از جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر چه خبر؟

چهل‌ویکمین دوره جشنواره فیلم فجر، آئینه تمام‌نمای تولیدات سینمایی دولت سیزدهم است و می‌توان آن را معیار مناسبی برای سنجش دیدگاه‌ها و عملکرد تیم سینمایی دولت آیت‌الله رئیسی محسوب کرد.

به گزارش روز چهارشنبه سینما خراسان به نقل از ایرنا، امروز که حدود ۸ ماه تا آغاز بزرگ‌ترین اتفاق سینمایی کشور فاصله داریم، برخی پرسش‌ها و مطالبات در این ارتباط مطرح است؛ جشنواره‌ای که قصد دارد تا کاستی‌های دوره گذشته را رفع کرده و محلی برای اجماع اندیشه‌های مختلف سینمایی باشد.

از جمله موارد کنجکاوی‌برانگیز جشنواره امسال، شیوه ادغام دو بخش ملی و بین‌المللی جشنواره فجر است. اتفاقی که برای نخستین‌بار طی سالیان اخیر قرار است در جشنواره امسال رقم بخورد

رئیس سازمان سینمایی در هفدهم فروردین امسال، مجتبی امینی را به عنوان دبیر این دوره از جشنواره انتخاب می‌کند. اتفاقی که از برخی جهات نظیر سپردن سکان دبیری جشنواره به یک سینماگر و انتخاب دبیر در بازه زمانی مناسب و مکفی، ارزشمند تلقی می‌شود.

متناسب با این اقدام، این انتظار وجود داشت که برای جشنواره امسال، برخی خبررسانی‌ها صورت بگیرد مانند آن‌که با توجه به حجم انتقادهای سال گذشته مبنی بر شیوه حفاظت از آرای مردمی، جشنواره این دوره، چه تدابیری برای این بخش محبوب در نظر گرفته است؟

ضمن آن‌که با توجه به لو رفتن اسامی برگزیدگان و وعده تنبیه سایت خاطی و با توجه به اینکه رئیس سازمان سینمایی از حذف سینماتیکت از سامانه سمفا گفته بود، این پرونده هم‌اکنون در چه مرحله‌ای به سر می‌برد؟

از جمله موارد کنجکاوی‌برانگیز جشنواره امسال، شیوه ادغام دو بخش ملی و بین‌المللی جشنواره فجر است. اتفاقی که برای نخستین‌بار طی سالیان اخیر قرار است در جشنواره امسال رقم بخورد. بنابراین هم‌اکنون این پرسش مطرح است که آیا این شیوه ادغام قرار است به مانند دوره‌های پیشین باشد یا با توجه به تجربه برگزاری مستقل، تفاوت‌هایی برای این ادغام با دوره‌های گذشته وجود دارد؟

البته که تا زمان انتشار فراخوان جشنواره، پرسش‌های بیشتری نیز راجع این رویداد مطرح است ازجمله آن‌که آیا جشنواره چهل‌ویکم قرار است به مانند سال گذشته، تنها در یک بخش رقابتی برگزار شود یا بخش‌های دیگری چون نوعی نگاه و هنر و تجربه نیز به آن افزوده می‌شود؟

اما مقر اصلی جشنواره نیز حالا به یکی از مطالبات اصلی اهالی رسانه و منتقدان در هر دوره‌ای تبدیل شده است. با توجه به اینکه بازگشت جشنواره به برج میلاد، با استقبال بالای اهالی رسانه مواجه شد، اما باز شاهد برخی نارسایی‌ها در دوره چهلم بودیم. سال‌های پیش، صحبت‌هایی مبنی بر تعیین کاخ دائمی جشنواره وجود داشت که همچنان خبررسانی‌های اندک و گاه‌وبیگاهی راجع این اتفاق صورت می‌گیرد. جا دارد سازمان سینمایی و یا دبیر جشنواره فجر، اطلاعات تکمیلی راجع این ضرورت، در اختیار رسانه‌ها و مشتاقان جشنواره قرار دهند.

البته که در دوره چهلم، کیفیت برخی آثار بخش مسابقه، مورد اعتراض بسیاری از مخاطبان و منتقدان قرار گرفت. با توجه به اینکه برخی شنیده‌ها حاکی از کم شدن پروانه ساخت، طی ماه‌های جاری است، آیا باز باید شاهد وجود چنین آثاری در بخش رقابتی جشنواره امسال باشیم؟

این موارد، پرسش ها و مطالبات اصلی است که راجع جشنواره چهل‌ویکم مطرح است. مواردی که دبیر محترم جشنواره فجر حالا و پس از ۷۰ روز انتصاب، می‌تواند با روشن‌گری و شفاف‌سازی در مورد آنها، قدم بزرگی در مسیر برگزاری یک جشنواره پویا و کم‌اشکال، بردارد.

نهال