کارگردان مستند نفس:

علاقه‌مندم اثری بسازم که بتواند مسئله‌ای را در کشور حل کند

علیرضا باغشنی، تهیه کننده و کارگردان مستند «نفس» در مراسم اکران این فیلم درباره دغدغه ها و دلایل ساختن این مستند سخن گفت.

به گزارش سینما خراسان به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در حاشیه اکران مستند «نفس» برگزیده بخش «ایران جوان» جشنواره سینما حقیقت در سینما هویزه مشهد، علیرضا باغشنی، تهیه کننده و کارگردان این مستند در خصوص موضوع آن گفت: این مستند به فرهنگ‌سازی در موضوع جوانی جمعیت پرداخته و روایتی از تلاش برای پیشگیری از ۳۰۰‌ هزار قتل عمد خاموش است.

علیرضا باغشنی، افزود: من علاقه دارم کارهایی بسازم که مسئله‌ محور باشد و صرفا به ساخت کارهای هنری نپردازم. علاقه‌مندم اثری بسازم که بتواند مسئله‌ای را در کشور حل کند.

وی افزود: یکی از مسائلی که ذهن مرا مشغول کرده، بحث بحران جمعیت در کشور است ، پس از پیگیری این امر به مجموعه «نفس» رسیدیم که بنیاد ۱۵‌ خرداد، خانواده‌هایی را به ما معرفی کرد و کار ساخت مستند را انجام دادیم.

باغشنی تصریح کرد: در تحقیقاتی که انجام دادیم، ۲۰درصد مشکلات مربوط به بحث اقتصادی است و مابقی به نگرش‌ها مربوط می‌شود. افرادی هستند که هیچ‌گونه مشکل مالی ندارند؛ اما تمایلی به داشتن فرزند ندارند. ما در ساخت این مستند قدری با چالش مواجه شدیم؛ زیرا بحران سوژه داشتیم و راضی‌کردن خانواده‌ها سخت بود.

وی با اشاره به جشنواره سینماحقیقت گفت: امسال این جشنواره بر روی همین بحران‌ها مانند بحران آب، جمعیت و… تمرکز کرده بود؛ به‌همین‌دلیل مستند ما بسیار مورد‌ استقبال قرار گرفت و بازخوردهای بسیار خوبی از سوی مدیران جشنواره و مردم گرفتیم.

این کارگردان ادامه داد: اقدام به برگزاری جشنواره‌ای هنری کرده و جایزه‌ای را برای آن درنظر گرفته که «ایران جوان» نام دارد و در آن بهترین فیلم و اثر در این حوزه انتخاب خواهد شد.

گفتنی است، مستند «نفس» با حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شده است.