خط امام(ره) جواب می‌دهد/ الگوی جهادی را به حاشیه نبریم

روح الله ایزدخواه نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در در اکران خصوصی «بر اثر زلزله» مطرح کرد که برخی الگوی جهادی را به حاشیه بردند. به گزارش سینما خراسان به نقل از «عمار» فیلم، مراسم اکران خصوصی مستند «بر اثر زلزله» به کارگردانی عبدالکریم شهابی شب گذشته سه شنبه ۳ تیرماه با حضور فعالان […]


روح الله ایزدخواه نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در در اکران خصوصی «بر اثر زلزله» مطرح کرد که برخی الگوی جهادی را به حاشیه بردند.

به گزارش سینما خراسان به نقل از «عمار» فیلم، مراسم اکران خصوصی مستند «بر اثر زلزله» به کارگردانی عبدالکریم شهابی شب گذشته سه شنبه ۳ تیرماه با حضور فعالان و صاحب‌نظران عرصه جهاد، توسعه روستایی و محرومیت‌زدایی و عوامل جوان تولید مستند به مناسبت یکصدمین روز درگذشت سوژه و راوی این مستند با نام مهندس حسینعلی عظیمی در موسسه فرهنگی رسانه‌ای اوج برگزار شد.

همسر مهندس حسینعلی عظیمی در ابتدای این برنامه در سخنانی درباره همسر خود گفت: یکی از تدبیرهای حسینعلی عظیمی این بود که همانگونه که کار او جهادی بود زندگی ما هم جهادی بود و بچه‌ها جهادی بزرگ شوند. او خیلی روی این موضوع تاکید می‌کرد که ما از حال مستضعفان با خبر باشیم. حتی اگر یک اتفاقی در خانه رخ می‌داد که باب میل او نبود خیلی سریع واکنش نشان می‌داد.

در ادامه روح الله ایزدخواه نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این برنامه گفت: از سال ۸۶ تا سال ۹۵ یا ۹۶ که دیگر در تهران نبودم ۱۰ سال از زندگی من با حاج آقا عظیمی گذشت. من در این زمان یک زیست فکری و معنوی با حاج آقا عظیمی داشتم. اگر حرکت جهاد ذبح نمی‌شد قطعاً حاج آقا عظیمی یک حاج قاسمی در عرصه جهاد سازندگی بود و جامعه از او هم طراز حاج قاسم یاد می‌کرد.

وی افزود: متاسفانه آن نهاد و آن حرکت ذبح شد اما من شهادت می‌دهم که حاج عظیمی این راه را ادامه داد. من در این ۱۰ سالی که با او همراه بودم شهادت می‌دهم که او را حتی یک دقیقه در خارج از مسیر احیای جهاد ندیدم. می‌دیدم که آقای عظیمی هم در کانون، هم در موسسه سنگرسازان بی سنگر و هم در جلساتی که با جریان‌های دانشجویی و دانشگاه‌ها داشت با تمامی کمبود امکانات تمام تلاش خود را می‌کند جهاد سازندگی احیا شود.

مرحوم عظیمی همواره به دنبال احیای جهاد سازندگی بود

این نماینده مجلس عنوان کرد: در طول این مسیر برای من مشهود شد که مرحوم عظیمی حاضر بود از مناسب و امکاناتی که داشت بگذرد به امید اینکه سریع‌تر به احیای جهاد برسیم. او مشاور وزیر و قائم مقام جهاد نصر و پروژه بزرگ احیای آب و خاک دست او بود اما در یک مقطعی به دلایلی آن را کنار گذاشت که این حرکت ادامه پیدا کند.

ایزدخواه عنوان کرد: ۳۰ سال است که این جریان تکنوکرات گیر کردند. اذعان کنید اشتباه و اعتراف کنید که خط امام را مسدود کردید و باور کنید با آن تفکر منسوخ وارداتی التقاطی ضد آرمانی نمی‌توانید جامعه را اداره کنید. از طرف دیگر هم مردم باور کنند که خط امام جواب می‌دهد. مردم باور کنند می‌شود و می‌توانیم قله‌های ناب اسلام را فتح کنیم.

وی اضافه کرد: الگوی جهادی در انقلاب یک حاشیه نبود بلکه یک متن و اصل کار و مردمی شدن اصل آرمان انقلاب اسلامی بود. این را به حاشیه بردند و سپس آن را ذبح کردند و امروز شاهد هستیم و می‌بینیم که در ساده‌ترین مسائل و با انبوه ثروت، سرمایه و منابع که نسبت به سال ۵۸ در کشور داریم کاری از پیش نمی‌برند.

صادق شهبازی فعال دانشجویی که در این برنامه حضور داشت درباره مستند «بر اثر زلزله» گفت: آقای عظیمی تلاش می‌کرد تا مدل خاص انقلاب اسلامی، مدلی که مردم محور است، توسعه‌ای که اجتماعی است را در جامعه و سطح کشور بسط و گسترش بدهد. البته این مستند توانسته بود تصویری از آن چیزی را که در جهاد اتفاق می‌افتد، به خوبی به مخاطبان نشان بدهد.

شهبازی ادامه داد: همین امروز ما دعواهایی را با سیاست‌گذاران کشور داریم که چرا نگاه از بالا به پایین دارید و چرا مردم را دخیل نمی‌کنید؟ چرا شرایط منطقه را متوجه نیستید و به آن نمی‌پردازید؟ این به نظر من مهمترین موضوعی است که ما باید از این مستند بگیریم.

عبدالکریم شهابی کارگردان مستند «بر اثر زلزله» در پایان گفت: نکته مهم دیگر اینکه در این پروژه صفر تا صد کار در دستان آقای عظیمی و دوستان او بود. هرچند که بسیاری از مسائل در این مستند مجال بیان پیدا نکرده است. در ابتدا نسخه کار بیش از یک ساعت بود که ما گفتیم باید خیلی کوتاه شود و از این روی بسیاری از بحث‌ها را حذف کردیم تا در نهایت به این نسخه ۴۰ دقیقه‌ای رسیدیم.