«کریملوژی» از مرگ تلخک می‌گوید/۳ روز عزای عمومی برای کریم‌شیره‌ای

کارگردان نمایش «کریملوژی» درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی و پرداختن به زندگی و مرگ کریم شیره‌ای تلخک معروف دربار ناصرالدین‌شاه سخن گفت. به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، رضا بهرامی کارگردان نمایش «کریملوژی» که این روزها در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه است، درباره شکل‌گیری این اثر نمایشی، گفت: تمرینات این نمایش را از […]


کارگردان نمایش «کریملوژی» درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی و پرداختن به زندگی و مرگ کریم شیره‌ای تلخک معروف دربار ناصرالدین‌شاه سخن گفت.

به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، رضا بهرامی کارگردان نمایش «کریملوژی» که این روزها در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه است، درباره شکل‌گیری این اثر نمایشی، گفت: تمرینات این نمایش را از ۴ ماه قبل با مجید رحمتی تنها بازیگر نمایش به‌صورت کارگاهی آغاز کردیم که البته برای رسیدن به فرم نهایی اجرا نیز تحقیق و پژوهش‌های زیادی داشتیم.

وی ادامه داد: طرح اولیه این نمایش برگرفته از متن کهبد تاراج با نام «سه روز عزای عمومی» است که من سه سال قبل آن را به صورت محیطی اجرا کردم. البته نمایش «کریملوژی» تفاوت بسیاری با آن متن دارد و تنها مضمون اصلی اثر یعنی پرداختن به زندگی «کریم شیره‌ای» تلخک دربار ناصرالدین شاه حفظ شده است.

این کارگردان درباره اجرای نمایش بیان کرد: در زمان مدیریت پیمان شریعتی در تئاترشهر من درخواستم را ارائه داده بودم و مهران رنجبر با رویکرد و دیدگاهی جدید متن را نوشت و قرار بود خودش هم به عنوان بازیگر در نمایش حضور داشته باشد که متاسفانه به دلیل شرایط کاری این اجرا میسر نشد و بعد از آن من متن را برای اجرا به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی ارائه دادم که پذیرفته شد و از آن پس به شکلی علمی‌تر و با پژوهش‌های بیشتر کار را با مجید رحمتی جلو بردیم و در نهایت نیز چون پیگیر اجرای عمومی نمایش نیز بودم اجرا در سالن سایه مجموعه تئاترشهر میسر شد.

بهرامی متذکر شد: کریم شیره‌ای برای ناصرالدین شاه بسیار عزیز بوده تا جایی که بعد از مرگ او، شاه سه روز عزای عمومی اعلام کرد اما هیچ نام و نشانی از قبر کریم شیره‌ای وجود ندارد و هیچ کس نمی‌داند که او کجا دفن شده است. نظرات و ذهنیات متفاوتی درباره مرگ کریم شیره‌ای وجود دارد که البته هیچ کدام ثابت شده نیست. کریم شیره‌ای فرد مورد اعتماد ناصرالدین شاه بوده است و حتی او را اجیر می‌کرده که در مجالس مختلف مطالبی را که می‌خواسته به زبان طنز بیان کند و به اصطلاح «پته برخی را روی آب بریزد.» اما از مرگ او و مکان دفنش اطلاعی در دسترس نیست.

وی در پایان درباره ویژگی‌های نمایش توضیح داد: بخشی از نمایش به زندگی کریم شیره‌ای و اینکه او از کجا آمده و چطور کارش را شروع کرده و چگونه به دربار راه یافته است، اختصاص دارد و بخشی دیگر به ذهنیت و تفکر ما از این شخصیت و مرگ او می‌پردازد. همچنین در این اثر نمایشی به نمایش‌های آیینی ایرانی که اکثرشان این روزها به فراموشی سپرده شده و چشمه شان خشکیده است نیز اشاره می‌شود. توجه به فرهنگ و هنر یک مملکت گام اول برای بهتر کردن روابط اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و انسانی یک جامعه است و نباید از آن غافل ماند.

نمایش «کریملوژی» نوشته مهران رنجبر، طراحی و کارگردانی رضا بهرامی و بازی مجید رحمتی تا ۵ مهرماه هر روز ساعت ۲۰:۳۰ در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر به صحنه می‌رود.

منبع مهر