تامین مالی مهمترین چالش در توسعه فیلمسازی است

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: محدودیتهای مالی و محدودیتهای بودجه ای مهمترین چالش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در توسعه فیلمسازی است، با این حال کانون سهم و جایگاه خاص خود را در عرصه فیلمسازی برای جامعه هدف دارد.

مهدی علی اکبرزاده روز یکشنبه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سینما خراسان افزود: درآمدهای اختصاصی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از محل فعالیتهای فرهنگی نیز به آن اندازه نیست که جوابگوی نیاز باشد بنابراین اگرچه از اعتبارات دولتی هم بهره می بریم اما همیشه محدودیت مالی وجود دارد.

وی اظهار داشت: تولید و نمایش فیلمهای سینمایی در حالت عادی درآمد و توجیه اقتصادی دارد و زمینه را برای ساخت آثار بعدی فراهم می کند اما تامین مالی برای این بخش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را دچار مشکل کرده است.

وی بیان کرد: یکی از وظایف و برنامه های مهم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید آثار فرهنگی و هنری است که یکی از مهمترین آنها شامل فیلم سینمایی، فیلم کوتاه ، انیمیشن و … است، هر سال تعداد زیادی از فیلمهای تولید شده در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جشنواره های ملی و بین المللی حضور می یابند و تعداد زیادی از آنها حایز رتبه برتر و در عرصه جهانی مطرح می شوند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: در این راستا از ابتدای امسال تاکنون چند فیلمنامه از کارگردانان بنام به منظور بررسی بیشتر دریافت و تاکنون به دو مورد از آنها مجوز اعطا شده است که فیلمبرداری آنها بزودی آغاز می شود، تولید آثار نمایشی نیز در کنار سایر تولیدات فرهنگی و بازی برای کودکان و نوجوانان همچنان با قوت ادامه دارد.

علی اکبرزاده با تاکید بر اینکه نباید برای تولید محصولات نمایشی ویژه کودک و نوجوان خط و مرز تعیین کرد، گفت: در کنار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مجموعه هایی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی” جشنواره فیلم کودک و نوجوان” و وزارت آموزش و پرورش “جشنواره فیلم رشد” را برگزار می کنند که فعالیتهای درخور توجهی دارند و آثار و تولیدات فیلمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در کنار این جشنواره ها قابل ارائه و مشارکت است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان گفت: این مجموعه آمادگی کامل برای استقبال از فیلمسازان و کارگردانان را در جهت تولید محصولات نمایشی دارد.

وی ادامه داد: نفس تولید محصولات فرهنگی، تاثیرگذاری در مخاطب و سود معنوی از آن است، نباید انتظار داشت که تولید محصولات فرهنگی در این قالب که جنبه آموزشی هم دارند، بازگشت مالی فراوانی داشته باشد زیرا توجه فراوان به بازگشت مالی موجب فراموشی و دور شدن از کار اصلی و فرهنگ سازی می شود.

علی اکبرزاده تصریح کرد: در همین راستا ما همیشه به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یک شرکت فرهنگی زیان ده نگاه می کنیم، بنابراین صرفا توجهمان به تولید آثاری است که تاثیرات مدنظر را در کودکان و نوجوانان از نظر تعلیم و تربیت داشته باشد.

عرفانی