برنامه «فرش قرمز» شروع کردم که درباره شهید و شهادت بود و برای اینکه پول تدوینگر را بدهم، ماشینم را فروختم. تنها بنیاد شهید استان البرز به من ۱۰ میلیون تومان داد که فقط خرج غذای پروژه شد. پدر من معلم است و خانواده من از طبقه متوسط هستند ولی وقتی برای شهدا کار می‌کنید ۱۰ برابر آن چیزی که کار می‌کنید به شما برمی‌گردد.

وی اضافه کرد: مدتی قبل به بنیاد شهید رفتم و گفتم که می‌خواهم خانواده‌های شهدا را به دیدن نمایش «از بان تا تان» دعوت کنم و این نمایش را در دست تولید دارم. در بنیاد شهید به من گفتند بسیاری از خانواده‌های شهدا دارند از این دنیا خداحافظی می‌کنند. دلم گرفت و تلاش کردم زودتر کار را برای اجرا آماده کنم. متاسفانه خانواده‌های شهدا در مجامع فرهنگی و هنری ایران جایگاهی پیدا نکرده‌اند اما من دوست داشتم نمایشی تولید کنم که بیشتر مخاطبان من از خانواده‌های شهدا باشند. جوانان این خانواده های گرامی در جنگ شهید شدند و آنها تنها و بی ادعا هستند.

درویشی با اشاره به اینکه خانواده های شهدا بدون اینکه اعتراضی داشته باشند به شهادت فرزندانشان افتخار می کنند، عنوان کرد: پدر و مادرهای شهدا به برنامه «فرش قرمز» من آمدند و از برخی مسئولان و آقازاده‌ها انتقاد کردند ولی تلویزیون تمام حرف‌های آنان را سانسور کرد. چرا خانواده‌های شهدا نباید حرف دل‌شان را بزنند. این موضوع دغدغده اصلی من شد تا نمایشی درباره شهدا روی صحنه ببرم.

وی درباره اجرا در سالن غیر دولتی و خصوصی گفت: طبیعتا همه انتظار دارند هر نمایشی که مضمونی درباره شهدا دارد در سالنی دولتی اجرا شود ولی هیچ کدام از این سالن‌ها از اجرای من حمایت نکردند. من به تمام سالن‌های دولتی از تئاترشهر تا سالن سرو سر زدم اما همه به من گفتند که سالن مان پر است و برو سال دیگر بیا. خدا کند که این سالن‌ها همیشه پر باشند و کار خوب هم داشته باشند اما در نهایت سالن غیر دولتی سپند از این اجرا حمایت کرد. من افتخار می‌کنم که در سالن سپند نمایشم را به صحنه برده ام چون مدیریت این سالن از نمایش های ایرانی حمایت می کند.

وی در پایان درباره انتخاب مهیار حسن که از چهره‌های معروف فضای مجازی است، توضیح داد: من دوستان بسیاری در ‏فضای مجازی دارم و البته ابتدا از دور نسبت به مهیار حسن قضاوت داشتم. گاهی به او حق می‌دادم که درگیر ‏کارهای تبلیغاتی و تجاری شده است اما دوست داشتم او را متقاعد کنم که حضور در نمایش «از بان تا ‏تان» یک بازی برد برد است چون قرار است چند اتفاق خوب برایش بیفتد. من کارگردانی تئاترم را می کنم و با این کار ‏دل پدر و مادر شهدا را شاد می کنم و مهیار هم در تئاتر بازی می کند چون عاشق بازیگری است. رفتار و ‏متانت مهیار عالی است، او بسیار مودب و افتاده است پس نباید در قبال همه چهره‌های مجازی زود قضاوت کنیم. استاد ‏مشایخی همیشه می‌گفت که یک فرد مشهور باید خاک پای مردم باشد و مهیار حسن اینگونه است. برخی از بازیگران ما خیلی جوان و تازه‌کار هستند ولی مهیار با تمام آنها همکاری ‏می‌کند. ‏

بازیگران این اثر نمایشی به ترتیب ورود به صحنه مهرداد احمدی، محمود موسوی، امید ماهر، مهیار حسن، نرگس صفدریان، مریم گلی، کیمیا خلعت بری، ساغر کیان راستی، آرش هامون هستند که تا ۲۶ مهرماه ساعت ۲۰:۴۵ در تماشاخانه سپند روی صحنه خواهد بود.

منبع مهر