اداره کل هنرهای از جشنواره تئاتر خیابانی و کودک حمایت نمی کند

اداره کل هنرهای نمایشی طی اطلاعیه شماره ۴ خود برای ایام کرونایی تئاتر اعلام کرد از برگزاری جشنواره تئاتر کودک و خیابانی به شکل سال های گذشته، حمایت نمی کند. به گزارش سینما خراسان به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، اداره‌کل هنرهای نمایشی با استناد به دلایل و شرایط مربوط به شیوع […]


اداره کل هنرهای نمایشی طی اطلاعیه شماره ۴ خود برای ایام کرونایی تئاتر اعلام کرد از برگزاری جشنواره تئاتر کودک و خیابانی به شکل سال های گذشته، حمایت نمی کند.

به گزارش سینما خراسان به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، اداره‌کل هنرهای نمایشی با استناد به دلایل و شرایط مربوط به شیوع ویروس کرونا و پس از مشورت با نهادهای مربوطه از جمله ستاد ملی مبارزه با کرونا، برنامه‌ای جهت حمایت از برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان و خیابانی مریوان به شکل سال‌های گذشته ندارد.

در متن اطلاعیه شماره ۴ این اداره‌کل چنین آمده است:

به اطلاع هنرمندان، اهالی رسانه، خانواده‌ها و مخاطبان تئاتر که هر سال در ۲ شهر همدان و مریوان پیگیر ۲ رویداد پراهمیت تئاتری بودند می‌رساند که با توجه به شرایط مرتبط با شیوع ویروس کرونا و پس از مشورت با ستاد ملی مبارزه با کرونا، مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادهای موثر ۲ استان، جشنواره‌های کودک و نوجوان همدان و تئاتر خیابانی مریوان امسال به نحوی که در دوره‌های پیشین برگزار می‌شد امکان برگزاری ندارد.

از مهم‌ترین دلایل قابل طرح که در مورد هر ۲ رویداد صدق می‌کند می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- فصل برگزاری این دو رویداد در پاییز سال جاری براساس پیش‌بینی‌های ستاد ملی کرونا محتمل بر شیوع مجدد این بیماری است از این رو با توجه به اهمیت سلامت هنرمندان و مخاطبان به‌خصوص در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و مشورت با نهادهای استانی امکان برگزاری دو جشنواره به شیوه پیشین وجود ندارد.

۲- توجه به سوابق برگزاری این ۲ رویداد نشانگر آن است که معمولاً بیش از ۸۰ درصد گروه‌ها از شهرهایی به جز شهر میزبان هستند و اسکان گروه‌های منتخب طبق شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای اقامت در هتل‌ها و مراکز اقامتی با توجه به محدودیت‌های موجود در این ۲ شهر امکان‌پذیر نخواهد بود.

۳- گذشته از مشکلات ناشی از سفر گروه‌های منتخب سایر استان‌ها برای حضور در این دو رویداد، با توجه به وضعیت موجود حضور گروه‌های منتخب بین‌المللی نیز امکان‌پذیر نیست.

۴- با توجه به شرایط پیش‌گفته افت شدید کیفیت ۲ رویداد در صورت برگزاری به شیوه پیشین قابل پیش‌بینی است.

با در نظر گرفتن موارد فوق، برنامه‌های جایگزین اداره‌کل هنرهای نمایشی برای این ۲ رویداد با محوریت حمایت از اجرای عمومی آثار این دو حوزه به زودی اطلاع‌رسانی می‌شود.

در پایان ضمن سپاس از مسئولین دو استان همدان و کردستان پیشنهاد می‌شود بودجه در نظر گرفته شده در استان‌ها برای برگزاری این جشنواره‌ها به دلیل شرایط به وجود آمده در سال پیش‌رو هزینه ترمیم و توسعه زیرساخت‌های نمایشی استان و حمایت از گروه‌های نمایشی شود تا علاوه بر انجام اقدامی موثر در جهت حفظ و صیانت از ارزش معنوی این دو رویداد، موجب ارتقاء تئاتر این استان‌ها شود.