“هفت بهار نارنج” فیلمی محلی فارغ از ماهیت بومی است

یک مستندساز و فعال سینمایی در مشهد گفت: "هفت بهار نارنج" به کارگردانی "فرشاد گل سفیدی" از جمله آثار جشنواره فیلم فجر، یک فیلم محلی فارغ از ماهیت بومی بود که با فیلم بومی تفاوت زیادی دارد.

به گزارش سینما خراسان به نقل از ایرنا، مهدی آب بر در حاشیه بیستمین جشنواره فیلم فجر مشهد در نقد فیلم “هفت بهار نارنج” اظهار داشت: به عقیده من کارگردان این فیلم، که نخستین فیلم بلند خود را ساخته، دست به فریب مخاطب زده و در واقع فیلمی محلی ساخته اما آن را به عنوان فیلم بومی معرفی کرده است.

وی با بیان اینکه فیلم محلی با بومی تفاوت دارد، گفت: فیلم های محلی را می توان در شبکه استانی صدا و سیمای هر منطقه مشاهده کرد اما فیلم بومی متفاوت از نوع محلی آن است، چرا که در فیلم بومی، فرهنگ و پیرایه ها، واکنش ها و جریانها و حتی قصه ها و افسانه های بومی و طرز تفکر مردم آن منطقه را می توان دید اما در فیلم های محلی با گرته برداری از فیلم های پایتخت، یا فیلم های خارجی، فقط لهجه افراد در آن تغییر می کند.

این مستندساز مشهدی گفت: بعضا برخی برای آنکه بگویند فیلم بومی ساخته اند، بخشی از فیلم خود را در حرم مطهر رضوی فیلمبرداری کرده و در این قالب قصه فردی را که به دلیل مشکلات به حرم پناه آورده و دست به دامان آن حضرت شده، با لهجه مشهدی بیان می کنند و افتخارشان هم این است که فیلمی بومی و با لهجه مشهدی ساخته اند در حالی که حتی لهجه را هم زیر سوال می برند، و فرق بین فیلم بومی با فیلم محلی از همین بخش نشات می گیرد.

آب بر اضافه کرد: امتیاز فیلم “هفت بهار نارنج” را می توان قرار داشتن آن در زمره فیلم های اولی جشنواره دانست که فقط سازندگان آن را به جامعه هنری معرفی می کند.

این مستندساز مشهدی ادامه داد: در صورتی که سازمان سینمایی بودجه لازم را در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی قرار دهد، فیلمسازان خراسان رضوی تعهد می دهند که فیلم های بومی خوبی بسازند، فیلمسازان خراسان رضوی حرفه ای هستند و در صورتی که بودجه لازم تامین شود، متعهد می شوند که فیلم خوب بومی بسازند نه فیلم محلی.

به گزارش سینما خراسان، فیلم هفت بهار نارنج ساخته فرشاد گل‌سفیدی است که کی از فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر بوده است، بازیگران این فیلم را “علی نصیریان، لادن مستوفی، سارا رسول‌زاده، فرهاد آئیش، هومن حاجی عبداللهی، فرج گل سفیدی، باران سلطانی مقدم، آرشا گل سفیدی” تشکیل می دهند.