جشنواره فیلم فجر مشهد؛ هنوز هیچ چیز مشخص نیست

نشست خبری شانزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد در حالی برگزار شد که بر اساس اعلام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تعداد و اسامی فیلم‌ها، جدول اکران، وضعیت جلسات نقد و بررسی و مراسمات افتتاحیه و اختتامیه احتمالی هنوز مشخص نشده است. به گزارش سینما خراسان، جعفر مروارید در نشست خبری تشریح برنامه‌های «شانزدهمین […]

نشست خبری شانزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد در حالی برگزار شد که بر اساس اعلام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تعداد و اسامی فیلم‌ها، جدول اکران، وضعیت جلسات نقد و بررسی و مراسمات افتتاحیه و اختتامیه احتمالی هنوز مشخص نشده است.

به گزارش سینما خراسان، جعفر مروارید در نشست خبری تشریح برنامه‌های «شانزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد» که در محل پردیس سینمایی هویزه برگزار شد، عنوان کرد: برگزاری نشست خبری در یک سینما این پیام را به ما می‌دهد که امسال مصادف با چهلمین سال انقلاب، جشنواره فیلم فجر، جشنواره‌ای برای خود سینما و اهالی سینما است.

وی افزود: جریان فیلم، سینما و رسانه نبض تپنده جشنواره فیلم فجر خواهد بود، ایده بنیادین در انقلاب گفت‌وگو، سخن و تبیین بود و فیلم فجر هم گونه‌ای سخن گفتن و دیالوگ با مردم است، حاصل نگاه‌هایی که ما در فیلم‌های امسال داریم به یک خرد جمعی و نقادی اجتماعی در چهلمین سال انقلاب اسلامی کمک می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: مشهد دارای موقعیت ویژه‌ای در ایران و جهان است، رخ دادهای هنری در مشهد تاثیرات ملی و بین‌المللی دارد و در عرصه سینما این شهر تاکنون همواره پیش قدم و تاثیر گذار بوده است.

مروارید ادامه داد: «شانزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد» امسال در سینماهای هویزه، اطلس، گلشن و سیمرغ برگزار می‌شود، ۱۴ فیلم در جشنواره حضور دارند و بقیه فیلم‌ها تا ۲۲ فیلم در حال مشورت برای حضور در جشنواره است.

وی خاطرنشان کرد: افتخار دیگری که امسال در جشنواره وجود دارد، سیمرغ پروانه‌ها بوده که پنج فیلم مختص کودک و نوجوان به‌صورت رایگان با حضور فیلم‌هایی از جمله لکنت، پاستاریونی، بنیامین، ضربه فنی و آخرین داستان در سینما اصغر زاده به نمایش گذاشته می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: جشنواره امسال همراه با برنامه‌های جانبی خواهد بود، برنامه‌هایی از جمله جلسات نقد و بررسی فیلم‌ها، نظریه و کارگاه، بخش لایو اینترنتی، سیستم نظر سنجی بعد از پایان هر فیلم و نشست‌هایی که به حوزه‌های بین رشته‌ای سینما مانند سینما و جامعه شناسی، سینما و روان شناسی و سینما و رسانه می‌پردازد.

مروارید عنوان کرد: ۴۰ فیلم در حوزه تاثیرات انقلاب اسلامی و رسانه که به مفاهیم اجتماعی و فرهنگی می‌پردازند در پردیس سینمایی اطلس در حال اکران است و همچنین اکران‌های ویژه‌ای برای خانواده شهدا و جهت تکریم از آن‌ها خواهیم داشت. انجمن سینمای جوانان ۱۳ فیلم کوتاه همراه با جلسات نقد و بررسی در سینما هویزه از تاریخ هفت تا ۱۰ بهمن ماه نمایش داده خواهد شد.

وی اظهار کرد: انجمن سینمای جوانان کارگاه فیلم سازی کوتاه، کارگاه عکاسی و نمایشگاه عکس را برگزار خواهند کرد، مجموعه این موارد جشنواره امسال را تبدیل به یک رویداد بین‌‎المللی خواهد کرد که نگاه‌ها را به سینما در مشهد جلب خواهند کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: پخش فیلم‌ها در جشنواره امسال از تاریخ ۱۲ تا ۱۸ بهمن ماه بوده و در تاریخ ۱۰ بهمن ماه افتتاحیه این جشنواره است. برای برگزاری مراسم افتتاحیه در حال برنامه ریزی هستیم اما مکان برگزاری این مراسم هنوز مشخص نشده است. فروش بلیط برای فیلم‌ها از طریق سینماتیکت، به‌صورت اینترنتی و با همان قیمت سال گذشته خواهد بود.

مروارید بیان کرد: برگزاری برنامه‌های مختلف در طی سال‌های متوالی نیازمند آسیب‌شناسی است و ما برای برگزاری بهتر این جشنواره جلسات آسیب شناسی برگزار کرده و از نظرات سینماداران برای بهبود شرایط جشنواره استفاده کرده‌ایم و سعی داریم امسال مشکلات سال گذشته رفع و حل شود.

وی ادامه داد: تهران در حال آماده سازی سه مجموعه فیلم است و هنوز اسامی قطعی آن‌ها را به ما اعلام نکرده‌اند، اوایل هفته آینده رونمایی از پوستر جشنواره خواهد بود و بعد از آن طی جلسه‌ای اسامی فیلم‌ها نیز اعلام می‌شود. در مراسم افتتاحیه از فیلم‌ها تقدیر خواهیم کرد اما برای برگزاری اختتامیه نظر ما تابع نظر سینماداران است و اگر سینمایی برای برگزاری این مراسم اعلام آمادگی کند ما نیز برای برگزاری آن آماده‌ایم و کمک خواهیم کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: زمان و مکان جلسات نقد و بررسی هنوز به‌صورت دقیق مشخص نشده است، لیست کامل و برنامه ریزی شده آن‌ها بعد از رونمایی از پوستر جشنواره به رسانه‌ها اعلام خواهد شد. ساعت اکران فیلم‌ها طبق روال خود سینماها خواهد بود و هر فیلم در سه سانس اکران می‌شود.

مروارید افزود: جدول پخش فیلم‌ها بر اساس زمان و مکان اوایل هفته آینده و بعد از رونمایی از پوستر جشنواره اعلام خواهد شد، همچنین ما به دنبال پخش یک فیلم و حضور یک کارگردان هستیم که جریان گفت‌وگو را در مشهد براساس آن آغاز خواهیم کرد. امکان خرید بلیط برای تماشاگران از یکشنبه فراهم می‌شود که حدود چهار روز قبل از شروع جشنواره است.