تئاتر در دومین روز از جشنواره منطقه خاوران به روی صحنه رفت

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: همزمان با دومین روز از جشنواره تئاتر منطقه خاوران ذیل بیست و هشتمین جشنواره تئاتر مناطق کشور ۱۰ تئاتر شامل ۶ تئاتر صحنه ای و چهار تئاتر خیابانی در مشهد به اجرا درآمد.

به گزارش سینما خراسان ، محمد حسین زاده افزود: این نمایش ها در سالنهای بهار، اصلی تئاتر شهر، نوری، اردیبهشت و بوستان ملت مشهد اجرا شد که با استقبال مخاطبین همراه بود.

وی بیان کرد: خراسان رضوی در جشنواره تئاتر منطقه خاوران مشهد میزبان هنرمندان هشت استان کشور است که هم زائران امام رضا(ع) هستند و هم برای رقابت با هنرمندان سایر استانها هنرمندی خود را به نمایش می گذارند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: تئاتر قالب اثرگذار هنری برای بیان مفاهیم متعالی و رشد جامعه است که امیدوارم آنچه در این روزهای جشنواره می گذرد برای مردم و هم برای مشهدی ها و خراسانی ها جذاب باشد و هنرمندانی که میزبان ما هستند از این فرصت بهره کافی را ببرند.

به گزارش ایرنا، نخستین نمایش صحنه ای که در دومین روز از جشنواره تئاتر منطقه خاوران مشهد به روی صحنه رفت، “شیرهای خان بابا سلطنه” به کارگردانی زهرا بهادران از استان خراسان شمالی بود.

داستان در مورد شاه قجری است که بی کفایتی اش باعث شده امور کشوری بدست سه والی بیافتد و با حکمرانی خودشان و کنترل شاه عرصه رو بر مردم تنگتر کنند.

دومین نمایش صحنه ای که در روز دوم این جشنواره به روی صحنه رفت، نمایش “ننه زار” به کارگردانی شاهین سلطانی از استان تهران بود که انتظار مادری برای فرزندش را روایت می کرد.

سومین نمایش صحنه ای روز دوم جشنواره تئاتر منطقه خاوران در مشهد “بیهوده” به کارگردانی یاسین رضوانی از استان گلستان بود، این اثر یک نمایش رئالیست بوده و زندگی دو برادر به نام کسری و کاوه را به نمایش در می‌آورد.

چهارمین نمایش صحنه ای دومین روز از این جشنواره، “مارسی نوزده نود و شش” به کارگردانی حسین نصیری از استان تهران بود، این تئاتر که در ژانر کمدی و سبک اکسپرسیونیسم ساخته شده با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبرو شد. کارگردان درطراحی، شکل دهی و بازی دهی بازیگران، توجه زیاد به مبانی بصری و تجسمی و لحاظ کردن عناصر و نشانه های آن ها در اجرا و حتی لباس و چهره پردازیشان داشته است.

پنجمین نمایش صحنه ای این روز نیز مربوط به “آشغال مرد” به کارگردانی نصیر برهان زهی از استان سیستان و بلوچستان بود که اثری نسبتا خوب را به نمایش گذاشته بودند.

آخرین نمایش صحنه ای روز دوم جشنواره تئاتر منطقه خاوران در مشهد، “پی نو” به کارگردانی رها شکری از استان گلستان بود که در خلاصه این نمایش آمده است: “حقیقت را ببینید و واقعیت را بپذیرید! بخشی از فرایند شما درک حالت تعادل است که شامل زندگی شخصی، زندگی حرفه‌ای و زندگی خانواده شما می‌شود. از این زمان اندک استفاده کنید تا افکارتان را به کنترل درآورید و نظم را به روح خود برگردانید. فقط فراموش نکنید نسبت به چیزی که خواهید فهمید مسئولید. ”

نمایش های خیابانی دومین روز از جشنواره تئاتر منطقه خاوران نیز با استقبال خوبی از سوی تماشاگران مواجه شد، نخستین نمایش خیابانی این روز “یادگار پدر” به کارگردانی رضا درویشی از استان کرمان بود، در این نمایش برشی کوتاه از زندگی روزمره را به نمایـش می گذارد، تلاش بی وقفه والـدینی که می خواهند آثار و عادات اشتباه و ناشایست خود را از لوح وجود فرزندشان پاک کنند.

دومین نمایش خیابانی دومین روز از جشنواره تئاتر منطقه خاوران در مشهد مربوط به “میم” به کارگردانی مبینا کلبادی از استان گلستان بود که در آن دختری به همراه دوستان نوازنده اش هرسال به مناسبت فوت مادرش درخیابان مراسمی را برای یادبودش برگزارمی کنند؛ تا اینکه دختردرجمعیتی که اطرافش تجمع کرده اند، شخصی را می بیند که شبیه مادرش است و شروع به روایت فوت مادرش می کند.

سومین و چهارمین نمایش های خیابانی این روز را تئاتر “آقازاده” به کارگردانی محمد مهدی پازوکی و تئاتر “اپیلیسی” به کارگردانی علیرضا تاجیک از استان تهران بودند.

در جشنواره تئاتر منطقه خاوران ذیل بیست و هشتمین جشنواره تئاتر مناطق کشور که از روز دهم دیماه در مشهد آغاز شده است، ۲۰ گروه تئاتر صحنه ای و ۱۵ گروه تئاتر خیابانی با جمعیتی حدود ۴۰۰ هنرمند از استانهای آذربایجان شرقی، تهران، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، کرمان، مازندران و گلستان حضور دارند و به رقابت می پردازند.

مراسم اختتامیه این جشنواره ۱۴ دیماه در مشهد برگزار و منتخین برای حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر از سوی هیات داوران مشخص می شوند.