جشنواره تجسمی فجر کم‌فروغ نیست/ رونمایی از سردیس و پرتره «سردار»

هادی مظفری از رونمایی سردیس و نقاشی پرتره سردار شهید قاسم سلیمانی در مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر خبر داد که این آثار در جریان برپایی نمایشگاه تکمیل می‌شوند. به گزارش سینما خراسان، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر عصر دیروز سه‌شنبه […]

هادی مظفری از رونمایی سردیس و نقاشی پرتره سردار شهید قاسم سلیمانی در مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر خبر داد که این آثار در جریان برپایی نمایشگاه تکمیل می‌شوند.

به گزارش سینما خراسان، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر عصر دیروز سه‌شنبه ۲۹ بهمن‌ماه در حاشیه مراسم افتتاحیه رویداد تجسمی فجر در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد.

وی در پاسخ به پرسش سینما خراسان درباره کم فروغ بودن دوازدهمین نمایشگاه تجسمی فجر گفت: من اینطور فکر نمی‌کنم که نمایشگاه کم‌فروغ باشد و شاید اگر نمایشگاه را در زمان خلوت‌تری ببینید و روی تک‌تک آثار تمرکز بیشتری شود، از نظر من و دیگر اساتید، نظری متفاوت داشتند. خواهش من این است که بازدیدکنندگان با فراغ بیشتر به بازدید از نمایشگاه بپردازند و مهمتر اینکه بخش به بخش از نمایشگاه بازدید کنند و در مورد آن زود قضاوت نکنند.

دلیل فاصله زمانی بین پایان نمایشگاه و مراسم اختتامیه

مظفری همچنین در پاسخ به پرسش دیگر سینما خراسان درباره فاصله بین اتمام جشنواره تا برپایی مراسم اختتامیه که ۹ اسفندماه در تالار وحدت برگزار می‌شود، اظهار کرد: زمانی که قبلاً با تالار وحدت برای برپایی مراسم اختتامیه هماهنگ شده بود، ۹ اسفندماه بود و از طرف دیگر ما چند روزی نیاز به فرصت داشتیم تا بتوانیم کتاب جشنواره تجسمی فجر را به مراسم اختتامیه برسانیم.

وی در مورد نحوه داوری آثار حاضر در نمایشگاه نیز گفت: در هر کدام از بخش‌های نقاشی، گرافیک، عکس، مجسمه، سرامیک، خوشنویسی، نگارگری، تصویرسازی، کارتون و کاریکاتور و هنرهای جدید، شورای هنری با حضور داورها و دبیر بخش تشکیل شده است و کارها را بررسی کردند. اگر این شورای هنری اثری را شایسته جایزه بدانند، آن را اعلام می‌کنند و جایزه به آن تعلق می‌گیرد و اگر اثری را شایسته خرید بدانند یعنی جایزه بین چندین اثر تقسیم شود، این اتفاق خواهد افتاد. به زعم من، در بین رشته‌های ده‌گانه، بین یک تا سه نفر برگزیده و خرید اثر خواهیم داشت. در حقیقت، آثاری که خریداری می‌شوند از بین برگزیدگان هستند.

سعی کردیم به استاندارد برپایی نمایشگاه‌ها برسیم

مدیرکل هنرهای تجسمی درباره مدت زمان کوتاه برگزاری جشنواره و نمایشگاه و تفاوت آن با سال‌های قبل توضیح داد: سال گذشته، اولین جشنواره فجری که آغاز شد، تجسمی فجر بود و آخرین جشنواره‌ای بود که به پایان رسید؛ دوره طولانی نمایشگاه به گونه‌ای، فرسایشی شده بود و آن طور که استانداردهای برگزاری نمایشگاه‌ها هم در کشور، یک هفته است، ما هم امسال سعی کردیم خودمان را به استاندارد برپایی نمایشگاه‌های تجسمی نزدیک کنیم اما سعی کردیم برنامه‌ها و رویدادهایی را که برای جشنواره تدارک دیدیم، بگنجانیم یعنی از فردای افتتاحیه، نشست‌های گفتگوی هنرها با حضور اساتید دانشگاه برگزار می‌شود و در طی روزهای جشنواره ادامه خواهد یافت.

تکمیل سردیس سردار شهید قاسم سلیمانی توسط صبرعلی لوایی

رونمایی نقاشی حسن روح‌الامین از سردار شهید سلیمانی

وی درباره بخش ویژه نمایشگاه دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر نیز گفت: امسال دو بخش ویژه داریم؛ اول بخش ویژه برای جانباختگان هواپیمای اکراینی و دوم بزرگداشت سردار شهید قاسم سلیمانی. در بخش ویژه جانباختگان هواپیمای اوکراینی، یک اثر چیدمان هنرهای جدید با عنوان «فرجام» و یک تابلوی نقاشی اثر محسن حیدری برای یادبود این عزیزان در نمایشگاه به نمایش درآمده است. در بخش بزرگداشت سردار شهید قاسم سلیمانی نیز عباس برزگر گنجی هنرمند نقاش روی پرتره شهید سلیمانی و صبرعلی لوایی هنرمند مجسمه‌ساز روی سردیس شهید در حال کار هستند و در پایان نمایشگاه در مراسم اختتامیه رونمایی خواهند شد. همچنین از نقاشی حسن روح‌الامین از سردار شهید در این نمایشگاه رونمایی شد.

تکمیل پرتره سردار شهید قاسم سلیمانی توسط عباس برزگر گنجی

مظفری درباره محل برگزاری نمایشگاه تجسمی فجر و تغییر فضا از نمایشگاه بین‌المللی تهران به مؤسسه صبا توضیح داد: به نظر من، با شرایطی که در نمایشگاه بین‌المللی تهران داشتیم، بهترین انتخاب‌مان را داشتیم، یعنی زمانی نمایشگاه فجر در نمایشگاه بین‌المللی تهران موفق بود که در داخل برنامه‌های سالانه این مرکز باشد و اگر خارج از آن زمان باشد، اصلاً مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. مشکلی که وجود داشت زمان در نظر گرفته شده برای فجر، بین دو نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی و نمایشگاه نفت و گاز بود که اتفاق خوبی نبود. به همین دلیل نمایشگاه را به مؤسسه صبا آوردیم ولی می‌توانم اعلام کنم برای اولین بار است که کلیه فضاها و بخش‌های صبا یعنی ۴ طبقه به فجر اختصاص پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: سال‌های قبل که نمایشگاه در فضای مؤسسه صبا به نمایش در می‌آمد همه فضاها در اختیارمان نبود و آثار خیلی فشرده در کنار هم قرار داشتند و شاید به نوعی از استاندارد نمایشگاهی خارج بود. امسال خیلی حساب شده و در بخش‌های جداگانه، چیدمان آثار انجام شده است و شاید به این دلیل است که احساس می‌کنید نمایشگاه کم فروغ است.

زیر یک سقف آمدن همه بخش‌های هنرهای تجسمی

رئیس دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ادامه درباره سیاست‌ها و اهدافی که این جشنواره دارد، گفت: سه سیاست جدی داشتیم که با همه سختی‌های سر راه سعی کردیم به آنها پایبند باشیم؛ اولین و مهمترین هدف ما این بود که همه بخش‌های هنرهای تجسمی زیر یک سقف باشند و از زمانی که فراخوان منتشر شد این شعار به چشم می‌خورد. سال گذشته هر کدام از بخش‌های جشنواره جداگانه در مؤسسه صبا، موزه امام علی (ع) و خانه هنرمندان ایران برگزار شد با مشکلات مدیریتی مواجه شدیم. همچنین چون امروز مرزهای بین هنرها کمرنگ شده یا به نوعی برداشته شده‌اند، ناگزیریم در فضای عمومی‌تری که قابلیت ارائه همه آثار وجود داشته باشد، آثار را به نمایش بگذاریم. اگر سال گذشته نیز همه فضاهای مؤسسه صبا را در اختیار داشتیم همه بخش‌ا را یکجا قرار می‌دادیم چون امکان بازدید سریع‌تر به مخاطب و گفتگوی موثری بین گالری‌دارها و رقابتی ایجاد می‌کرد.

ایجاد رابطه بین هنرهای تجسمی و بازار هنر

وی بیان کرد: نکته یا هدف بعدی این است که مصریم رابطه بین هنرهای تجسمی و بازار ایجاد شود. مادامی که هنرهای تجسمی فقط عرصه نمایشش مورد بررسی قرار گیرد حتماً با خلأ جدی ۵۰ درصدی مواجه خواهیم بود چون ۵۰ درصد استعدادیابی و معرفی هنرمند و ۵۰ درصد دیگر به جریان انداختن هنرمند در بازار هنر است. امیدواریم این موضوع به صورت جدی در آینده نیز پیگیری شود. هدف یا سیاست بعدی، پژوهش‌محور بودن جشنواره است که سال قبل نیز دنبال شد و اعتقاد داریم از بزنگاه جشنواره باید ماحصل علمی و پژوهشی به یادگار بماند.

مظفری در پایان درباره بخش «چهارسوی هنر» و حضور گالری‌ها در جشنواره گفت: گالری‌های فعال در تهران به ۱۰۰ نمی‌رسد و در کل، در کشور تعداد گالری‌های فعال شاید به ۲۰۰ برسد. ارائه آثار در بخش «چهارسوی هنر» را به عهده گالری‌ها گذاشتیم که با هر تعداد اثر که مایل هستند و تشخیص می‌دهند، در این بخش شرکت کنند. اما آثاری که از اساتید برجسته‌ای چون رضا مافی در این بخش به نمایش درآمده، برای اولین بار است اتفاق می‌افتد.