لطمه سنگین موسسه های غیرمجاز آموزشی به هنر گریم در سینما

مدیر آموزشگاه هنر گریم "طلوع سیما" در مشهد گفت: فعالیت موسسات آموزشی غیرمجاز در حوزه هنر گریم، موجب از دست رفتن ارزش این هنر در صنعت سینما شده و ضعف نهایی آن را در پی دارد، ادامه این روند و آموزشهای اشتباه موجب دلسردی علاقه مندان به این هنر و حرفه می‌شود.

حسین ایجادی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار سینما خراسان دلیل وجود ضعفهایی در هنر گریم را دخالت انگیزه‌های مالی و سودجویی بسیاری از آموزشگاهها بخصوص آموزشگاههای غیر مجاز در این بخش دانست و اظهار امیدواری کرد که روزی تمام آموزشهای مربوط به گریم به صورت رسمی و نظارتهای این بخش چه در تاسیس آموزشگاه و چه نظارت بر آن آنها رسمی و از مجاری قانونی باشد.

وی آموزش گریم ررا به چهار دوره تقسیم‌ کرد و گفت: دوره جوانسازی آن شامل آسیب شناسی چهره، رفع عیوب و نواقص چهره، ایجاد تعادل و تیپ سازی چهره می شود، دوره بافت مو آن شامل کاشت موقت مو، ساخت ریش و سبیل پروتز شده و دوره سوم از آن نیز جلوه های ویژه سینمایی را دربرمی گیرد که عموما کاربرد آن در سینما است و از آن برای شخصیت‌سازی، پیرسازی ، نامتعادل سازی چهره و غیره استفاده می شود.

ایجادی چهارمین و دوره پایانی آموزش گریم را دوره تکمیلی آن شامل قطعه‌ سازی و ساخت ماسک یا همان گریم “سه بعدی دانست” و افزود: افراد زیادی به حوزه گریم و آموزشهای مربوط به آن علاقه مند هستند، به همین دلیل ساماندهی فعالیت آموزشها در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیر آموزشگاه هنر گریم “طلوع سیما” گفت: ورود و فعالیت یک سری افراد بدون مجوز در حوزه آموزش هنر گریم، آسیبهای فراوانی به دنبال دارد، آموزش اصولی و صحیح، پایه و مبنای پیشرفت همه هنرها از جمله هنر گریم است لذا باید از فعالیت مراکزی که آموزشهای غیرمجاز و آموزش‌های غیر رسمی در زمینه گریم سینمایی ارائه می دهند، جلوگیری شود.

وی ادامه داد: جذب افراد در حوزه گریم توسط آموزشگاه های غیرمجاز و دادن وعده های دروغین به آنان در نهایت موجب خروج افراد علاقمند و مستعد از این حوزه می شود، علاقه مندان فراوانی هستند که با ذوق و شوق بسیار وارد این عرصه شده اما وقتی آموزشهای اشتباه دریافت می کنند، با کسب نتیجه منفی از این عرصه، نخستین گام را در مسیر ورود آسیب به هنر گریم برداشته اند.

این فعال حوزه آموزش هنر گریم، نظارت مستمر را بر تبلیغات و فعالیتها در این حوزه بویژه در فضای مجازی را ضروری دانست و گفت: حتی باید بر اساتیدی که در این آموزشگاهها اقدام به ارائه آموزش می کنند، نظارت و سخت‌گیری لازم وجود داشته باشد تا پشینیه هنری و و توانمندی اساتید هم بررسی شود.

وی به شرح فعالیت خود در آموزشگاه کریم “طلوع سیما” پرداخت و افزود: این آموزشگاه از سال ۱۳۹۳ در مشهد تاسیس شده است و دو هدف عمده انتقال تجربه به علاقمندان حرفه گریم و ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای افراد به منظور حضور در بازار کار را دنبال می کند، طی هشت سال گذشته، خروجی این آموزشگاه بیش از ۶۰ هزار هنرجو و یکهزار دانش آموخته از زمینه های مختلف هنر گریم بوده است، بیش از ۹۰ درصد فدانش آموختگان این دانشگاه بعد از پایان دوره آموزشی خود وارد بازار کار شدند.

مدیر موسسه آموزشی گریم “طلوع سیما” گفت: نخستین هنرستان مهارت کار و دانش مشهد با ۲۰۰ نفر دانش آوخته توسط همین موسسه راه اندازی شد، خوشبختانه این اقدامات با استقبال مطلوبی همراه بوده است.

وی یکی از دوره های کاربردی موسسه “طلوع سیما” برای علاقمندان را دوره میانی گریم دانست و افزود: این دوره مربوط به ریش و سبیل بافتی است که هم برای عموم مردم و  هم در عرصه سینما پرکاربرد است، از این تکنیک برای رفع نیاز عموم مردم نیازمند به پروتز مو و سیبل هم استفاده می شود که این نوع خدمات مورد استقبال نیز قرار گرفته است.

ایجادی اظهار داشت: با توجه به اینکه در مشهد سینما به آن اندازه که لازم است، فعال نیست لذا هنرجویان در موسسه آموزش گریم “طلوع سیما” به گونه ای آموزش داده شدند که بتوانند برای خود درآمدزایی نموده و اقدام به کارآفرینی و ایجاد شغل برای دیگران نیز کنند.

وی یکی دیگر از فعالیتهای موفقیت آمیز موسسه گریم “طلوع سیما” را هنر مجسمه سازی و ساخت مجسمه های سیلیکونی هایپررئال ذکر و بیان کرد: سر بریده، دست بریده و امثال این ماکتها در فیلمهای جنگی و تاریخی بسیار مورد استفاده است که با پژوهش در این زمینه در ساخت پروتزهای زیبایی دست، انگشت ،گوش، بینی و پا نیز موفقتهای فراوانی کسب شد، در این راستا توانستیم نخستین و تنها شرکت تولید و ساخت اعضای مصنوعی را در کشور با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کنیم و در این زمینه فعال باشیم.