آخرین سئانس سینما آسیای مشهد با «تخریب» کلید خورد

سینما آسیای مشهد با فرو ریختن سقف و دیوار های این بنا تخریب شد.تخلیه این سینما از ماه ها پیش آغاز شده بود  و ظهر جمعه ۲۸ خرداد ماه با وجود اعتراض برخی چهره های فرهنگی مشهد  عملیات تخریب این سینما اجرا شد.البته بنای سینما آسیای مشهد مدت زیادی غیر فعال و از سینماهای قدیمی […]

سینما آسیای مشهد با فرو ریختن سقف و دیوار های این بنا تخریب شد.تخلیه این سینما از ماه ها پیش آغاز شده بود  و ظهر جمعه ۲۸ خرداد ماه با وجود اعتراض برخی چهره های فرهنگی مشهد  عملیات تخریب این سینما اجرا شد.البته بنای سینما آسیای مشهد مدت زیادی غیر فعال و از سینماهای قدیمی مشهد بود .روشندل سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این خصوص در گفتگو با روزنامه خراسان  اظهار کرد:«اعلام کردیم که موضوع را بررسی کنند و منتظر اعلام نتیجه بررسی هستیم.»روابط عمومی شهرداری منطقه ۸ مشهد نیز در این باره گفت:«بنا متعلق به حوزه هنری است و خود مالک  به این کار اقدام کرده است.البته مجوزی برای این کار از ما گرفته نشده است .قرار بود مجوز بدهند اما مالک با توجه به فرسودگی و ریزشی بودن بنا زودتر دست به این اقدام زده است.» مجید عسکری رئیس حوزه هنری خراسان رضوی  نیز تا کنون توضیحی در این زمینه به نشریات و خرگزاری ها ارائه نکرده است.

سید حجت طباطبایی رئیس اداره سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص تخریب سینما آسیا به سینما خراسان گفت:« هیچ مکاتبه ای مبنی بر مجوز واگذاری یا باز سازی یا تغییر کار بری  این بنا با ما انجام نشده و هیچ نامه ای به ما زده نشده است و ما هیچ گونه مجوزی در این خصوص صادر نکرده ایم.» وی افزود:«به هر حال سینما آسیا و سینماهای خیبان ارگ جزو هویت فرهنگی و تاریخی مشهد هستند. ای کاش به جای این کار از این بنا برای تاسیس موزه سینما استفاده می شد.من پیشتر این این پیشنهاد را به طور شفاهی به حوزه هنری داده بودم. اگر پای کار می آمدند و همکاری می کردند  می شد از این سینما به عنوان مکانی برای ایجاد موزه سینمای مشهد بهره گرفت.»

چندی پیش یکی از رسانه‌ها محلی مشهد به موضوع سینما آسیا  پرداخت و در این زمینه نوشت: ساخت مجتمع‌های سینمایی در سال‌های اخیر در مشهد چهره پررنگی به خود گرفته‌است. از طرف دیگر مزایده، فروش و تخریب سینما‌های قدیمی شهر را نیز در دهه‌های اخیر شاهد بوده‌ایم. از بسته شدن و واگذاری سینماهایی چون «مهران»، «شهرقصه» و «بهمن» گرفته تا تخریب و به مزایده گذاشته شدن سینما‌های قدیمی‌تر که بخشی از هویت شهر را شکل می‌دهند.

در ادامه این روند به تازگی نیز سینما آسیا (فلسطین) به عنوان آخرین سینمای قدیمی مشهد به مزایده گذاشته شد و مشهد یکی دیگر از سینما‌های خود را از دست داد و این سینمای قدیمی  درست به همان سرنوشت بافت تاریخی و هویتی مشهد دچار شد، این همان روش چندین ساله است که بسیاری از بنا‌های ارزشمند مشهد را به تخریب کشانده است تا به مرور هویت فرهنگی تاریخی این شهر را محو کندو دیگر ازعناصر و نشانه‌های شهر مشهد اثری باقی نماند.ا ین درحالی است که حفظ نه تنها آثار تاریخی و هویتی بلکه حفظ و احیای بافت‌های تاریخی یک ضرورت و الزام است که در تمام دنیا به یک دستورالعمل و جزو برنامه‌های لاینفک دولت‌ها و مدیریت شهری تبدیل شده است. سینما آسیا یکی از سینما‌های قدیمی مشهد  درست ۶۰ سال پیش در خیابان ارگ (خیابان امام خمینی امروز) با نمایش فیلم «بزن بریم هالیوود» آغاز به کار کرد. این سینما که آن زمان در مرکز شهر و یکی از بهترین نقاط مشهد واقع شده‌بود، میزبان تماشاگران و صف‌های طولانی بسیاری بوده‌است. به طوری که بخشی از خاطره سینمابرو‌های قدیمی مشهد را شکل می‌دهد.اما با توسعه شهر و احداث سینما‌های مدرن‌تر سال‌هاست که این سینما بدون استفاده مانده‌است. گویا حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی که مالک این سینماست، این ملک را به مزایده گذاشته‌است. ملکی که بسیاری باور دارند ظرفیت حفظ و تقویت کاربری فرهنگی خود را دارد و بخشی از حافظه تاریخی شهر را شکل می‌دهد.

سینما یکی از شاخص‌های مهم فرهنگی در شهرسازی است. به عبارتی اگر بخواهیم میزان توسعه یافتگی شهر‌ها را بسنجیم یکی از مهمترین بخش شاخص‌های فرهنگی سالن‌های سینما است، تخریب سینما‌ها در سال‌های اخیر به تیشه‌ای تعبیر شده که به ریشه هنر و فرهنگ خورده است. هرچند با ایجاد پردیس‌های سینمایی نفس تازه‌ای در این حوزه دمیده شده است، اما یکی از بدترین بخش‌های توسعه‌یافتگی، سالن‌های قدیمی سینما هستند که بدون هیچ بازسازی رها شده و به خرابه‌هایی بدل شده‌اند که  متاسفانه جایگزینی هم برای آن ها در نظر گرفته نمی شود. این سینما‌ها که یادگار‌های نخستین سال‌های ورود سینما به ایران هستند می‌توانستند به موزه سینما یا یکی از مهمترین قطب‌های فرهنگی بدل شوند که هم جاذبه گردشگری داشته باشند و هم امکانات بسیاری را در اختیار هنرمندان قرار دهند، اما متاسفانه بدون هیچ دغدغه‌ای بنا‌های تاریخی این‌چنینی به حال خود رها شده و پس از مدتی نیز تخریب می‌شوند. اکنون مشهد یکی دیگر از سینماهای قدیمی خود را که نمادی از فرهگ و هویت این شهر بود از دست داد. بی تردید تخریب این سینما تخریب فرهنگ و هنر است . در حالی که در صورت همکاری و هماهنگی سازمان ها و نهد هایی چون حوزه هنری، شهرداری، میراث فرهنگی و ارشاد می شد با مرمت و باز سازی در پاسداشت بخشی از فرهنگ و هویت شهر مشهد گام های مثبتی برداشت.با این وجود قصه تلخ تخریب سینما‌ها در مشهد تکرار  و سینما آسیا نیز به سرنوشت سینما‌هایی مانند «مولن‌روژ»، «کریستال» و «دیده‌بان» دچار شد و چرخه نابودی سینما‌های ایران همچنان تداوم یافت تا آخرین سینما را به به تلی از خاک تبدیل کند و سال‌ها خاطره شهر  مشهداز روی زمین محو شود.