اثرگذاری هنر نمایش در روند مبارزه مردم با رژیم پهلوی در همدان

همدان _ پیشکسوت هنری تئاتر و مبارز زندانی قبل از انقلاب در همدان گفت: تأثیرگذاری هنر در افزایش روحیه مبارزین پیش از انقلاب بسیار بااهمیت است. سید جواد مساوات در گفت و گو با سینما خراسان اظهار کرد: برخی از فعالیت‌ها از مدرسه و دوران دانشجویی شروع می‌شود، ما نیز تئاتر را از سال ۱۳۵۶ […]


همدان _ پیشکسوت هنری تئاتر و مبارز زندانی قبل از انقلاب در همدان گفت: تأثیرگذاری هنر در افزایش روحیه مبارزین پیش از انقلاب بسیار بااهمیت است.

سید جواد مساوات در گفت و گو با سینما خراسان اظهار کرد: برخی از فعالیت‌ها از مدرسه و دوران دانشجویی شروع می‌شود، ما نیز تئاتر را از سال ۱۳۵۶ با تعدادی از دوستان در شرایطی که هنوز رژیم شاهنشاهی و اختناق آن وجود داشت آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه در یک نمایش رفتارهای غیر انسانی نیروهای ساواک و دستگیری مبارزان را اجرا کردیم، ادامه داد: به اتفاق ۱۰ نفر از دوستان دانشجو، تئاتر مناجات یک رزمنده مبارز انقلابی را به روی صحنه بردیم که در این نمایش این مبارز زیر شکنجه‌های ساواک قرار می‌گرفت.

مساوات افزود: اجرای این نمایش‌ها بیش از هشت روز طول کشید و همزمان نمایشگاه‌های کتاب هم برگزار کردیم که مورد استقبال مردم قرار گرفت.

این پیشکسوت تئاتر که در سال ۵۶ دانشجوی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی بوده با تاکید بر اینکه روحیه جوانی سرشار از نشاط است، اظهار کرد: دوستانی همچون شهید سماوات و شهید توپچی در این نمایش ما را همراهی می‌کردند.

وی با بیان اینکه بارها در هنگام اجرای نمایش از طرف رئیس دانشگاه بوعلی تهدید به تعطیلی برنامه شدیم، افزود: حضور و استقبال از نمایش به حدی بود که تانک نظامی در مقابل دانشگاه قرار دادند تا نمایش متوقف شود.

وی ادامه داد: اجرای نمایش بسیار با استقبال مردم مواجه شد و از آنجا که بنده نقش مأمور ساواک را بازی می‌کردم مردم نگاه خوبی به نقش ساواکی که من اجرا می‌کردم نداشتند.

مساوات با بیان اینکه وضعیت کنونی تئاتر با گذشته آن قابل مقایسه نیست، افزود: عرصه هنر زبانی گویا، صریح، و دارای بعد مبارزاتی است، هنر تئاتر به دلیلی ویژگی‌های ذاتی نظیر شفافیت، صراحت و رو در رویی با مردم می‌تواند نقشی مهم در ارائه مفاهیم انقلابی داشته باشد.