«انتخاب» به «هنر و تجربه» رسید

اکران «انتخاب» در «هنر و تجربه»، اعلام جزییات اختتامیه بخش «تجلی اراده ملی» جشنواره فیلم فجر، دیدار مدیران و سینماگران تاجیکستان با مدیرعامل فارابی، آماده شدن فیلم کوتاه «پایان بازی» و کسب جایزه از جشنواره کانادایی توسط «شهربانو» عنوان چند خبر سینمایی است.

به گزارش سینما خراسان به نقل از ایرنا، اکران فیلم سینمایی «انتخاب» به نویسندگی و کارگردانی امید نیکنام و تهیه‌کنندگی احمدرضا مسعودی از امروز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه در سینماهای منتخب «هنروتجربه» آغاز می‌شود.

همزمان با آغاز اکران، مراسم رونمایی این فیلم نیز با حضور عوامل و بازیگران فردا در پردیس سینمایی چارسو برگزار خواهد شد.

محمود پاک‌نیت، عباس جمشیدی‌فر، فقیهه سلطانی، سجاد شهریاری بازیگران این فیلم هستند.

در خلاصه داستان «انتخاب» آمده است: «آرش نویسنده‌ای است که دچار چالش‌هایی در زندگی‌اش شده و به همین دلیل به سمت شهری که استادش زندگی می‌کند، سفر کرده تا از او راهنمایی و مشورت بگیرد. در این مسیر با افراد مختلفی آشنا می‌شود که باعث می‌شوند مسیر زندگی او تغییر پیدا کند.»

عوامل این فیلم عبارتند از تهیه‌کننده: احمدرضا مسعودی، نویسنده و کارگردان: امید نیکنام، مجری طرح: لیلا حیدری، فیلمبردار: سعید حصاری، صدابردار: نصیر خیری، طراح چهره‌پردازی: فاطمه ستاری، طراح صحنه و لباس: شیرین اتفاق، تدوین: امید نیکنام، مشاور رسانه‌ای: مریم قربانی‌نیا.

فیلم‌های گروه سینمایی «هنروتجربه» هر روز در ۲ سانس ۱۶ و ۱۸ در سینماهای منتخب این گروه در تهران اکران می‌شود و روزهای چهارشنبه نیز در سینماهای منتخب «هنروتجربه» در شهرستان‌های سراسر کشور روی پرده می‌رود.

اختتامیه بخش «تجلی اراده ملی» جشنواره ۴۲ فیلم فجر فردا برگزار می‌شود

علی مرادخانی مدیر بخش «تجلی اراده ملی» چهل و دومین جشنواره فیلم فجر ضمن اعلام جزئیات بخش تجلی اراده ملی این دوره از جشنواره فجر، عنوان کرد: بعد از انتشار فراخوان، با دستگاه‌ها و نهادهایی که برای مشارکت در این بخش اعلام آمادگی کردند وارد مذاکره شدیم و طبق ضوابط این دوره از جشنواره، حضور ۱۸ دستگاه و ارگان در بخش تجلی اراده ملی جشنواره چهل و دوم فیلم فجر قطعی شد.

مدیر بخش تجلی اراده ملی افزود: نزدیک به ۳۰ ارگان به‌طور جدی تقاضای حضور در این بخش را داشتند که باتوجه به بررسی‌های به عمل آمده، حضور ۱۸ نهاد و دستگاه در این دوره را پذیرا خواهیم بود. امسال نیز مانند سال گذشته تلاش کردیم با نهادهایی همکاری کنیم که شایستگی بیشتری برای حضور در کنار نام معتبر جشنواره فیلم فجر داشته‌اند و مسیر کیفی‌سازی این بخش را ادامه دهیم.

آستان قدس رضوی، بانک سینا، بانک ملت، بنیاد ۱۵ خرداد، بنیاد تعلیم‌وتربیت برهان، بنیاد خیریه خیر ماندگار، سازمان امور مالیاتی، سازمان بسیج دانشجویی، سازمان بهزیستی، ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، ستاد حقوق بشر، ستاد راهیان نور، ستاد ملی جمعیت، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، معاونت زنان ریاست‌جمهوری، مؤسسه فرهنگی و هنری آهنگ آتیه، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی. نهادها و دستگاه‌های مشارکت‌کننده در بخش تجلی اراده ملی چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر هستند.

امیدواری برای تولید مشترک سینمایی جذاب و مخاطب‌پسند

مدیران و سینماگران کشور تاجیکستان که برای حضور در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به ایران سفر کرده بودند، با مجید زین‌العابدین مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در محل ساختمان مرکزی بنیاد دیدار و گفت‌وگو کردند.

در ابتدای این دیدار کوتاه و صمیمانه، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی بعد از تشریح فعالیت‌های فارابی در عرصه هنر هفتم، ابراز امیدواری کرد تا سفر سینماگران فارسی‌زبان اهل تاجیکستان منجر به تولید آثار مشترک شود.

زین‌العابدین در ادامه با اشاره به حضور پررنگ فارابی در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گفت: باید تولید محصول مشترکی را کلید بزنیم که در عین اشاعه فرهنگ مشترک دو کشور ایران و تاجیکستان، جذاب و مخاطب‌پسند هم باشد.

سینماگران اهل تاجیکستان نیز ضمن اشاره به حضور فیلمی از این کشور در جشنواره فیلم فجر با نام «دوران» برای پرداخت سینمایی به مشاهیری چون فردوسی و خیام ابراز امیدواری کردند.

محمد سعید شاهیان رییس امور سینمایی تاجیکستان و مدیر تاجیک فیلم، عثمان، تهیه‌کننده تاجیک فیلم، زائول داخته، فیلمبردار پیشکسوت سینمای تاجیکستان (فیلمبردار فیلم رستم و سهراب)، اکمل عبدالله‌زاده، دبیر جشنواره فیلم دوشنبه و محی‌الدین مظفر کارگردان سینما از کشور تاجیکستان به همراه حبیب ایل‌بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و رائد فریدزاده معاون امور بین‌الملل فارابی از جمله حاضران این نشست بودند.

«پایان بازی» آماده نمایش شد

با اتمام مراحل فنی «پایان بازی» جدیدترین فیلم احمد عبداللهیان بلوچی در مقام نویسنده و کارگردان که فیلمبرداری آن در سکوت خبری انجام شده بود، این فیلم آماده نمایش شد.

«پایان بازی» در استان گیلان فیلمبرداری شده است و شهرهای رشت، لاهیجان، بندر انزلی، آستانه اشرفیه, لنگرود و بندر کیاشهر لوکیشن‌های فیلم عبداللهیان بوده‌اند.

مرجان خورمهر، بهزاد درواری، مونا خورمهر، سودابه جعفرزاد و بیژن لرد در این اثر به ایفای نقش پرداخته‌اند.

عوامل فیلم «پایان بازی» عبارتند از تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان: احمد عبداللهیان بلوچی، مدیر تولید و مجری طرح: حسین باقریان، تدوین: شهاب بشیری، مدیر فیلمبرداری: حسین بدرطالعی، مدیر صدابرداری: حمید سلیمان‌زاده منفرد، صداگذاری و میکس: امید قربانی، طراح صحنه و لباس: مرجان خورمهر، موسیقی: علیرضا عسکران، اصلاح رنگ و نور: سامان مجدوفایی، آرش کاظم‌زاده، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: آرش عبداللهیان، جانشین تهیه: مهدی خرمی، مشاوران پروژه: افشین عبداللهیان، محمدرضا صمیمی مقدم، دستیار تهیه: الهام حیدری عکاس: مهیار قلی زاده طراح پوستر: فرزاد اسدیان، مشاور رسانه‌ای: مسعود احمدی.

«شهربانو» بهترین فیلم جشنواره کانادا شد

فیلم سینمایی «شهربانو» دومین ساخته مریم بحرالعلومی در تازه‌ترین رقابت جهانی خود، موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم سینمایی از چهارمین جشنواره حقوق بشری International HEcare Film Festival (HECFF) در تورنتو شد.

این جشنواره با تمرکز بر مسائل انسانی، زیستی و مضامین حقوق بشر، یازدهم فوریه سال جاری در منطقه ریچموندهیل به کار خود پایان داد و «شهربانو» که به همراه فیلم‌هایی از کشورهای پرو، آلمان و بلاروس کاندید بهترین فیلم سینمایی شده بود، این جایزه را دریافت کرد.

پخش بین‌المللی این فیلم با عنوان انگلیسی Lady of the City به معنای بانوی شهر را که تاکنون جوایز متعددی کسب کرده است، دپارتمان جهانی گروه فیلمسازی بحرفیلم برعهده دارد.

فرشته صدرعرفایی، بهناز جعفری، گلاره عباسی، سامان صفاری، محمد ولی‌زادگان، علی کیان‌ارثی، ترنم کاظمی و بهرنگ علوی، با حضور یوسف تیموری، صدای افتخاری مه‌لقا باقری بازیگران «شهربانو» هستند.

دیگر عوامل سازنده این فیلم عبارتند از نویسنده: پژمان تیمورتاش، مدیر فیلمبرداری: مسعود امینی‌تیرانی، مدیر صدابرداری: علی کیان‌ارثی، طراحی و ترکیب صدا: محمود موسوی‌نژاد، تدوین: سینا گنجوی، طراح صحنه: بابک کریمی‌طاری، طراح لباس: فرحناز نادری، طراح گریم: امید گل‌زاده، آهنگساز: امیریل ارجمند، اصلاح رنگ: سامان مجدوفایی، عکاس: پویان بحق، مشاور رسانه‌ای: مریم قربانی‌نیا، مدیر تدارکات: حسین میرزامحمدی، مدیر تولید: روح‌اله مهاجری، تهیه‌کننده: پگاه احمدی، سرمایه‌گذاران: مریم بحرالعلومی و بنیاد سینمایی فارابی، مجری طرح: مریم بحرالعلومی.