بیومکانیک، آماده سازی بدن برای بروز توانایی واقعی یک بازیگر

یک مدرس تئاتر از تهران معتقد است که علم بیومکانیک و آموزش آن به بازیگران می تواند آنان را به روش استرلیزه ای برساند که بازی اشان در صحنه به شدت چارچوب مند و عاری از احساسات و هیجانات کلیشه ای باشد و بازیگر توانایی و احساسات واقعی اش را به منصه ظهور برساند.

به گزارش سینما خراسان، مرجان آقانوری، یکی از مدرسین تئاتر جوان است که به دعوت موسسه هنرهای نمایشی شمایل به مشهد آمده و چند روزی است که در این موسسه به هنرآموزان “بیومکانیک” یا تمرین گفتار و بدن آموزش می دهد.

وی به خبرنگار ما گفت: ۲۹ سال دارم و دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته بازیگری هستم، از سال ۱۳۹۲ وارد کار تئاتر شدم و تاکنون همراه با اساتید مطرحی در این عرصه فعالیت داشته ام، تخصص کاری من در تمرین بدن و تنظیم حرکات در حوزه بازیگری است، استفاده از حالت بدنی برای من اهمیت زیادی دارد چرا که مهمترین عنصری است که بازیگر می تواند از آن بهره گیرد.

آقانوری در خصوص نحوه تدریس خود توضیح داد: “وسولد مایرهولد” یکی از کارگردانان بزرگ تئاتر کشور روسیه بود که تجربه های فراوانش در زمینه فیزیک بدن و سمبلیسم در تئاتر او را به عنوان یکی از چهره های برجسته در این عرصه به جهانیان شناسانده است و من آموزه های این استاد بزرگ را در مورد بیومکانیک تدریس می کنم.

این مدرس تئاتر در خصوص تمرینات بدنی سبک “مایرهولد” گفت: به کمک این تمرینات بازیگر به شیوه استرلیزه ای دست پیدا می کند که بازی اش به شدت چارچوب مند و عاری از احساسات و هیجانات کلیشه ای می شود، بازیگر یاد می گیرد که به کمک الگوهای مشخص، کنش ها را بسازد، بعد از آن قادر خواهد بود احساسات خود را به صورت کاملا طبیعی بروز دهد و در نهایت حرکات و احساسات در حین بازی، هم برای او و هم تماشاگر کاملا پذیرفتنی خواهد شد.

وی اظهار داشت: موسسه هنرهای نمایشی “شمایل” از من دعوت کرد تا در خصوص تدریس مبحث بیومکانیک در گفتار و بدن به مشهد آمده و در این موسسه مشغول تدریس شوم.

آقانوری ادامه داد: من همیشه آموزش خود را با یوگا آغاز می کنم، این ورزش ویژگیهای خاص خود را دارد و من می دانستم که هنرآموزان در شمایل کمتر ورزش بدنی داشته اند زیرا در واقع همه ما گرفتار زندگی روزمره می شویم و از بدن و ورزشهای مربوط به آن غفلت می کنیم، ناگزیر درگیر تنش ها و گرفتاریهای خاصی می شویم که نسبت به آن آگاه نیستیم.

وی به تجارب روزهای ابتدایی فعالیت خود در کلاسهای شمایل اشاره و بیان کرد: در روزهای نخست که تمرین ها را با یوگا آغاز کردیم، هنرآموزان احساس خوبی نداشتند زیرا انجام این ورزش باعث برون ریزی بدن می شود و گرفتگی ها را باز می کند، ممکن است به مدت یک یا دو روز حال فرد مساعد نباشد اما زمانی که وارد بخش رهاسازی و بیومکانیک و شناخت عضلات بدن شدیم، احساس هنرآموزان نسبت به این موضوع تغییر کرد.

این مدرس تئاتر ادامه داد: هنرآموزان به شدت از آموزه های “مایرهولد” استقبال کردند و احساس راحتی و امنیت در کلاس داشتند، آنان یاد گرفتند که رفتار خوبی با همدیگر داشته باشند و این موضوع برای من بسیار خوشایند بود.

آقا نوری اضافه کرد: قبل از اینکه تصمیم به سفر به مشهد داشته باشم، گفته های خوبی از فضای تئاتری آن نشنیده بودم اما واقعیت این است، زمانی که وارد موسسه شمایل شدم، با فضایی به شدت صمیمانه و مهرورزانه و پر از دوستی روبه رو شدم که مهمان نوازی کم نظیری از مشهدی ها را در ذهنم ماندگار کرد و این برای من بسیار ارزشمند است.