قوچان همچنان از سینما محروم است

تنها سینمای قوچان نیز تعطیل شده و همچنان این شهرستان از این مجموعه فرهنگی و هنری محروم است.

مدیر داخلی سابق سینما “دانش” قوچان روز پنجشنبه در این باره به خبرنگار سینما خراسان گفت: تداوم بی‌توجهی‌ها و حمایت ناکافی از سینما در قوچان که با شیوع ویروس کرونا و تبعات ناشی از آن همراه شد، در نهایت فعالیت تنها سینمای این شهرستان را با شکست مواجه کرد به طوری که با واگذاری این مجموعه و بازگشت آن به اداره آموزش و پرورش شهرستان، عمر کاری من هم در این مجموعه پایان یافت.

محمد شاهی اردستانی افزود: ساختمان سینما “دانش” ششم دیماه سال ۱۳۹۴ پس از ۱۷ سال تعطیلی و انجام اقدامات لازم برای بازسازی آن، بازگشایی و پذیرای علاقه مندان به سینما شد اما با توجه به اینکه ساختمان این سینما در مالکیت اداره آموزش و پرورش شهرستان بود، اقدام به اجاره محل شد که برای چهار نفر هم شغل ایجاد کرد.

وی خاطر نشان کرد: تا قبل از شیوع ویروس کرونا به مدت چهار سال مجموعه سینما “دانش” در مدیریت ما قرار داشت اما به مدت یکسال بعد از شیوع کرونا به دلیل مشکلات ساختمان و نواقص موجود در آن ناچار به تعطیلی شدیم.

مدیر داخلی سابق سینما دانش قوچان ادامه داد: بی توجهی مالک ساختمان و عدم اقدام برای رفع مشکلات و نواقص آن در حالی بروز پیدا کرد که شیوع ویروس کرونا عامل تعطیلی سینماها از سوم اسفند ماه سال ۱۳۹۸ شد و بار دیگر ضربه مهلکی به تنها مجموعه فرهنگی و هنری شهرستان قوچان وارد آمد.

وی که گلایه‌مند از بی تفاوتی و بی توجهی مسوولان و نیز متولیان امر به سینما دانش قوچان بود، گفت: از زمان بازگشایی این سینما تا آخرین روز فعالیت آن، هزینه بلیت تماشای فیلم برای هر نفر در تنها سالن سینمای این شهر با ۳۹۱ صندلی، پنج هزار تومان بود که این نهایت همکاری و همراهی ما برای ارج نهادن به حوزه فرهنگ و هنر را می رساند اما متاسفانه این مهم از سوی متولیان درک نشد.

وی افزود: این درحالی بود که نمایش هر فیلم در تنها سینمای قوچان همزمان با نمایش همان فیلم در تهران انجام می گرفت که خود یک نقطه قوت و عملکردی عالی برای این مجموعه سینمایی به شمار می رفت.

مدیر داخلی سینما دانش قوچان بیان کرد: این سالن سینمایی در زمان بازگشایی با بهترین تجهیزات و فناوری‌ های دیجیتال بازگشایی شد اما برخلاف پیشنهادات ارائه شده از جمله تبدیل ۳۹۱ صندلی بدون استاندارد با ۱۲۰ صندلی جدید و تعویض نمای ساختمان با هزینه شخصی در ازای افزایش مدت اجاره با هدف بازگشت سرمایه و نیز بهبود وضعیت سینما ، هیچ همراهی و مشارکتی در این زمینه انجام نگرفت.

شاهی بیان کرد: طی دو سال گذشته از شیوع ویروس کرونا نه تنها تسهیلات و حمایت مالی به مجموعه سینمایی “دانش” قوچان تعلق نگرفت بلکه بارها کابلهای برق و تلفن و سایر تجهیزات سینما به سرقت رفت که خسارت فراوانی را در کنار خسارت ناشی از تعطیلی به مدیریت سینما دانش تحمیل کرد.

مدیر داخلی سایق سینما دانش گفت: همه این مشکلات و چالشها تا آنجا پیش رفت که چند ماه قبل با واگذاری سینما به مالک اصلی آن یعنی اداره آموزش و پرورش شهرستان، دیگر بازگشایی در این مجموعه اتفاق نخواهد افتاد، در این مدت مدت هم تا جایی که اطلاع دارم، واگذاری مجموعه به فرد دیگری انجام نشده و اراده ای برای بازگشایی سینما وجود ندارد.

وی با اشاره به ضرورت وجود سینما در شهرستانی مانند قوچان که امکانات تفریحی و سرگرمی کمی دارد، گفت: با سینما می توان فرهنگ را ترویج داد اما متاسفانه هیچ حمایت در خور و شایسته‌ای از سوی اعضای شورای شهر، فرماندار، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و … در این رابطه انجام نگرفته است و به همین دلیل دیگر قصد بازگشایی سینما را تحت هیچ شرایطی نداریم.

رییس آموزش و پرورش شهرستان قوچان نیز در این زمینه به خبرنگار سینما خراسان گفت: سینما دانش پس از طی روال قانونی به دلیل عدم پرداخت اجاره بها و با صدور حکم تخلیه حدود دو ماه است که تحویل اداره آموزش و پرورش شده است.

رضا اسماعیلی بیان کرد: در خصوص یک سری از مسائل و تخریبها در حال پیگیری قانونی هستیم، اما اداره آموزش و پرورش برای سینما دانش در نظر گرفته است که یا این مجموعه در اختیار معاونت پرورشی این اداره برای انجام امور فرهنگی قرار می‌گیرد یا با طی روال قانونی واگذاری آن به یکی از متقاضیان انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: نحوه مواجهه و ادامه کار مجموعه سینما دانش با صدور نظر کارشناسی از سوی اداره حقوقی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی خواهد بود و در انتظار اظهار نظر این بخش هستیم اما احتمال استفاده این اداره از مجموعه برای انجام امور فرهنگی پنجاه درصد است.