عاشقانه‌های «لیلی‌ یان» در نیاوران/ سازهای بدصدایی که حذف شد!

آهنگساز و رهبر ارکستر شناخته شده کشورمان در تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های خود از برگزار یک کنسرت ویژه با همراهی گروه «لیلی یان» در بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران خبر داد. پیمان سلطانی آهنگساز، پژوهشگر و رهبرارکستر در گفتگو با سینما خراسان ضمن اشاره به جزییات کنسرت تازه خود با گروه «لیلی یان» بیان کرد: گروه «لیلی […]


آهنگساز و رهبر ارکستر شناخته شده کشورمان در تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های خود از برگزار یک کنسرت ویژه با همراهی گروه «لیلی یان» در بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران خبر داد.

پیمان سلطانی آهنگساز، پژوهشگر و رهبرارکستر در گفتگو با سینما خراسان ضمن اشاره به جزییات کنسرت تازه خود با گروه «لیلی یان» بیان کرد: گروه «لیلی یان» یک آنسامبل ایرانی با ترکیبی از سازهای ایرانی است که تلاش کرده با استفاده از مجموعه سازهای ایرانی، آثاری را پیش روی مخاطبان قرار دهد. البته ما در ترکیب جدید ارکستر به جای «قیچک آلتو» و «قیچک باس» از ویولن آلتو و ویولنسل استفاده کرده‌ایم چون هرچه تلاش کردیم تا یک قیچک باس خوب و با کیفیت پیدا کنیم، متاسفانه نتیجه‌ای نگرفتیم و همه آنچه پیدا شد ادواتی بدصدا، بدساخت و غیرقابل استفاده بودند و از آنجایی که برای من ابزار صوتی بسیار مهم است از این جهت از این دوساز کلاسیک برای صدادهی بهتر ارکستر استفاده کرده‌ام.

وی ادامه داد: ما در ترکیب سازهای کوبه‌ای نیز فضای ارکسترررا به گونه‌ای طراحی کرده‌ایم که بتواند دربرگیرنده ترکیب جامعی از سازهای کوبه‌ای باشند که فقط شامل تمبک نمی‌شود. بلکه سازهای مختلف کوبه‌ای نیز در آن به کار گرفته شده است. کما اینکه در این ترکیب دو نوازنده پرکاشن داریم که در فواصل مختلف برنامه همراه دیگر نوازنده‌ها حضور جدی خواهند داشت. به هر حال آنسامبل ایرانی که ما در کنسرت پیش رو برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم در همان حوزه موسیقی دستگاهی یا به اصطلاح سنتی است، اما بافت موسیقایی ما «پلی فونیک»، «هومو فونیک» و «هتروفونیک» است. بنابراین به ندرت در بخش‌های جزیی ممکن است به صدادهی «مونوفونیک» برسیم.

وی درباره برخی از هنرمندانی که در این کنسرت همراه گروه نوازندگان حضور دارند نیز گفت: محمود صالحی، میثمم ملکی، نگار گرجیان و صبا پاشایی گروه خوانندگان این کنسرت را تشکیل می‌دهند. که در برنامه پیش رو عاشقانه‌هایی را برای مخاطبان اجرا خواهند کرد که از آن جمله می‌توان به قطعه «یلدا» به مناسبت همین روزها اشاره کرد. تعدادی از آثار هم مربوط به پروژه «جشن ایرانی» و قطعه‌های ملی – میهنی بنده است. در این چارچوب کار سرپرستی و آهنگسازی گروه به عهده من است و تلاش شده تا کار قابل توجهی را پیش روی مخاطبان قرار دهیم.

این رهبر ارکستر در معرفی برخی دیگر از هنرمندان کنسرت «لیلی یان» بیان کرد: حمیدرضا آفریده، سینا ابراهیمی، پیام جوانی، ندا چراغیان، محسن حسینی، مصطفی حیات غیبی، سجاد خانقاهی، علیرضا دریایی، غلامرضا سلیمانی، سپهر شهبازی، محمد گودرزی، حسین مرشد پور، میثم ملکی، سعید میرزا حسینی، مهدی وحدتی، آیلین هرمان و ابراهیم یساولزاده اعضای گروه اجرایی این کنسرت را تشکیل می‌دهند.

کنسرت گروه «لیلی یان» ساعت ۲۱ روزهای پنجم و ششم دی ماه در بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران تهران میزبان مخاطبان است.