«فرجام» جانباختگان پرواز اوکراین در «فجر»/قصدم تصویرسازی ذهنی بود

کریم اله‌خانی بیان کرد چون هر آدمی از یک اتفاق، تصویرسازی‌هایی در ذهنش دارد اسامی جانباختگان هواپیمای اوکراینی را جزئی از کار قرار دادم و قصدم این بود که مخاطب با آن‌ها ارتباط برقرار کند. به گزارش سینما خراسان، یکی از بخش‌های ویژه نمایشگاه دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در مؤسسه صبا به یادمان جانباختگان […]

کریم اله‌خانی بیان کرد چون هر آدمی از یک اتفاق، تصویرسازی‌هایی در ذهنش دارد اسامی جانباختگان هواپیمای اوکراینی را جزئی از کار قرار دادم و قصدم این بود که مخاطب با آن‌ها ارتباط برقرار کند.

به گزارش سینما خراسان، یکی از بخش‌های ویژه نمایشگاه دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در مؤسسه صبا به یادمان جانباختگان هواپیمای اکراینی اختصاص پیدا کرده است. این اثر با عنوان «فرجام» توسط کریم اله‌خانی هنرمند کرمانی اجرا و در ابتدای ورود به نمایشگاه، جانمایی شده است. این اثر هنری با تکنیک آنامورفیک یا خطای دید کار شده است که در میان نام ١٧۶ مسافر این پرواز که بر دیوار هک شدند، قرار گرفته است. مخاطب با قرار گرفتن روی نقطه تعیین شده توسط هنرمند، در لحظه‌ای چمدانی را می‌بیند و با تغییر زاویه دید، چمدان محو می‌شود و تکه‌های آهن پاره هواپیما را می‌بیند.

کریم اله‌خانی هنرمند کرمانی که برای اجرای این کار دعوت به حضور در جشنواره فجر شده است، درباره این اثر به سینما خراسان گفت: نگاهم در اجرای اثر «فرجام» این بود که یادی از جانباختگان هواپیمای اکراینی داشته باشم. این اثر به عنوان یک کار چیدمان و هنر نوشتار کار شده است و بخشی از آن که در میانه فضا قرار گرفته با تکنیک آنامورفیک یا خطای دید کار کردم و مخاطب از یک نقطه خاص که نقطه خوانش کار است، می‌تواند این بخش اثر را که نماد سفر است ببیند و به محض حرکت مخاطب، این اثر متلاشی می‌شود. همچنین اسامی ۱۷۶ جانباخته هواپیما نیز با لیبل قرمز روی دیوار نقش بسته است.

وی تصریح کرد: مخاطب هیچ شناختی نسبت به جانباختگان ندارد اما چون هر آدمی از یک اتفاق، تصویرسازی‌هایی در ذهنش دارد اسامی جانباختگان را جزئی از کار قرار دادم و قصدم این بود که مخاطب با آنها ارتباط برقرار کند، به صورتی که با دیدن اسامی و اثر چیدمان شده، روی انگیزه‌های سفر این مسافران و حال و هوای آن‌ها فکر کند.

اله‌خانی بیان کرد: ممکن است سوالات مختلفی برای مخاطبان در مواجهه با این اثر پدید آید که این سوالات را در ذهن خود کنکاش می‌کنند.

وی دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر را نسبت به سال گذشته ضعیف ارزیابی کرد و افزود: آن جایگاهی که از جشنواره تجسمی فجر انتظار داشتم، ندیدم البته این موضوع با توجه به شرایط و اتفاقاتی که جشنواره تجسمی فجر با آن‌ها مواجه شد، طبیعی است.

این هنرمند کرمانی، در پایان تخصصی شدن جشنواره تجسمی فجر از طریق دعوت هنرمندان برجسته را راه‌حل ارتقای جایگاه آن دانست.