چاپ کتابی درباره ساخت عروسک‌های نمایشی برای بچه‌ها

کتاب «عروسک‌های نمایشی» نوشته لیندی رایت با ترجمه آیرین غریب‌پور توسط نشر افق منتشر و راهی بازار نشر شد. به گزارش سینما خراسان، کتاب «عروسک‌های نمایشی» نوشته لیندی رایت به‌تازگی با ترجمه آیرین غریب‌پور توسط نشر افق منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب یازدهمین عنوان از مجموعه «کاردستی من» است که این […]


کتاب «عروسک‌های نمایشی» نوشته لیندی رایت با ترجمه آیرین غریب‌پور توسط نشر افق منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش سینما خراسان، کتاب «عروسک‌های نمایشی» نوشته لیندی رایت به‌تازگی با ترجمه آیرین غریب‌پور توسط نشر افق منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب یازدهمین عنوان از مجموعه «کاردستی من» است که این ناشر چاپ می‌کند.

فرد دونا لستون نویسنده آمریکایی گفته کودکان هنگام بازی یاد می‌گیرند و آموزش می‌بینند. لیندی رایت، نقاش و نمایشگر نمایش‌های عروسکی هم، کتاب «عروسک‌های نمایشی» را پس از سال‌ها تجربه در انیستیتوی لیتل آنجل (فرشته کوچک) نوشته است.

نویسنده سعی کرده در این کتاب خلاقیت بچه‌ها را پرورش دهد، هماهنگی حواس و افزایش دقت و تمرکز را تقویت کند و ساخت انواع گوناگونی از عروسک‌های نمایشی مثل عروسک‌های نخی، میله‌ای، دستکشی و سایه‌ای را آموزش دهد. به این ترتیب این کتاب نه تنها برای بچه‌ها بلکه برای مربیان هنر، معلمان و علاقه‌مندان به عروسک‌سازی کاربرد دارد.

آریرین غریب‌پور مترجم کتاب هم حدود ۲۹ سال پیش در سفری به لندن با خانواده جان رایت که بنیان‌گذار، مدیر و کارگردان یک تئاتر کوچک بوده، آشنا می‌شود. این مترجم دختر بهروز غریب‌پور کارگردان تئاتر عروسکی کشور است. او به مدد سفر پدرش به لندن با جان رایت و تئاترش آشنا شد و حالا کتابی را که لیندی رایت همسر این کارگردان فقید نوشته، به فارسی برگردانده است. او می‌گوید «عروسک و نمایش عروسکی؛ نام‌هایی که در کنار آن‌ها به دنیا آمدم و بزرگ شدم. در سالن‌های تئاتر، کنار پدرم و گروهش روی صندلی سالن می‌نشستم و بی‌آنکه بدانم تمام صحنه‌های نمایش را در ذهنم ثبت می‌کردم. هرگز فکر نمی‌کردم که عشق پدرم به تئاتر و صحنه‌های نمایش و عروسک‌ها روزی به من منتقل شود و دنیای عروسک‌ها بشود دنیای من.»

لیندی رایت در کتاب پیش رو، طریقه ساخت انواع عروسک‌های نخی یا ماریونت، میله‌ای، دستکشی و سایه‌ای را به بچه‌ها می‌آموزد.

او در قسمتی از کتاب که مربوط به «عروسک دستکشی پاپیه ماشه (خمیر کاغذ)» است، می‌نویسد:

قبل از ساختن این نوع عروسک لازم است بدانید پاپیه در زبان فرانسوی به معنی کاغذ و ماشه به معنی خمیر است. با اینکه از ترکیب کاغذ و چسب و چوب می‌شود یک خمیر شکل‌پذیر ساخت، معمولاً به کارگیری ماشه به این صورت رایج نیست و با پوشاندن سطح‌های کروی‌شکل و مکعبی و یونولیتی یا پلی‌استیرن یا ورق‌های باریکِ کاغذی آغشته به چسب چوب، می‌شود سطح محکم‌تری ساخت.

وسایل لازم برای ساختن این عروسک: یک میله چوبی، یک بطری خالی برای پایه، خمیر مجسمه‌سازی یا گِل رس، یک قاشق برای خالی کردن قالب سر عروسک، روغن خوراکی، چسب چوب، یک پارچ آب، چند صفحه روزنامه، سمباده، مداد، کاتر، یک صفحه مقوای نازک، قلم برای مالیدن چسب، نوارچسب کاغذی، رنگ، قلم‌موی نقاشی، پالت رنگ، مهره‌های رنگی و سایر وسایل تزئینی برای آرایه‌های عروسک، نخ و سوزن، یک دستکش استفاده شده.

این کتاب با ۵۲ صفحه مصور رنگی، شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه و قیمت ۳۲ هزار تومان منتشر شده است.