برای ساخت فیلم «آئورا» با همسر کریستوفر نولان مکاتبه کردیم!

سعید حسینی نویسنده وکارگردان جوان و خوش ذوق مشهدی، فعالیت هنری اش را از سال  ۱۳۸۷ با تاتر «سایه» شروع کرد که باعث شد به بازیگری علاقه مند شود. وی بعد از مشورت با برخی از اساتید هنر، احساس کرد باید درحوزه فیلم و سینما فعالیتش را ادامه دهد.حسینی در سال ۱۳۸۹توسط یکی از دوستانش […]

سعید حسینی نویسنده وکارگردان جوان و خوش ذوق مشهدی، فعالیت هنری اش را از سال  ۱۳۸۷ با تاتر «سایه» شروع کرد که باعث شد به بازیگری علاقه مند شود. وی بعد از مشورت با برخی از اساتید هنر، احساس کرد باید درحوزه فیلم و سینما فعالیتش را ادامه دهد.حسینی در سال ۱۳۸۹توسط یکی از دوستانش به کارگردان سریال فاصله ها معرفی شد و توانست در آن فیلم به عنوان دستیار برنامه ریزهمکاری داشته باشد. بعد ازآن، فعالیت های مختلفی درحوزه فیلم و سینما انجام داد که حاصل آن همکاری های تلویزیونی و سینمایی متعدد و تالیف ۷ فیلمنامه بلند سینمایی در ژانرهای مختلف از جمله علمی تخیلی ، اکشن و غیره است که توانسته آنها را در خانه سینما به ثبت رساند.

از «سعید حسینی » دعوت کردیم تا در دفتر  پایگاه خبری سینماخراسان با او گفتگو کنیم و به عنوان اولین سوال از او درباره اولین اثرش پرسیدیم.

اولین فیلم نامه من و شاید مهمترین آن ها ، « آئورا» است که در فضای علمی تخیلی نگاشته شده است و بر نظریات «استیون هاوکینگ» و خصوصا نظریه «جهان های موازی» مبتنی است. ما در حین نگاشتن این فیلم نامه می دانستیم، تولید این کار نیازمند جلوه های ویژه و افکت های گرافیکی خاص و عظیمی است که البته با توجه به امکانات ما در خراسان و کمبود های احتمالی در این حوزه، مانعی جدی به حساب می آمد .

چه شد که به تئوری جهان های موازی و ژانر علمی تخیلی علاقه مند شدید؟

این موضوع برمی گردد به سال ها پیش که من با این حوزه آشنا شدم و مطالعاتی در این زمینه داشتم. هرچند که بزرگان سینمای جهان همچون «کریستوفر نولان» هم تأثیر بسزایی در علاقه مند شدن من به این حوزه داشتند! حتی در یک بازه زمانی با همسر ایشان خانم «اما توماس» هم مکاتبه کردم و فیلم نامه، با پیگیری دوستانم برای ایشان ارسال شد، جالب این که با نظر مثبت ایشان هم همراه بود و انگیزه فراوانی از این ماجرا گرفتیم.

سرنوشت « آئورا» چه شد؟

همانطور که گفتم، تولید این فیلم نیازمند امکانات خاصی است، ما درمرحله اول به ساخت تریلری از اتفاقات اصلی فیلم اکتفا کردیم، زمان و هزینه فروانی را نیز برای تولید این تریلر صرف کردیم، همینطور جلوه های ویژه سنگینی که توانستیم با همکاری بزرگان سینمای جهان، آماده کنیم ودر حال حاضر سعی میکنیم مرحله به مرحله و با دقت مراحل پیش تولید کار را جلو ببریم.

نتیجه کار راضی کننده بود؟

نتیجه کار از نظر بسیاری از صاحب نظران و دوستان هنرمند بسیار مطلوب و راضی کننده بوده.  در مورد تریلر این فیلم گاهی پرسش می شود که لوکیشن ها کجا ساخته شده ؟ درجواب باید بگویم که تمام صحنه های آن در مشهد وبا هزینه شخصی فیلم برداری شده است.

به عنوان یک فیلم ساز جوان چه موانعی برسر راهتان وجود داشت؟

من فیلمسازی را از سنین پایین شروع کردم و از همان ابتدای کارم، فیلمسازی مستقل بودم. متأسفانه برخلاف رویه موجود در نقاط دیگر جهان که در حوزه های مختلف از سنین پایین اقدام به استعداد یابی می کنند، اینجا من و دوستانی که با ۱۶ یا ۱۷ سال سن قدم به حیطه سینما و فیلم سازی گذاشته ایم نه تنها حمایت نشدیم بلکه دربعضی موارد، مورد تمسخر دوستان هم قرار گرفته ایم! بنابراین من تا مدت ها به هر ارگان یا سازمانی که برای حمایت از آثارم مراجعه می کردم با جواب منفی مواجه می شدم و غالبا علت عدم حمایتشان کمبود سن من عنوان می شد!

بنابراین مشکل اصلی، تنها عدم حمایت مالی نبود؟

دقیقا ! حمایت معنوی دوستان هم از ما سلب می شد! ..و با این شرایط فکر می کنم که نباید امیدی به ترقی و پیشرفت در حوزه سینما و فیلم، حداقل تا سال های آینده داشت!… متاسفم بگویم در بعضی موارد برخی از دوستان جوانم که در این حوزه با استعداد هستند راهی جز مهاجرت را برای ادامه فعالیت هنری خود، انتخاب نمی کنند!

به عنوان یک فیلسماز به حضور ونمایش  فیلم هایتان در فستیوال ها و جشنواره های خارج از ایران هم فکر کرده اید؟

بله، فکر می کنم شرکت در رویداد های جهانی و مشارکت در ورک شاپ ها و کلاس های بین المللی می تواند بر سطح کیفی فیلم ها و در نهایت تولیدات سینمای ایران تأثیر مطلوبی بگذارد، البته در صورتی که مسئولین سینمایی بتوانند از سینماگران جوان حمایت کنند. بطور کلی همکاری با کشورهای دیگر در حوزه سینمایی می تواند یک تعامل فرهنگی مطلوب نیز به حساب آید وبرای ما و برای سایر کشورهای همکاری کننده دستاورد های خوبی داشته باشد.

بطور کلی چگونه می شود یک فیلم سازموفق شد؟

من فکر می کنم یک فیلمسازخوب، شخصی است که در کنار تجربه و کار تجربی، دانش کافی را نیز در این حوزه داشته باشد و البته صاحب فکر بودن نیز بسیار اهمیت دارد.

از فیلم اخیرتان «شخصیت» برای ما بگویید.

«شخصیت» فیلم نامه بلند من بعد از «آئورا» است که در ژانر درام و با محوریت جهان های موازی و البته اینبار در فضایی آپارتمانی نوشته شده است تا مشکلات اقتصادی مانع از توقف آن نشود!

تنها مسائل اقتصادی باعث شد به سراغ «شخصیت» بروید؟

علاوه بر مشکلات اقتصادی ،  فیلم «شخصیت» امکان ارتباط برقرار کردن مخاطب عام  با فیلم و موضوع جهان های موازی را نیز فراهم می کند و برای من ارتباط برقرار کردن با مخاطب عام  اهمیت زیادی داشت.

بارها در فواصل صحبتمان از تئوری جهان های موازی صحبت کردید، می دانیم که در سال های اخیر آثار سینمایی بسیاری در جهان با محوریت این موضوع ساخته شده است از جمله فیلم «آقای هیچکس» به کارگردانی «ژاکو وان دورمال» محصول سال ۲۰۰۹ کشور فرانسه، آیا اثر شما تحت تأثیر این آثار جهانی نگاشته شده و اساسا مورد تأثیر و تأثر آنها قرار گرفته است؟

فکرمی کنم قطعا بسیاری از فیلمسازان حتی بزرگان جهان هم تحت تأثیر آثار سینمایی مهمتر پیش از خود قرار گرفته اند. من هم مستثنی از بقیه فیلمسازان نیستم و اتفاقا همانطور که در ابتدای صحبت هایم گفتم الگوی سینمایی من همیشه بزرگانی همچون «کریستوفر نولان» بوده اند اما نگاه من به این موضوع از زاویه دیگر و با نگاه دیگری است.

از مشکلات سینمایی در استان خراسان بگویید.

حقیقتا دراستان خراسان و مشهد بسترمطلوبی دراین سال ها برای فیلمسازی در دو حوزه تولید و اکران فیلم های خراسانی فراهم نشده است. ازمشکلات درحوزه تولید میتوانم به فقدان تجهیزات سینمایی مطلوب در استان و موانع اخذ مجوزها، که بر سر راه فیلمساز وجود دارد اشاره کنم. شورای ساخت و نمایش فیلمنامه در تهران هر ۱۵ روز برگزا می شود اما برای مثال خود من درمشهد حدودا ۸ماهی درگیر این پروسه بودم که ظاهراً این مشکل به تازگی حل شد.ما خیلی امیدوار بودیم که با تفاهم نامه سه جانبه اداره کل فرهنگ وارشاداسلامی خراسان رضوی با بنیادسینمای فارابی و موسسه فرهنگی اکو اتفاقات جدیدی در بخش سینمایی استان شکل بگیرد که متاسفانه هنوز به وقوع نپیوسته است و در همین جا لازم است از مدیرکل ارشاد خراسان بخواهم که  موضوع این تفاهم نامه را جدی گرفته و هرچه سریعتر آن را اجرایی نمایند چراکه سینمای خراسان علاوه برکشورامکان بین المللی شدن را دارد و به این صورت این موضوع محقق می شود.

به عنوان سخن آخر با سینما خراسان اگر مطلبی دارید بفرمایید.

از سینماگران جوان به عنوان دوست کوچکشان می خواهم از ادامه دادن کار ناامید نشوند و برای هدفشان بجنگند.

سپاسگزارم.

ا / ط