آغاز فعالیت موسسه شمایل مشهد با دراماتراپی

موسسه هنرهای نمایشی شمایل مشهد نشان نمایندگی انجمن بین المللی دراماتراپی ایران در خراسان رضوی را برای ارایه آموزشها و خدمات تئاتردرمانی دریافت کرد.

این نشان روز دوشنبه طی مراسمی از سوی مجید امرایی، دبیر کل انجمن بین المللی دراماتراپی ایران به آرش خیرآبادی، مدیر موسسه هنرهای نمایشی شمایل مشهد اعطا شد.

دبیر کل انجمن بین المللی دراماتراپی ایران در این مراسم گفت: این انجمن زیرمجموعه اتحادیه جهانی دراماتراپی است که فعالیت خود را از سال ۲۰۱۷ آغاز کرده است و در ۶ استان کشور نمایندگی دارد.

مجید امرایی افزود: طی بررسی های انجام گرفته از بخشهای مختلف موسسه هنرهای نمایشی شمایل، به نظر رسید که این موسسه با برخورداری از بخشهای متنوع فرهنگی و هنری، کامل ترین مجموعه برای تحقق اهداف انجمن دراماتراپی باشد.

وی دراماتراپی را بهره گرفتن از هنر نمایش برای رفع مشکلات فرد یا ارتقای مهارتهای ارتباطی بین افرادی که به این انجمن مراجعه می کنند، شرح داد و گفت: در همین راستا خراسان رضوی به عنوان یکی از بهترین استانها برای انجام دراماتراپی بویژه برای افراد توانجوی ساکن در این استان در نظر گرفته شده است.

دبیر کل انجمن بین المللی دراماتراپی ایران گفت: خوشبختانه موسسه هنرهای نمایشی شمایل ارتباط مناسبی با موسسات دیگری مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سایر مراکز فعال در عرصه کودک و نوجوان برقرار کرده است و می تواند در جهت پیشبرد اهداف دراماتراپی برای کودکان و نوجوانان موثر واقع شود.

امرایی افزود: از آنجا که عموما والدین کودکان و نوجوانان، آنان را به مراکزی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می آورند، لذا موسساتی مانند موسسه هنرهای نمایشی شمایل می توانند در کنار فعالیت برای کودکان و نوجوانان، یکی از رویکردهای خود را به آموزش والدین آنان اختصاص دهند.

وی تقویت روابط بین فردی، کاهش عوارض اختلالی بیماریهای روحی و روانی، ارتقای مهارتهای ارتباطی و دیگر مسائل در حوزه توانبخشی را از بخشهای دراماتراپی ذکر و بیان کرد: انجمن دراماتراپی ایران سالانه ۱۰ دراماتراپیست را به اتحادیه جهانی دراماتراپی معرفی می کند که دو نفر از این افراد ساکن خراسان رضوی هستند و از هفته آینده فعالیت خود را در موسسه هنرهای نمایشی شمایل آغاز می کنند.

اهمیت هنر و ادبیات کودک و نوجوان در قرن حاضر

نویسنده، کارگردان و منتقد و مدرس دانشگاه نیز در این مراسم گفت: موضوع هنرهای نمایشی بویژه تئاتر کودک و نوجوان در شهری به نام مشهد که قطب زیارت بارگاه منور رضوی است، بسیار مورد توجه بوده و در طول قرنها این شهر به پایگاهی برای ادبیات و بروز هنر تبدیل شده است، در این راستا شکل گیری موسسه هنرهای نمایشی شمایل را به فال نیک می گیریم.

شهرام کرمی بیان کرد: در قرن حاضر به هنر کودک و نوجوان اهمیت زیادی داده می شود، در حالی که در قرنهای گذشته به این بخش از هنر توجه زیادی نمی شد و عمر این حوزه بویژه در زمینه هنرهای نمایشی به ۱۰۰ سال هم نمی رسد اما سرعت رشد آن در قرن حاضر بسیار زیاد بوده و دنیای کودک و نوجوان را پراهمیت نشان داده است.

عضو شورای علمی موسسه شمایل اظهار داشت: کودکان اهل ساختن هستند و می خواهند همه چیز را بسازند لذا راه اندازی موسسه ای به نام موسسه شمایل اتفاق مبارکی در خصوص هنر کودکان و نوجوانان است.

کرمی گفت: از آنجا که اهمیت تربیت کودکان و نوجوانان در دنیا دوچندان شده و هر حرکت بشر دارای ریشه تحلیلی و علمی است، باید از علم تربیت کودکان و نوجوانان آگاهی یابیم و آن را آموزش دهیم که این مهم از طریق موسسه هنرهای نمایشی شمایل قابل تحقق است.

هنرمندان بهترین قشر برای درک زبان کودک و نوجوان

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: در یک سال اخیر دغدغه اصلی کانون این بوده که از فعالیت برای کودکان خارج شده و کودکان را وارد فعالیتهای فرهنگی و هنری خود کند تا اگر قرار باشد اتفاقی برای کودک رقم بخورد، از زبان خودش باشد.

ابراهیم زره ساز افزود: زبان کودک و نوجوان، زبان خاصی است و هنرمندان بهتر با این زبان آشنایی دارند و می توانند رویدادهای در خور توجهی را برای کودکان و نوجوانان رقم بزنند.

وی بیان کرد: شعار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بازیابی هویت تاریخی و غنی دینی برای کودک و نوجوان این مرز و بوم است، در همین راستا امید است که هنرمندان منشا اقدامات موثری برای بازیابی این هویت و هر اقدامی که کودکان و نوجوانان را منتفع کند، باشند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با اشاره به تاثیر شرایط کرونایی دو سال گذشته بر فعالیتهای حوزه کودک و نوجوان گفت: کرونا برای کودکان به عنوان یک غول ترسناک تصویرسازی شد و در این راستا جشنواره ای با همکاری سازمان بهداشت جهانی برگزار گردید که در اوج روزهای تعطیل ناشی از کرونا، ۲ هزار و ۵۰۰ نقاشی از ۲۷ کشور به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارسال شد.

وی افزود: در این جشنواره از عنوان “کرونا” استفاده نشد بلکه محور اصلی عنوان “دستهای پاک، نجات بخش زندگی” قرار گرفت و حول این محور رعایت موارد بهداشتی به کودکان و نوجوانان گوشزد شد.

زبان هنر، مولفه موثر برای حل مشکلات جوانان

معاون آموزش موسسه آموزش عالی فردوس مشهد نیز در این مراسم گفت: جامعه امروز به شدت درگیر مسائل روان شناسی و روان شناختی است و جوانان با مشکلات عدیده ای از جمله افسردگی مواجه هستند که باید در کنار هم برای رفع آنها گامی برداشت.

سید حسین مجتبوی افزود: زبان هنر، زبانی موثر برای ارتقای سطح علم، دانش و فرهنگ است که به شدت می تواند در روح و روان یک کودک اثرگذار باشد لذا بزرگترها باید درک خود را از دوران کودکی و نوجوانی ارتقا دهند.

وی بیان کرد: از سوی دیگر مشکل کرونا بیش از دو سال است که جامعه ایرانی را گرفتار کرده و مسائلی را باعث شده است که باید با هم اندیشی و همگرایی یکدیگر آنها را حل کرد لذا امید است آغاز فعالیت موسسه هنرهای نمایشی پایانی بر این بیماری همه گیر باشد.

معاون آموزش موسسه آموزش عالی فردوس مشهد گفت: این موسسه به عنوان قطب آموزش رشته های هنری در کنار موسسه هنرهای نمایشی شمایل همکاری تنگاتنگی در زمینه های موسیقی، گرافیک، تصویرسازی، ادبیات نمایشی داشته و تفاهم نامه خوبی با این موسسه در دست انعقاد دارد.

مجتبوی اظهار داشت: موسسه آکادمیک هنرهای نمایشی مرکز آموزش عالی فردوس با ۳۰۰ عضو هیات علمی که در اختیار دارد، از آمادگی لازم برای درک بیشتر جوانان و استفاده از زبان هنر برای رفع مسائل و مشکلات برخوردار است تا بتوان آینده روشن تری را رقم زد.

وی همچنین برگزاری جشنواره “من و روزهای کرونایی” را حرکتی در جهت رفع یک مشکل اجتماعی و یافتن راه حل برای مدیریت این مهم عنوان کرد.

موسسه شمایل، آغازگر تئاتر درمانی در مشهد

مدیر گروه رشته ادبیات نمایشی موسسه آموزش عالی فردوس نیز در این نشست گفت: بین زنده بودن و زندگی کردن تفاوت فاحشی وجود دارد، زندگی کردن برای انسان نوع پیچیده ای از زنده بودن است و تفاوت وی با دیگر موجودات این است که مولفه های خاصی مانند عشق، زنده بودن، دوست داشتن و محبت را برای زندگی کردن نیاز دارد.

جواد امین خندقی افزود: کرونا در کنار همه مصیبتهایی که به بار آورد، معنای زندگی را برای همه انسانها روشن کرد زیرا انسان در زندگی دوستدار تجربیات جدید است و تغییرات زیادی را در زندگی تجربه می کند.

وی تئاتر درمانی را مقوله جدیدی در مشهد ذکر و بیان کرد: تاکنون هنر درمانی با همکاری دانشگاه ها در مشهد رقم خورده بود اما تاکنون چیزی تحت عنوان تئاتر درمانی در این شهر تجربه نشده بود که موسسه هنرهای نمایشی شمایل آغازگر این حرکت شده است.

وی اضافه کرد: جشنواره “من و روزهای کرونایی” موسسه هنرهای نمایشی شمایل نیز قرار است محلی برای اشتراک گذاشتن تجربه زیستی افرادی باشد که لحظات طنز، تلخ، شیرین، شادی آور و جدی را تجربه کرده اند.

استفاده از دراماتراپی برای درمان مشکلات روحی دانش آموزان

مدیر انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: موسسه هنرهای نمایشی شمایل ۲۰ سال قدمت دارد و در این مدت از دو هنرستان به یک هنرستان و سپس به یک موسسه تبدیل شده است که ماحصل تلاش هنرمندان تئاتر استان تبدیل شمایل به بزرگترین مرکز هنرهای نمایشی شرق کشور بوده است.

کریم جشنی افزود: هنر تئاتر بسیار مظلوم واقع شده است و شاید نگرانی از این موضوع که موسسه شمایل به دلیل هزینه های شخصی آن نتواند به فعالیت خود در آینده ادامه دهد، وجود داشته باشد اما تلاش می شود با همکاری شهرداری بتوان این موسسه را حمایت کرد.

وی با اشاره به مقوله تئاتر درمانی گفت: در صورتی که تعامل لازم بین اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی و موسسه هنرهای نمایشی شمایل بوجود آید، می توان برخی از دانش آموزان آسیب دیده روحی را از طریق تئاتر درمانی مداوا کرد.