تلاش یک انجمن برای تصدی گری پروانه ساخت فیلم در مشهد

انجمن صنفی تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد در دوره جدید مدیریتی خود در تلاش است که بخشی از اختیارات خانه سینما در تهران در خصوص صدور پروانه ساخت فیلم سینمایی برای تهیه کنندگان در مشهد را در دست گیرد. 

رییس جدید هیات مدیره انجمن صنفی تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد روز دوشنبه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سینما خراسان به شرح وظایف و برنامه های جدید این انجمن پرداخت و گفت: در حال حاضر این انجمن ۳۰ عضو دارد و وظیفه اصلی آن حمایت و یاری رساندن به تهیه کنندگان در ساخت فیلمهای بلند تلویزیونی، بلند انیمیشنی، مستند و سینمایی است. 

مرتضی اسکافی نوغانی اظهار داشت: متاسفانه بعضا گفته می شود که مسوولان فرهنگی هیچ حمایتی از حوزه فرهنگی بویژه حوزه جوان ندارند، انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد که جوان بوده و از بهمن ماه سال ۱۳۹۹ فعالیت خود را آغاز کرده، در تلاش است با تعامل با سازمانها و نهادهای مختلف بتواند در حوزه حمایت از تولید فیلمهای بلند و ساماندهی اقتصاد سینما گامهای موثری بردارد.

وی بیان کرد: این انجمن درصدد انعقاد تفاهم نامه ای با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی است تا تصدی بخشی از فرآیند صدور پروانه ساخت و پروانه نمایش فیلمهای بلند و همچنین تایید صلاحیت هنری تهیه کنندگان را برعهده گیرد.

وی اضافه کرد: همچنین انجمن صنفی تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد، نشستهای متعددی را با نهادهای مختلف از جمله شهرداری و شورای شهر جدید مشهد داشته و در انتظار عملیاتی شدن مصوبات این نشستها برای حمایت و ارتقای کیفی سطح فیلمهای بلند در مشهد است.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد گفت: این انجمن امیدوار است که با اجرای برنامه های خود بتواند به اقتصاد سینما و چرخه تولید فیلم که ۵۰ تا ۷۰ نفر را مشغول به کار می کند، کمک کرده و کیفیت فیلمهای تولیدی در این کلانشهر را ارتقا دهد.

اسکافی ادامه داد: از آنجا که پروانه ساخت فیلمهای سینمایی به صورت متمرکز در پایتخت صادر می شود، طی مذاکره با خانه سینما در تلاش هستیم بخشی از این مسئولیت به انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند این شهر واگذار شود.

وی ادامه داد: برخی از تهیه کنندگان عضو انجمن صنفی تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد دارای کارت تهیه کنندگی خانه سینما می باشند لذا انجمن مزبور می تواند به عنوان به عنوان شعبه ای از خانه سینما نمایندگی صدور پروانه ساخت فیلم سینمایی در مشهد را در دست گیرد. 

اسکافی اظهار داشت: یکی دیگر از مطالبات انجمن صنفی تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد این است که اگر هر دستگاه یا نهادی درصدد حمایت مالی و معنوی یا مشارکت در پروژه های سینمایی است، این مهم از مسیر انجمن صنفی مزبور بگذرد، در این راستا اخیرا اعضای انجمن دیداریهایی با حجت الاسلام پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، مرکز آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی داشته است.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد گفت: هدف کلی این انجمن حمایت تهیه کنندگان از ایده تا فروش فیلم از طریق ارایه مشاوره، برگزاری دوره های آموزشی تخصصی و جلب حمایت مادی و معنوی دستگاه های اجرایی دولتی است.

روشنا