استقبال گیلانیان از «شیلیک» و «ابلق»

رشت- «شیلیک» و «ابلق» اثر «محمد حسین مهدویان» و «نرگس آبیار» با فروش همه بلیت های پیش بینی شده، پرتماشاگرترین آثار به نمایش گذاشته شده سی و نهمین جشنواره فجر در میان گیلانیان شدند. سینما خراسان، گروه استان‌ها: با اکران دو فیلم «مامان» به کارگردانی آرش انیسی و «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار پرونده سومین […]

رشت- «شیلیک» و «ابلق» اثر «محمد حسین مهدویان» و «نرگس آبیار» با فروش همه بلیت های پیش بینی شده، پرتماشاگرترین آثار به نمایش گذاشته شده سی و نهمین جشنواره فجر در میان گیلانیان شدند.

سینما خراسان، گروه استان‌ها: با اکران دو فیلم «مامان» به کارگردانی آرش انیسی و «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار پرونده سومین روز اکران همزمانی فیلم‌های سی و نهمین جشنواره فجر در رشت بسته شد.

با توجه به نمایش فیلم‌های «نرگس آبیار» در سال‌های گذشته جشنواره در استان گیلان و استقبال گسترده علاقه مندان به هنر هفتم این استان پیش بینی می‌شد که فیلم «ابلق» نیز با وجود همه محدودیت‌ها برای حضور تماشاگران در سالن سینما ۲۲ بهمن رشت به دلیل شیوع ویروس کرونا با استقبال خوبی همراه باشد. موضوعی که با نمایش این فیلم در سانس دوم اکران‌ها به حقیقت پیوسته و نشان دهنده فروش تمام بلیت‌های پیش بینی شده برای این فیلم بود.

«شیلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان نیز در روز دوم اکران‌ها از فیلم‌های پرتماشاگر در گیلان بود که با توجه به آثار گذشته این کارگردان جوان و خوش فکر موضوع دور انتظاری نبود.

عوائد معنوی روز سوم اکران فیلم‌های جشنواره فجر در روز رشت از سوی ستاد برگزاری این جشنواره در استان گیلان به پاس خدمات ارزشمند «ایرج نوبخت» مترجم و نویسنده پیشکسوت که در سال‌های گذشته به عنوان عضو شورای فیلم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و همچنین سرپرست اسبق این اداره کل فعالیت می‌کرد، به این چهره فرهنگی و فرهیخته تقدیم شد.

نگاه جدید «مهدویان» و «آبیار»

سجاد کوچکی یکی از رشتوندان که برای تماشای فیلم «ابلق» نرگس آبیار به سینما ۲۲ بهمن رشت آمده بود بعد از پایان فیلم در گفتگو با سینما خراسان، اظهار کرد: به دلیل نوع نگاه و کیفیت آثار «آبیار» در چند سال گذشته امسال نیز برای دیدن «ابلق» به سینما آمدم.

وی با اشاره به بخشی‌های از موضوع فیلم «ابلق»، گفت: در این فیلم نیز نرگس آبیار به واقعیت‌های جامعه امروزی پرداخته و آن را با نوع نگاه خاص خود به ویژه به زنان به نمایش گذاشته است.

کوچکی در ادامه با بیان اینکه بار دیگر «نرگس آبیار» سوژه اجتماعی را برای اثر خود انتخاب کرده است، افزود: البته شاید عده‌ای از اثر جدید آبیار با توجه به کارنامه قوی این کارگران انتظار دیگری داشتند اما نمی‌توان گفت اثر جدید آبیار در حد سایر آثار او نیست زیرا این سوژه بخشی از واقعیت جامعه را نشان داده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه در روزهای گذشته به تماشای جدیدترین اثر «محمدحسین مهدویان» یعنی «شیشلیک» نیز نشسته است، اضافه کرد: اثر جدید این کارگران خوش فکر جوان در میان تماشاگران سالن سینما موافقان و مخالفانی داشت.

کوچکی با بیان اینکه عده‌ای اثر جدید را در حد آثار گذشته مهدویان نمی‌دانستند، ادامه داد: اما عده‌ای دیگر «شیشلیک» را برای صنعت سینمای ایران گامی جدید می‌دانند.

وی به بخش‌های طنز فیلم «شیشلیک» نیز اشاره کرد و افزود: در طول نمایش این فیلم بارها تماشاگران به طنز بیان شده در این اثر خندیدند.

استقبال گیلانیان از آثار «مهدویان» و «آبیار»

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان نیز در گفتگو با سینما خراسان با اشاره به آخرین آمار طی سه روز نخست اکران فیلم‌های سی و نهمین جشنواره فجر در رشت، اظهار کرد: بعد از نمایش شش فیلم، «شیلیک» اثر محمد حسین مهدویان و «ابلق» اثر نرگس آبیار با استقبال خوب تماشاگران گیلانی مواجه شده است.

سید امیر مصباح با بیان اینکه تمام ۳۰ درصد بلیت‌های پیش بینی شده برای این دو فیلم به فروش رسیده است، گفت: در مجموع با توجه به شیوه نامه‌های ابلاغ شده از سوی ستاد مرکزی برگزاری جشنواره سی و نهم ۵۰۰ نفر به تماشای این دو فیلم نشستند.

وی با اشاره به ظرفیت ۸۴۰ نفری سینما ۲۲ بهمن رشت، اضافه کرد: در مجموع در هر سانس نمایش فیلم می‌توانیم پذیرای حداکثر ۲۵۰ نفر از علاقه مندان به هنر هفتم در استان گیلان باشیم.

مصباح به نمایش شش فیلم «روشن» به کارگردانی سیدروح‌اله حجازی، «روزی روزگاری، آبادان» به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ، «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری، «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «مامان» به کارگردانی آرش انیسی و «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار در سه روز نخست اشاره کرد و افزود: در مجموع تا پایان سه روز نخست حدود ۷۵۰ نفر به تماشای این فیلم‌ها نشستند.

بلیت فیلم‌های جشنواره فجر تنها از طریق سامانه باید تهیه شود

وی با بیان اینکه امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا بلیت‌ها تنها از طریق فروش اینترنتی در اختیار علاقه مندان قرار می‌گیرد، تأکید کرد: امسال هیچ بلیت مهمانی پیش بینی نشده و همه تنها باید از طریق سه سامانه ایران تیک، سینما تیکت و گیشه ۷ تهیه کنند.

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با تأکید بر اینکه حفظ سلامت شهروندان در طول تماشای فیلم‌ها اولویت ستاد برگزاری جشنواره در استان است، گفت: تلاش شده در سه نخست اکران‌ها تمام دستور العمل های ابلاغی برای جلوگیری از انتقال و شیوع ویروس کرونا و حفظ جان تماشاگران به دقت اجرایی شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در روز چهارم اکران‌ها دو فیلم «تک تیرانداز» علی نظری، «مصلحت» حسین دارابی به نمایش گذاشته می‌شود، افزود: «بی همه چیز» محسن قرایی، «ستاره بازی» هاتف علیمردانی، «یدو» مهدی جعفری، «رمانتیسم عماد و طوبا» کاوه صباغ زاده، «منصور» سیاوش سرمدی، «خط فرضی» فرنوش صمدی، «گیج گاه» عادل تبریزی، «تی تی» آیدا پناهنده نیز در روزهای آینده تا ۲۲ بهمن اکران خواهند شد.

مصباح تأکید کرد: دست اندرکان برگزاری جشنواره در استان گیلان تلاش می‌کنند تا با وجود شرایط سخت کرونایی بهترین شرایط را برای تماشاگران فراهم کنند و در مقابل شهروندانی که برای تماشای فیلم‌ها به سینما ۲۲ بهمن مراجعه می‌کنند نیز باید به توصیه‌ها مسئولان برگزاری توجه کرده و علاوه بر رعایت دستور العمل ها و فاصله اجتماعی در طول نمایش فیلم از ماسک استفاده کنند.