سمپوزیوم‌ها آسانسور هنرمندان هستند/ثروت شهر خیابان و ساختمان نیست

سیدمحمد بهشتی سمپوزیوم‌های مجسمه‌سازی را آسانسور هنرمندان دانسته و آن‌ها را فرصتی مناسب برای نسل جدید و جوانان هنرمند برشمرد تا بتوانند عرض‌اندام کنند و ظرفیت‌ها و توانایی خود را نشان دهند. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان به نقل از مهر، سیدمحمد بهشتی عضو پیوسته فرهنگستان هنر و رئیس سابق پژوهشگاه میراث فرهنگی […]


سیدمحمد بهشتی سمپوزیوم‌های مجسمه‌سازی را آسانسور هنرمندان دانسته و آن‌ها را فرصتی مناسب برای نسل جدید و جوانان هنرمند برشمرد تا بتوانند عرض‌اندام کنند و ظرفیت‌ها و توانایی خود را نشان دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان به نقل از مهر، سیدمحمد بهشتی عضو پیوسته فرهنگستان هنر و رئیس سابق پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری درباره لزوم برگزاری سمپوزیوم و جشنواره‌هایی با رویکرد مجسمه‌سازی شهری گفت: شاید بتوان گفت جریان بسیار لاغری پیش از انقلاب اسلامی در حوزه مجسمه‌های شهری راه افتاده بود اما در دو دهه اخیر با فعالیت مستمر سازمان زیباسازی در زمینه هنرهای شهری به ویژه مجسمه‌سازی، مجسمه‌سازی شهری مسیر پیشرفت و ترقی را پیش گرفته است.

وی افزود: سازمان زیباسازی در حوزه مجسمه‌های شهری تجربیات بسیاری پشت سر دارد و کارهای ارزشمندی نیز از خود به جای گذاشته است و به همین دلیل طی سال‌های اخیر نقش بسیار مهمی در حوزه مجسمه‌هایی شهری ایفا کرده است.

بهشتی بیان کرد: از جمله مضامینی که می‌توان در حوزه مجسمه‌های شهری به آن پرداخت، مجسمه‌سازی مفاخر شهر و کشور است، چراکه مفاخر در واقع سرمایه‌ها و ثروت یک کشور به حساب می‌آیند.

وی با تاکید بر اینکه ثروت یک شهر، تنها خیابان، درختان و ساختمان‌های آن نیست، توضیح داد: مفاخری که حاصل تلاش و تکاپوی نسل ها هستند و در تاریخ باقی می مانند ثروت یک شهر به حساب می آیند که می توانند یاد یک شهر را زنده نگاه دارند. از این جهت می توان گفت نصب مجسمه و سردیس مفاخر در خیابان‌های شهر به منزله زنده نگاه داشتن یاد و خاطره آنها است. به عنوان مثال، معمول است که در اتاق مهمان‌خانه، عکس بزرگان خانواده را روی دیوار نصب می کنیم یا روی میز می گذاریم که در واقع می‌خواهیم نشان دهیم تبار داریم. اهل شهر برای آنکه متوجه باشند که کسی هستند، باید افرادی را به رخ آنها کشید و به یادشان آورد و این افراد همان مفاخر هستند تا مردم شهر بدانند در شهری زندگی می‌کنند که چنین بزرگانی در آن زیسته اند. از این جهت نصب مجسمه و مفاخر در سطح شهر می‌تواند نقش مفید و موثری در زنده نگاه داشتن یاد و خاطره مفاخر و بزرگان داشته باشد.

رئیس سابق پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری درباره تاثیر برگزاری سمپوزیوم مجسمه‌سازی نیز گفت: سمپوزیوم فرصتی خوب برای نسل جدید و جوانان هنرمند خواهد بود تا بتوانند عرض اندام کنند و ظرفیت ها و توانایی خود را نشان دهند. اگر سمپوزیوم نباشد چگونه هنرمندان جوان این امکان را خواهند داشت که خود را بشناسانند؟ هر چند ممکن است مسیرها و روش هایی برای این موضوع وجود داشته باشد اما طی این مسیرها دشوار خواهد بود و سمپوزیوم‌ها این مسیر را هموار می کنند.

وی تاکید کرد: سمپوزیوم‌ها همچنین اهل شهر، مدیریت شهری و سایر ذینفعان در شهر را متوجه هنرمندان جوان و نظر جامعه هنری را نیز جلب می کنند. در واقع سمپوزیوم مانند یک آسانسور برای هنرمندان عمل می کند.

بهشتی با ارائه پیشنهادی برای نصب مجسمه مفاخر در سطح شهر گفت: عرصه‌های عمومی که محل تردد عموم جامعه است بهترین مکان برای نصب مجسمه مفاخر خواهد بود، ضمن آنکه می‌توان محل‌ها و خیابان‌هایی که محل زندگی این مفاخر بوده است، شناسایی و سردیس و مجسمه آنها را در آن محل نصب کنیم که از این طریق می‌توان عموم جامعه را متوجه تاریخچه آن منطقه کرد.

وی اظهار کرد: تهران به‌عنوان پایتخت کشور، به ویژه در دو قرن اخیر مامنی برای برگزاری و آغاز مهم‌ترین رویدادها و تحولات در عرصه‌های مختلف بوده و از این رو انباری پُر از شخصیت‌های موثر و برجسته تاریخی را در خود جای داده است. از این جهت تعداد مفاخری که می‌توان مجسمه آنها را ساخت و در تهران نصب کرد، بی شمار است.

بهشتی با بیان اینکه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز می تواند اطلاعات خوبی در مورد مفاخر در اختیار قرار دهد، در پایان گفت: باید توجه داشت که تقریباً درباره مفاخر معاصر، تاکنون کار جدی انجام نداده‌ایم، بنابراین تعداد مفاخری که می توان مجسمه و سردیس آنها را ساخت به اندازه ای زیاد است که تا سال‌ها می‌توان سمپوزیوم برای آن برگزار کرد.

به گزارش مهر، دومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی مفاخر معاصر ایران از ۱۰ تا ۱۸ تیرماه در عمارت عین‌الدوله یا نگارخانه برگ واقع در میدان هروی، خیابان وفامنش، کوچه جمالی شرقی، پلاک ۱۲ برگزار می‌شود. در جریان برگزاری این سمپوزیوم ۲۶ هنرمند قرار است که پرتره ۲۶ تن از مفاخر هنری این سرزمین را بسازند. علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۱۰ تا ۱۸ از این رویداد دیدن کنند.