خبر تلخ درگذشت زنده‌نام تشکری و پیچیدن نجوای اقدامی خودجوش

ساعات پایانی شامگاه سه‌شنبه (۱۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۰) به‌عنوان سومین روز از فصل اجراهای نمایشی چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شاهد انتشار خبر تلخ درگذشت سعید تشکری نمایشنامه‌نویس شهیر و از مدرسان حوزه ادبیات نمایشی کشورمان در شهر مشهد مقدس استان خراسان رضوی بودیم.

به گزارش روز چهارشنبه سینما خراسان به نقل از ایرنا، اتفاقی که موجی از اندوه را میان جامعه رسانه‌ای و هنرمندانی که هنوز در سالن‌های نمایشی و یا در محوطه اطراف مجموعه تئاترشهر حضور داشتند با خود به‌همراه داشت. خبر تلخی که سرعت انتشار آن با رقابتی تنگاتنگ با سرعت انتشار سویه اُمیکرون ویروس کرونا (دلیل درگذشت زنده‌نام تشکری) مدام از این تلفن همراه به تلفن همراه دیگر هنرمندان و اهالی رسانه حاضر در جشنواره پیامک و مخابره می‌شد

همین مساله زمزمه‌هایی را به وجود آورد تا در قالب یک حرکت خودجوش در روز چهارم (چهارشنبه ۲۰ بهمن‌ماه) شاهد تقدیم برخی از آثار نمایشی به این نمایشنامه‌نویس شناخته‌شده و جریان‌ساز به‌ویژه در حوزه تئاتر دینی کشورمان باشیم. خاصه نمایش هملتک از مشهد مقدس که روز ۲۰ بهمن ماه در تماشاخانه ایرانشهر اجرا داشته و میزبان مخاطبان خواهند بود.

سعید تشکری از نویسندگان و فیلمنامه‌نویسان کشور و صاحب اثر «من هستم گیلگمش» که در بیمارستان رضوی مشهد بستری شده بود دارفانی را وداع گفت.

این نویسنده و فیلمنامه‌نویس دوشنبه ۱۸ بهمن تحت عمل جراحی قرار گرفته بود اما در نهایت تلاش ها برای نجات وی بی‌نتیجه ماند.

روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی سه شنبه شب خبر درگذشت این نویسنده برجسته را تایید کرد.

سعید تشکری متولد ۱۳۴۲ در قوچان و فارغ‌التحصیل ادبیات نمایشی، عضو کانون ملی منتقدان تئاتر، عضو بین‌المللی کانون جهانی تئاتر، مدرس ادبیات نمایشی و داستان‌نویسی بود. در کارنامه این هنرمند، رمان‌نویسی، مقاله‌نویسی مطبوعاتی در حوزه ادبیات و هنر، ساخت فیلم و نگارش سریال‌های تلویزیونی، نگارش نمایشنامه‌های رادیویی در اداره‌کل نمایش رادیو و انتشار بیش از ۴۰ عنوان کتاب دیده می شود.

وی فعالیت خود را از سال ۱۳۶۰ با چاپ مقالات در مطبوعات در حوزه ادبیات و هنر، چاپ آثار ادبی در قالب‌های مختلف رمان و نمایشنامه، ساخت فیلم و نگارش سریال های تلویزیونی و نگارش نمایشنامه‌های رادیویی آغاز کرد.

رمان‌های وصل هزار مجنون (نیستان، ۱۳۸۹) سیمیا (۱۳۹۸)، هزار و سیصد و پنجاه و هفت، قصه اول: ناهید (سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد، ۱۳۹۶)، وقتی زمین دروغ می‌گوید (نیستان، ۱۳۹۱) و سینما مایاک (کوچه، ۱۳۹۸) بخشی از آثار اوست.

او بارها به عنوان نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان تئاتر و فیلمنامه‌نویس برنده جایزه در مسابقات ادبی شده و با حضور در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی چون فجر، امام رضا (ع)، یونیسف و جایزهٔ سه دوره کتاب سال رضوی و کتاب سال شهید غنی‌پور، در سال‌های ۱۳۸۵، ۱۳۸۸و ۱۳۹۰ برای نگارش رمان بارِ باران (نیستان، ۱۳۸۹) شده‌است.

«من هستم گیلگمش» آخرین اثر سعید تشکری است که هفت نمایشنامه به نام‌های بیهقی و عوفی هر دو تو را نوشته‌اند، من کاتبم، شاهزاده مرده است، بانی بنوک، روزی محرری، من نوغانی‌ام، حجره خودرشید، «من هستم گیلگمش» در آن گرد آمده‌است.