نمایشی که در حال بازتولید خودش است/ همه در جستجوی «مرفی»

کارگردان «مرفی» با اشاره به ویژگی‌های این اثر نمایشی عنوان کرد این نمایش در طول ۲ سال تمرین و آماده‌سازی بارها تغییر کرده و در حقیقت مدام مشغول بازتولید خودش بوده است. نگین ضیایی کارگردان نمایش «مرفی» که قرار است به زودی اجرای خود را در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر آغاز کند در این […]


کارگردان «مرفی» با اشاره به ویژگی‌های این اثر نمایشی عنوان کرد این نمایش در طول ۲ سال تمرین و آماده‌سازی بارها تغییر کرده و در حقیقت مدام مشغول بازتولید خودش بوده است.

نگین ضیایی کارگردان نمایش «مرفی» که قرار است به زودی اجرای خود را در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر آغاز کند در این باره به خبرنگار مهر گفت: «مرفی» قرار بود از ۱۸ مهرماه به صحنه برود که به دلیل تعطیلی یک هفته‌ای تماشاخانه‌ها این اجرا چند روزی به تعویق افتاده است. البته چون تمرین‌ها و آماده سازی نمایش از ۲ سال قبل شروع شده این جابه‌جایی تاثیری در کار ما نمی‌گذارد اما اینکه این اتفاق همزمان با آغاز اجرای نمایش بود کمی برایمان ناخوشایند است.

وی ادامه داد: اتفاقات قابل پیش بینی نیستند و بحران کرونا هم مانند بمب ساعتی است که هر لحظه ممکن است منفجر شود بنابراین از آنجا که فرهنگ و هنر و مخصوصاً تئاتر معمولاً در اولویت خانواده‌ها و مسئولان نیستند تعطیلی سالن‌های تئاتری هم دور از انتظار نبود. سینما و تئاتر در چنین مواقعی همیشه اولین مکان‌هایی هستند که تعطیل می‌شوند و آخرین مکان‌هایی هم هستند که فعالیتشان را از سر می‌گیرند. مردم ما باید با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی آرام آرام یاد بگیرند که به زندگی طبیعی برگردند که البته همین کار نیز نیازمند فرهنگ‌سازی است.

ضیایی درباره اقتباسی که از رمان «مرفی» ساموئل بکت برای اجرای صحنه‌ای شده است، توضیح داد: رمان «مرفی» از جمله اولین رمان‌های بکت است و فضای آن با فضاسازی ابزوردی که در نمایشنامه‌هایش دارد متفاوت است. خط داستانی در این رمان پررنگ است و کاراکترها خارج از جهان ابزورد هستند البته رگه‌هایی هم از ابزورد در رمان دیده می‌شود اما اگر مخاطبان این رمان را نخوانده باشند، باور نمی‌کنند که آن را نویسنده «در انتظار گودو» نوشته است.

وی افزود: در اقتباس از این رمان تلاش کردیم تا اندازه‌ای هم شاهد فضای ابزورد در نمایش باشیم اما به شکلی که این فضاسازی فاصله زیادی با دیگر آثار بکت داشته باشد. برای رسیدن به چنین ویژگی از رنگ و نور و طراحی متفاوت لباس در اجرا بهره بردیم. از آبان ۹۷ تمرین‌های این نمایش آغاز شد و در طول این ۲ سال ما ۱۰ ورژن مختلف را تمرین و در نهایت آن را تغییر دادیم. بنابراین اجرایی که در جشنواره تئاتر دانشگاهی داشتیم نسبت به این اجرا تغییراتی داشته و حتی یک بازیگر جدید به نمایش اضافه شده است. این نمایش تجربه عجیبی برای گروه بود چون در طول این ۲ سال کار در حال بازتولید خودش بوده است.

این کارگردان تئاتر در پایان متذکر شد: رمان بکت اثری طولانی است اما برای اجرای صحنه‌ای یک چهارم پایانی رمان تبدیل به نمایشنامه شده است؛ بخشی که در عین قصه گویی و روایتگری، وجوهی از ابزورد هم در آن دیده می‌شود. در رمان، مرفی برای پیدا کردن کار از خانه خارج شده است و حالا همه به دنبال او می‌گردند اما در نمایش اشاره‌ای به دلیل بیرون رفتن او نمی‌شود و قصه از جایی شروع می‌شود که ۵ نفر به دنبال مرفی می‌گردند و بر خلاف «در انتظار گودو» در انتظار بازگشت او نیستند از همین رو شخصیت‌ها در این نمایش کنشگر بوده و منفعل نیستند.

نمایش «مِرفی» به نویسندگی سپیده ضیایی و کارگردانی نگین ضیایی به زودی در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر میزبان مخاطبان خواهد بود.

در این اثر نمایشی (به ترتیب حروف الفبا) حامد ادوای، نیما انصافیان، ساجده حمیدی، شادی ضیایی، رضا مرشد، امین موحدی پور به عنوان بازیگر حضور دارند.

این نمایش در بیست و دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران شرکت و تندیس بهترین طراحی لباس را از آن خود کرده بود.