جای خالی «روز ملی نقاشی» در تقویم/«شهروند-نقاش» نیازمند تداوم است

هنرمندان نقاش معتقد هستند جای روزی به نام «روز ملی نقاشی» در تقویم خالی است و رویدادی مانند «شهروند؛ نقاش» می‌تواند در چنین روزی و به صورت سراسری در کشور استمرار پیدا کند. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان، رویداد «شهروند نقاش» به همت انجمن هنرمندان نقاش ایران و حمایت مرکز هنرهای تجسمی طی […]


هنرمندان نقاش معتقد هستند جای روزی به نام «روز ملی نقاشی» در تقویم خالی است و رویدادی مانند «شهروند؛ نقاش» می‌تواند در چنین روزی و به صورت سراسری در کشور استمرار پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان، رویداد «شهروند نقاش» به همت انجمن هنرمندان نقاش ایران و حمایت مرکز هنرهای تجسمی طی دو نوبت در تهران و رامسر برگزار شد. رویدادی که توانست جمعیت کثیری از هنرمندان و علاقمندان و همچنین رهگذران بی خبر را در یک مکان گرد آورد تا شاهد رویدادی نقاشانه باشند. در این رویداد نقاشان در یک مکان واحد و با موضوع پرتره شروع به کشیدن نقاشی از چهره مخاطبان خود کردند و هر کدام با رویکردی به این امر مشغول شدند.

جمشید حقیقت‌شناس یکی از هنرمندان عضو این انجمن که در این رویداد حاضر بود در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اهمیت این رویداد گفت: به نظرم چنین رویدادی باید حتماً هر هفته برگزار شود در آن صورت است که تأثیری عمیق می‌گذارد. انجمن شروع‌کننده خوبی برای این حرکت بود و می‌تواند این کار متولی پیدا کند.

وی ادامه داد: ما سال‌هاست که می‌خواهیم روز ملی نقاشی در کشور داشته باشیم. اگر نقاشی را یکی از انواع هفتگانه هنر می‌شناسیم لازم است که یک روز ملی داشته باشد. به نظرم می‌تواند حوالی برگزاری این رویداد در اردیبهشت چنین روزی را تعیین کرد.

این هنرمند نقاش در پایان بیان کرد: به نظرم باید یک روز در تقویم باشد که همه در تمام کشور نقاشی بکشند یا نقاشی را از نزدیک حس کنند. در این صورت فرهنگ‌سازی اتفاق می‌افتد. اولین کسی که ماشینی را خرید ابتدا آن را دید و بعد سوار آن شد و از آن خوشش آمد و آن را خرید.

بودن هنرمندان در میان مردم تعابیر آنها از هنر و هنرمند را اصلاح می‌کند

استاد احمد وکیلی یکی از پیشکسوتان هنر نقاشی که در طول سال نمایشگاه‌های متعددی در گالری‌های پایتخت می‌گذارد نیز در این رویداد حضور داشت و جالب آنکه او معتقد است اگر قرار باشد میان حضور در گالری و نقاشی میان جمعیت یکی را انتخاب کند، دومی را انتخاب می‌کند.

وی در گفتگو با مهر درباره این رویداد و اثراتش گفت: مردم معمولاً هنرمندان و خصوصاً هنرمندان نقاش را تافته جدا بافته از جامعه می‌دانند. وقتی چنین رویدادی برگزار می‌شود مردم می‌بینند که نقاش هم همان فردی است که با او سوار مترو یا تاکسی می‌شود و تعابیر درستی درباره این جمعیت در ذهن‌ها شکل می‌گیرد.

وکیلی ادامه داد: اینکه هنر در خدمت مردم است دومین دستاورد چنین رویدادی است. ما هر کاری می‌کنیم برای این است که زیبایی را برای جامعه روشن کنیم. به مرور این اتفاق می‌تواند به اقتصاد هنر نیز کمک کند. شما در دنیا می‌بینید مکان‌هایی هست که مردم آنجا به صورت ثابت نقاشی می‌کشند. حتی این مکان‌ها عموماً مکان‌های توریستی شده است. در نهایت نیز این اتفاق برای دانشجویان هنر خوب است.

یک دوره که فضای مدرنیستی در دنیا رایج شده بود عده‌ای فکر می‌کردند دوره نقاشی چهره تمام شده است اما دنیا ثابت کرد که نه تنها تمام نشده که به پیشرفت‌های بزرگی رسید

این نقاش پیشکسوت همچنین گفت: برای مردم جذاب است ببینند در لحظه چهره آنها کشیده می‌شود و می‌بینند چه تفاوت نگاهی در این حوزه وجود دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد همواره پرتره کشیدن میان نقاشان دنیا طرفدار دارد، گفت: یک دوره که فضای مدرنیستی در دنیا رایج شده بود عده‌ای فکر می‌کردند دوره نقاشی چهره تمام شده است اما دنیا ثابت کرد که نه تنها تمام نشده که به پیشرفت‌های بزرگی رسید.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که شما در طول سال نمایشگاه‌های متعددی می‌گذارید آیا این فضا را ترجیح می‌دهید و یا حضور در گالری را، بیان کرد: حتماً حضور میان مردم را ترجیح می‌دهم. به خاطر اینکه مردم عادی گویا جرأت نمی‌کنند بروند گالری و فکر می‌کنند آنجا باید حرف‌های عجیب و غریب زد یا نمی‌توان سوالی از هنرمند پرسید. اینجا مردم از کنار کارت رد می‌شوند و هر سوالی به ذهنشان می‌آید را می‌پرسند.

محمد رضا فیروزه‌ای عضو هیأت مدیره انجمن نقاشان نیز در این باره گفت: انجمن نقاشان دوست دارد چنین فعالیت‌هایی را ادامه دهد اما چون از نظر اقتصادی تأمین نمی‌شویم نمی‌توانیم چنین اتفاقاتی را دائم رقم بزنیم. فعالیت‌های انجمن نیاز به پشتوانه و حمایت مالی دارد. اگر پشتمان گرم باشد بچه‌ها شیفته چنین فعالیت‌هایی هستند.

مهم تداوم چنین رویدادی است

مژگان قدوسی از دیگر اعضای هیأت مدیره انجمن نقاشان ایران نیز در این باره بیان کرد: من فکر می‌کنم نزدیک شدن جریان تجسمی با مردم مهمترین نتیجه چنین رویدادی است و چقدر خوب که مسبب این اتفاق انجمن نقاشان است که طیف وسیع نقاشان را تحت پوشش دارد و افراد حرفه‌ای پای کار هستند. به نظرم این رویداد باید تکرار شود تا اثرگذار باشد. اولین همیشه سخت است ولی تداوم هم کار را راحت تر می‌کند و هم اثر گذاری آن را.

وی ادامه داد: این روزها ما تماس‌های زیادی از انجمن شهرهای مختلف داشتیم که می‌خواستند این ایده را آنجا پیاده کنیم و به نوعی تور این رویداد را بگذاریم. به نظرم می‌توان به عنوان یک تور روی این ایده حساب ویژه باز کرد. در هر شهر علاوه بر نقاشان تهران، هنرمندان آن شهر نیز حضور داشته باشند. مثل تجربه‌ای که در رامسر داشتیم.

جمال عرب زاده نایب رئیس انجمن هنرمندان نقاش نیز درباره این رویداد به خبرنگار مهر گفت: نتیجه در نهایت نسبت به آنچه پیش‌بینی می‌کردیم بهتر شد. قسمت اعظم رضایت هنرمندان از این رویداد به خاطر فضای صمیمی و منحصر به فردی بود که خلق شد. به هر حال کار هنرمند نقاش در یک سکون و آرامشی رخ می‌دهد و شاید چنین شرایطی برای هنرمند نقاش و برای خلق اثر ایده آل نباشد اما اینکه نشان بدهیم نقاشی زنده است و وجود دارد حس زیبایی است. امیدوارم روزی به نام روز ملی نقاشی به تقویم اضافه شود.