سینما زیر آوار کرونا / دست سینماگران را بگیرید

۱۹ ماه از شیوع ویروس کرونا و تبعات بی‌سابقه آن بر پیکر هنر سینما و فیلم سازی گذشت، در این مدت نه چندان طولانی ضربه مهلکی بر سینما و اجزای مختلف وابسته و مرتبط با آن وارد آمد و به نوعی آوار کرونا بر سر سینما و سینماگران خراب شد.

به گزارش سینما خراسان، خزان سینما پس از ۱۹ ماه هنوز هم به بهار نرسیده و در کنار همه مشکلاتی که قبل از شیوع ویروس کرونا وجود داشت و سینما را تهدید میکرد همچنان کرونا و محدودیتهای ناشی از آن در عرصه سینما یکه تازی میکند.

طبق استانداردهای جهانی رتبه ایرانیان در میان سینماروهای جهان در پایین‌ترینها و کمترینها است. تا قبل از کرونا هر ایرانی هر هشت سال یک بار به سینما می رفت ضمن آنکه بر خلاف استانداردهای جهانی که یک سینما به ازای هر ۱۰ هزار نفر است، در کشور ما به ازای هر ۲۵۰ هزار نفر هم یک سینما وجود ندارد.سینماهای موجود هم اغلب فرسوده، خارج از رده و دچار فقر و محرومیت امکانات هستند. وضعیتی که در شهرستانها و مناطق دور از مرکز با شدت بیشتری رخ می نماید.

خراسان رضوی بعد از تهران با ۱۹ سالن سینمایی دارای ۹ سینما است که جایگاه دوم را در کشور دارا می باشد اما این سینماها به جز ‘مجموعه سینمایی هویزه مشهد’ که طی چند سال اخیر بازسازی شده عموما فرسوده، قدیمی و نامناسب هستند.قدمت برخی از سینماها به ۳۰ سال قبل و حتی بیشتر برمی گردد .

خراسان رضوی حدود پنج هزارو ۵۰۰ صندلی سینما دارد که به گفته مسوولان این تعداد به نسبت جمعیت ثابت شش میلیونی بدون احتساب میلیونها زائر و بر اساس استانداردها حداقل باید ۶۰ هزار صندلی باشد.

بازگشت رونق نیازمند اطلاع رسانی

سرپرست سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی وی با بیان اینکه در حال حاضر و با کاهش شیوع بیماری کرونا شاهد بازگشایی سینما ها هستیم افزود: در حال حاضر مشکل موجود در عرصه سینما های استان بی اطلاعی مردم از بازگشایی سینماها می باشد.

احمدرضا بهبهانی افزود: اطمینان می دهیم به مردم که رعایت پروتکل های بهداشتی در قالب فاصله گذاری و ضدعفونی در سالن های سینمایی با جدیت و فراتر از دستورالعمل ها انجام می شود.

وی ادامه داد :لازم است که اجازه ندهیم چراغ سینما خاموش شود و باید سینما را بعد از گذشته ۱۹ ماه از خسارت و بی رونقی نجات دهیم.

وی تاکید کرد: باید به مردم از طریق صدا و سیما و بیلبوردهای شهری و تبلیغات در عرصه‌های مختلف اطلاع رسانی لازم در این زمینه صورت گیرد.

سرپرست سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی از دیگر راهکارهای ایجاد رغبت در بین مردم برای حضور در سینماها را ارائه تخفیفات و فروش بلیت به صورت نیم بها دانست.

بهبهانی تاکید کرد: علاوه بر این باید در عرصه فیلم سازی نیز فیلم های مورد پسند مردم تهیه و پخش شود به عنوان مثال فیلم دینامیت بسیار بسیار از سوی مردم مورد استقبال قرار گرفت.

۷۰درصد ظرفیت خالی سینماهای مشهد

بهبهانی با بیان اینکه متاسفانه مردم همانند گذشته به سینما در زمان بازگشایی اقبال نشان نمی‌دهند اظهار کرد: در مطلوب ترین شکل ممکن ۳۰ درصد ظرفیت سالن های سینماهای مشهد با حضور علاقمندان تکمیل می شود.

این فعال در حوزه سینما خراسان رضوی گفت :این بدان معناست که ۷۰ درصد ظرفیت موجود صندلی‌های سینماها در این خطه خالیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر سینماهای زیر مجموعه حوزه هنری در مشهد از جمله هویزه، آفریقا، اطلس، ویلاژ توریست و البته سینما سیمرغ که همچنان تعطیل است دارای بیش از ۴ هزار صندلی هستند.

وی با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا خسارت سنگین و جبران ناپذیری به سینما ها وارد کرده است گفت: در اعتصاب ساده میزان خسارت وارده می توان گفت سینما هایی که در سال ۹۸ فروشی معادل ۸۰ میلیون تومان داشتن طی ۱۹ ماه گذشته تنها هشت میلیون تومان فروش کردند.

اشباع مشهد سینما تا یکسال آینده

بهبهانی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد زیادی سینما در کلانشهر مشهد در حال ساخت است افزود: سینما مشهد مال ، ملل، پارک بازار، مهر کوهسنگی و برج برفی از جمله سینما های در دست ساخت در مشهد هستند.

سرپرست سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی اظهار کرد: این تعداد سینما که بیش از ۱۱۰۰ صندلی دارند کثر تا یک سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود :بهره برداری از این تعداد سینما بیش از حد در مشهد خواهد بود به نوعی می‌توان گفت که مشهد تبدیل به شهر سینما میشود.

بهبهانی ادامه داد: باید در کنار ساخت سینما به تولید و ساخت محصولات سینمایی مورد استقبال و خواست مردم نیز توجهی بیش از پیش صورت گیرد.

پلتفرم‌های جدید و دوری مردم از لذت سینما گردی

رئیس انجمن سینماگران جوان خراسان رضوی گفت :کرونا و محدودیت های ناشی از آن بیشتر مردم به سمت استفاده از پلتفرم های جدید مانند نماوا و فیلیمو برای دیدن فیلم های سینمایی در خانه روی آوردند.

سید وحید حسینی افزود : این امر موجب شده تا مردم از سینما و فضای تماشای فیلم در این محیط بدور بیفتند در حالیکه تماشای فیلم در سالن های سینمایی حس و حال و لذت متفاوت و خاطره آفرینی را دارد.

وی ادامه داد: همین ام موجب شد سینما ها حتی در دوران بازگشایی مورد اقبال و استقبال خوبی از طرف مردم قرار نگیرند و باید لذت تماشای فیلم در سینما را بار دیگر به مردم یادآوری کرد.

وی اظهار کرد: انشاالله با واکسیناسیون همگانی و به همراه داشتن کارت باسن همه می توانند با خیال راحت با حضور در سالن های سینمایی از لذت تماشای فیلم بهره مند شوند.

نشست های مجازی با فیلمسازان برجسته

حسینی با اشاره تبعات گسترده و عمیق کرونا در عرصه فیلمسازی نیز اظهار کرد: کرونا و شیوع آن موجب شد تقریباً همه فعالیت های فیلم سازی متوقف و محدود شود اما تلاش کردیم تا با استفاده از فضای مجازی اندکی در ادامه آموزش ها تلاش کنیم.

انجمن فیلمسازان جوان خراسان رضوی گفت: در این راستا در ایام شرایط نارنجی موفق به برگزاری پاتوق برای فیلمسازان جوان شدیم.

وی ادامه داد همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۸ نشست مجازی با فیلمسازان برجسته برای هنرجویان و فیلمسازان علاقه‌مند برگزار شد و کلاس های فیلمسازی به صورت مجازی و نیز ارائه آموزش ها به صورت تک درس برای هنرجویان برگزار گردید.

کرونا طاقت سینما را طاق کرد

محدودیتهای ناشی از شیوع کرونا و تعطیلی سینماها موجب شد چراغ سینماها رو به خاموشی برود، چراغی که روشنی دل علاقمندان به هنر وسینما و فرهنگ بود ؛ بسته بودن درب سینماها و خالی بودن صندلی‌ها و تماشای فیلمها در خانه گویی دیگر دارد تبدیل به عادت میشود،عادتی که در آن تجربه لذت تماشای فیلم در سالن سینما و پرده بزرگ آن هیچ جایی ندارد و به مرز فراموشی رفته است.

شماری از مالکان و مدیران سینما در خراسان رضوی در گفت و گو با سینما خراسان همگی متحدالقول از کرونا و پیامدهای ناشی از آن و ضربات کاری آن به سینما و علاقمندان آن میگویند.

مدیر داخلی سینما دانش قوچان گفت: بی‌توجهی، عدم حمایت و عمل به وعده مسوولان شهری همزمان با شیوع ویروس کرونا و تبعات ناشی از آن مهمترین عوامل شکست فعالیت تنها سینمای شهرستان قوچان است.

محمد شاهی اردستانی با بیان اینکه در ششم دیماه سال ۱۳۹۴ پس از ۱۷ سال تعطیلی اقدام به بازسازی و بازگشایی سینما دانش کردیم، افزود: با توجه به اینکه ساختمان در مالکیت آموزش و پرورش شهرستان بود اقدام به اجاره محل نمودیم و به این ترتیب برای چهار نفر اشتغال ایجاد شد.

وی اظهار داشت : تا قبل ازشیوع ویروس کرونا به مدت چهار سال این مجموعه در مدیریت ما قرار داشت که روی هم رفته یکسال از این مدت را به دلیل مشکلات ساختمان و نواقص موجود در آن ناچار به تعطیلی شدیم.

شاهی ادامه داد: این وضعیت و بی توجهی مالک ساختمان و عدم اقدام برای رفع مشکلات و نواقص در حالی رقم خورد که بدترین اتفاق ممکن یعنی شیوع ویروس کرونا عامل تعطیلی سینماها از سوم اسفند ماه سال ۹۸ شد و بار دیگر ضربه مهلکی به تنها مجموعه فرهنگی و هنری شهرستان قوچان وارد آمد.

وی که گلایه‌مند از بی تفاوتی و بی توجهی مسوولان و نیز متولیان امر به این مجموعه هست، اظهار کرد: در روزبازگشایی تا آخرین روز فعالیت این سینما هزینه بلیت ۵ هزار تومان برای تنها سالن سینمای شهرستان با ۳۹۱ صندلی بود و این نهایت همکاری و همراهی ما برای ارج نهادن به حوزه فرهنگ و هنر بود که متاسفانه از سوی متولیان درک نشد.

وی افزود: این درحالی بود که نمایش فیلم در تنها سینمای قوچان همزمان با تهران انجام میشد که خود یک نقطه قوت وعملکردی عالی برای این مجموعه سینمایی بود.

مدیر داخلی سینما دانش قوچان بیان کرد: این سالن سینمایی در زمان بازگشایی با بهترین تجهیزات و فناوری‌های دیجیتال بازگشایی شد و متاسفانه بر خلاف پیشنهادات ارائه شده ازجمله تبدیل ۳۹۱ صندلی بدون استاندارد با ۱۲۰ صندلی نو و تعویض نمای ساختمان به هزینه شخصی به مالک اصلی ساختمان در عوض افزایش مدت اجاره با هدف بازگشت سرمایه و نیز بهبود وضعیت سینما ،هیچ همراهی و مشارکتی در این زمینه ندیدیم .

وی تصریح کرد: طی مدت شیوع ویروس کرونا نه تنها تسهیلات و حمایتی به این مجموعه تعلق نگرفت بلکه بارها به دلیل سرقت از سینما کابلهای برق و تلفن و غیره دزدیده شد و خود خسارت فراوانی را در کنار خسارت ناشی از تعطیلی به ما تحمیل کرد.

مدیر داخلی سینما شهرفیروزه در شهرستان نیشابور نیز با اشاره به اینکه عدم حمایت مسوولان موجب تعطیلی تنها سینمای شهر ادب و فرهنگ شده است، گفت: این مجموعه اولین سینمای ساخته شده در کشور بعد از انقلاب اسلامی است.

غلامرضا سلامتی ادامه داد: سه خانواده فرهنگی و با همت آنها به سرمایه شخصی پس از انقلاب سینما شهر فیروزه در زیربنای ۲ هزار متر در سال ۱۳۶۸ با یک سالن ساخته و راه‌اندازی شد.

مدیر داخلی این سینما اظهار کرد: پس از آن رونق فرهنگ و هنر سینما در این شهر با این سینما گره خورد و در طول عمر کاری خود فراز و نشیبهای فراوانی تجربه کرد اما شیوع ویروس کرونا ضربه مهلکی به این مجموعه وارد کرد.

وی با بیان اینکه طی ۱۷ماه گذشته از شیوع ویروس کرونا این مجموعه تنها ۱۷ روز در تابستان پارسال بازبود ، افزود: فعالیت دوباره این سینما به دلیل شیوع کرونا و کاهش استقبال مردم از نظر گردانندگان مقرون به صرفه نبود و به این ترتیب تعطیل شد.

سلامتی گفت: متاسفانه خسارت به این مجموعه فرهنگی و هنری تنها به اینجا ختم نشد و اخیرا با سرقت تجهیزات صوتی ، تصویری و سیستمهای کامپیوتری از مجموع سه سالن سینما تعداد ۲ سالن اصلی این مجموعه به طور کامل فاقد تجهیزات فنی لازم جهت پخش فیلم شده است.

وی با اشاره به اینکه پرونده این سرقت در دادگستری شهرستان باز و در حال پیگیری است،اظهار کرد: متاسفانه مسوولان استان و شهرستان هیچگونه حمایتی از این مجموعه تا کنون نداشته اند و به همین دلیل تنها سینمای فعال شهر نیشابور این روزها تعطیل و با مشکلات عدیده مواجه است.

مدیر سینمای شهر قشنگ شهرستان گناباد نیز با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا و تبعات ناشی از آن موجب شد سکوت تنها مشتری پر و پا قرص سینمای ۸۰ ساله گناباد شود، گفت:سینما شهر قشنگ گناباد پس از یک دوره تعطیلی و توقف فعالیت دوباره از سوی مهندس مجید مسچی بازسازی و راه‌اندازی شد و در سال ۸۹ دوره جدیدی از فعالیت خود را آغاز کرد و هم اکنون با ظرفیت ۳۴۰ صندلی دارای یک سالن اصلی در ۲ طبقه است .

“عبدالعلی عطار” که همانند بسیاری دیگر از شیوع کرونا و تبعات ناشی از آن دلنگران و شاکی بود، گفت: تا پیش از شیوع کرونا این مجموعه رونق داشت و فعالیت خوبی را از خود نشان داد ضمن اینکه اهالی شهر نیز استقبال خوبی از آن داشتند اما از اسفندماه سال ۹۸ و آغاز پاندمی کرونا حدود یک سال و نیم سینماها تعطیل بود و بعد از بازگشایی هم دیگر رونق قبل را به خود ندید.

عطار ادامه داد:هم اکنون اگرچه وضعیت شهرستان گناباد از نظر شیوع بیماری کووید۱۹ نارنجی است و سینما با مجوز باز است،تلاش شده تا با رعایت پروتکلهای بهداشتی و اجرای فاصله گذاری لازم مردم را دلگرم کنیم اما همچنان رونق به فضای این مجموعه باز نگشته است.

وی افزود: فعالیت سایر مجموعه های فرهنگی مانند دانشگاهها و مدارس در رونق و پرباری فعالیت تنها سینمای این شهر تاثیربسزایی دارد .

وی با اشاره به اینکه فرهنگ و کار فرهنگی تحت هیچ زمان و شرایطی تعطیلی ندارد ، گفت: از مسوولان و متولیان خواستاریم با توجه به شرایط موجود حمایت لازم را از مجموعه های فرهنگی از جمله سینماها داشته باشند.

عطار تاکید کرد: شهر قشنگ دیگر صرفا به عنوان تنها یک سینما برای گنابادیها نیست بلکه امروز این مجموعه به بخشی مهم از خاطرات شهروندان این شهر بدل شده است.

عرفانی