تکراری بودن فیلمها، ضعف بزرگ‌ جشنواره فیلم «حوا» در مشهد

جشنواره ملی فیلم «حوا» در مشهد که همزمان با تهران و چندین مرکز استان دیگر از ۲۰ تا ۲۳ تیرماه برگزار شد، چندان مورد استقبال مشهدی ها قرار نگرفت زیرا فیلمهای بلند آن تکراری و بارها در سالنهای سینما و از طریق پلت فرمهای فضای مجازی به نمایش درآمده بود.

به گزارش سینما خراسان ، گذشته از اهدافی که بنیاد بین المللی گوهرشاد در برگزاری چنین جشنواره ای دنبال می کرد که در جای خود قابل توجه است، اما باید وجه جذابیت جشنواره برای تماشاگران نیز در نظر گرفته می شد که حداقل آثار جدیدی از فیلمهای حوزه زنان و خانواده را بر روی پرده نمایش ببینند.

فیلمهایی مانند «هناس»، «بدون قرار قبلی»، «نگهبان شب»، «هوک»، «سرهنگ ثریا»، «کاپیتان» و … پیش از این بارها به اکران گذاشته شده بود و هیچ جذابیتی برای تماشاگر نداشت آنچنان که در همه سیانس های پخش فیلم در این جشنواره، تعداد تماشاگران به ۲۰ نفر هم نمی رسید و این ضعف بزرگی است.

جدا از فیلمهای بلند، بخش فیلمهای کوتاه و مستند این جشنواره نیز مربوط به تولیدات تهرانی ها می شد و هیچ یک از آثار سینماگران جوان و پرآوازه خراسانی در آن به چشم نمی خورد که البته عدم حضور خراسانی ها در چنین جشنواره ای بررسی و تامل جداگانه ای را می طلبد که این را هم می توان یکی از دلایل دیگر ضعف استقبال از این جشنواره در مشهد برشمرد.

 سخن آخر اینکه جشنواره فیلم حوا شروع خوبی برای پرداختن به موضوعات زنان و خانواده در عرصه سینما و ایجاد انگیزه برای فیلمسازان به منظور اتخاذ رویکرد جدید نسبت به این موضوع در برنامه های فیلمسازی اشان بود اما می شد با کمی اغماض و چشم پوشی از برخی حساسیت‌ها و همچنین توجه بیشتر به آثار سینمایی شهرستانی سهم تماشاگران استانهای دیگر از این جشنواره ملی را افزایش داد…

 

ساره عبدالهی