روایت لغو خداحافظی از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در دقیقه ۹۰

سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد پس از چند هفته حرف و حدیث درباره جدایی‌اش از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، درباره این حواشی و استمرار حضورش در این مرکز توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش سینما خراسان، از روزی که با اجرایی شدن قانون منع به کارگیری بازنشستگان، بخش‌هایی از دولت مانند سازمان سینمایی، در معرض تغییر و […]


سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد پس از چند هفته حرف و حدیث درباره جدایی‌اش از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، درباره این حواشی و استمرار حضورش در این مرکز توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سینما خراسان، از روزی که با اجرایی شدن قانون منع به کارگیری بازنشستگان، بخش‌هایی از دولت مانند سازمان سینمایی، در معرض تغییر و تحول مدیران ارشد قرار گرفتند، هم‌زمان گمانه‌زنی‌هایی درباره تغییر در ترکیب برخی مدیران مجموعه‌های میانی این نهادها نیز در رسانه‌ها آغاز شد.

در میان مدیران سینمایی هم احتمال خداحافظی دو چهره که اتفاقاً به‌صورت مستقیم مشمول قانون بازنشستگی نمی‌شدند، پررنگ‌تر از دیگر مدیران مطرح شد؛ ابراهیم داروغه‌زاده معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فیلم فجر و سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر جشنواره «سینماحقیقت».

داروغه‌زاده و طباطبایی‌نژاد هر دو از مدیران سینمایی‌ای محسوب می‌شدند که از سوی سازمان صداوسیما و به‌صورت مأمور به وزارت ارشاد آمده بودند و شنیده‌ها حکایت از آن داشت که با اجرایی شدن قانون منع حضور بازنشستگان در صداوسیما، این سازمان برای تمدید مأموریت مدیرانش در سازمان‌های دیگر دیگر سخت‌گیری را در پیش گرفته است.

ابراهیم داروغه‌زاده پیش‌تر در گفتگویی مشروح با سینما خراسان به این ابهام و شرایط ادامه همکاری خود با سازمان سینمایی پاسخ داده بود. در هفته‌های اخیر گمانه‌زنی اما درباره خداخافظی طباطبایی‌نژاد با مرکز گسترش تا جایی قوت گرفت که برخی خبرگزاری‌های رسمی خبر قطعی این جدایی را منتشر کردند و برخی دیگر سراغ گزارش‌هایی درباره فهرست گزینه‌های احتمالی جانشینی او رفتند!

با وجود این گمانه‌زنی‌ها اما سرانجام هفته گذشته خبر رسید که هم داروغه‌زاده و هم طباطبایی‌نژاد در مسئولیت‌های خود ابقا شده‌اند و فعلا تغییری در بدنه مدیران سینمایی نخواهیم داشت.

سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد این هفته ضمن حضور در سینما خراسان و در اولین مصاحبه خود پس از تمدید مأموریت در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره دلایل شکل‌گیری این گمانه‌زنی‌ها در فضای رسانه‌ای توضیحاتی ارائه کرد.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در گفتگو با سینما خراسان در این باره گفت: واقعیت این است که بنده کارمند سازمان صداوسیما هستم و با اجازه این سازمان مأمور به خدمت در وزارت ارشاد شده‌ام. این مأموریت هم هرسال باید تمدید شود. در عرف سازمانی این تمدید به‌صورت سالانه و با موافقت اداره مبدأ انجام می‌شود.

وی ادامه داد: طبق قانون دیگری در صداوسیما، مأموران این سازمان بیش از ۴ سال، مجاز به تمدید مأموریت خود نیستند. از آنجا که مدت حضور بنده در ارشاد بیش از این زمان شده بود، سخت‌گیری‌ای برای تمدید مجدد این مأموریت وجود داشت. شرایطی مشابه با شرایط آقای ابراهیم داروغه‌زاده که تمدید مأموریت ایشان هم با مخالفت سازمان صداوسیما مواجه شده بود. در این موقعیت ما دو راه‌حل داشتیم؛ یکی بازگشت به سازمان مبدأ و دیگری انتقال کامل از صداوسیما به ارشاد.

طباطبایی‌نژاد افزود: ما مایل به انتقال نبودیم. به دلیل علاقه به فضای تلویزیون نمی‌خواستیم به‌طور دائم از آنجا جدا شویم. از طرف دیگر سازمان سینمایی هم تمایل به ادامه مأموریت ما داشت. تلاش‌های بسیار و نامه‌نگاری‌های متعددی هم صورت گرفت اما کارها پیش نمی‌رفت تا جایی که تقریبا از موافقت سازمان صداوسیما با تمدید این مأموریت ناامید شدیم. دلیل اصلی قوت گرفتن این شایعات در فضای رسانه‌ای هم این بود که گمان خود ما هم همین بود.

وی درباره برخی شنیده‌های غیررسمی درباره خداحافظی‌اش با مجموعه مدیران و کارمندان مرکز گسترش هم گفت: بله خداحافظی هم کرده بودم. از نظر خودم قطعی بود که باید به صداوسیما بازگردم اما در آخرین دقایق خداحافظی که طبق توافق قرار بود پس از پایان جشنواره دوازدهم سینماحقیقت باشد، شرایط تغییر کرد.

دبیر جشنواره «سینماحقیقت» ادامه داد: حتی من لوازم شخصی اتاقم را هم به منزل برده بودم و بلافاصله بعد از جشنواره سینماحقیقت قصد ترک مرکز را داشتم. در صحبتی که با دکتر حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی داشتم، از من خواستند یک هفته بعد از جشنواره هم صبر کنم تا پیگیری‌های مجددی صورت بگیرد. بعد از این پیگیری‌ها بود که سازمان صداوسیما سرانجام موافقت کرد تا به مدت یکسال دیگر در خدمت دوستان مرکز گسترش باشیم و این کل ماجرا بود.

مشروح گفتگوی صریح سینما خراسان با سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به‌زودی منتشر خواهد شد.