حسینیه‌هایی بر پشت‌بام‌ها/ «آه ماه» راوی حسرت جاماندگان اربعین شد

مرکز موسیقی انقلاب اسلامی (مأوا) در آستانه فرا رسیدن ایام اربعین حسینی نماهنگ «آه ماه» را با شعار «امسال از پشت‌بام خانه‌ها زیارت اربعین می‌خوانیم» منتشر کرد. دریافت ۴۸ MB علی شمس تهیه کننده نماهنگ «آهِ ماه» در گفتگو با سینما خراسان ضمن اشاره به نحوه انتشار این اثر موسیقایی – تصویری بیان کرد: نماهنگ […]

مرکز موسیقی انقلاب اسلامی (مأوا) در آستانه فرا رسیدن ایام اربعین حسینی نماهنگ «آه ماه» را با شعار «امسال از پشت‌بام خانه‌ها زیارت اربعین می‌خوانیم» منتشر کرد.

دریافت ۴۸ MB

علی شمس تهیه کننده نماهنگ «آهِ ماه» در گفتگو با سینما خراسان ضمن اشاره به نحوه انتشار این اثر موسیقایی – تصویری بیان کرد: نماهنگ «آه ماه» از جمله آثار تهیه شده در مرکز موسیقی مأوا است که به مناسبت اربعین حسینی متناسب با حال و هوای روزهای کرونایی تولید شده است. شرایطی که همراه با سایر عوامل اثر تلاش کردیم با به میان آوردن شعار «امسال از پشت بام خانه‌ها زیارت اربعین می‌خوانیم» فضایی را پیش روی مخاطبان قرار دهیم که در این شرایط می‌تواند التیامی برای قلب‌های عاشق سیدالشهدا (ع) در روزهای منتهی به اربعین با اتکا به یکی از روایت‌های امام صادق (ع) باشد.

وی افزود: روایتی از امام صادق (ع) آمده که ایشان از فردی سئوال می‌کنند: «آیا زیاد به زیارت قبر جد ما حسین (ع) می‌روی؟» و آن فرد می‌گوید: «راهم دور است». ایشان در پاسخ فرمودند: «در منزلت غسل کن، به پشت بام برو و با سلام به سوی قبر حسین (ع) اشاره کن، برای تو آن زیارت نوشته می‌شود.» همین روایت مبنایی شد که بخواهیم این بار در قالبی متفاوت نماهنگی را تولید کنیم که بتواند در فضای اربعین امسال قرار گیرد. زیرا حالا که راه کربلا به دلیل شرایط کرونایی بسته است فرصت مناسبی در اختیار ما قرار گرفت که راجع به عزاداری اربعین در روزهای کرونایی اثری را تولید کنیم.

این تهیه‌کننده گفت: متاسفانه شرایط شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ شرایط بحرانی است که تمام اتفاقات و رویدادهای کشور را تحت تاثیر قرار داده است و عزاداران حضرت سیدالشهدا (ع) را با فضای متفاوتی مواجه کرد که می‌بایست با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به شکل محدودی عرض ارادت می‌کردند. حتی در بسیاری از مواقع شاهد این بودیم که مراسم عزاداری در موارد متعدد تعطیل شدند و شاید هم تا سال بعد این تعطیلی ادامه داشته باشد.

شمس افزود: من به تعطیلی کامل مراسم عزاداری شخصاً معتقد نیستم و بر این باورم می‌توان بر اساس رعایت یکسری موارد و البته ایده‌ها و طرح‌های مبتنی بر روزهای کرونایی مدل عزاداری‌ها را تغییر دهیم. یکی از این ایده‌ها رفتن به سمت برگزاری روضه‌های خانگی است که ما در نماهنگ «آه ماه» تلاش کردیم به این الگو نزدیک شویم.

درواقع یک قاب لانگ شات است که همه در آن پیاده‌روی عظیم حضور دارند و تصویر ارزشمندی را در سال‌های گذشته پیش روی مخاطب قرار دادند که بسیار ناب و ارزشمند بود و هست. اما حالا که در روزهای کرونایی دیگر نمی‌توانیم سازنده این قاب گسترده باشیم، قاب اربعین را به خانه‌ها بردیم وی ادامه داد: به هر حال اگر بخواهیم به ماجرا در وجوه فنی آن توجه کنیم، می‌توان گفت که قاب تماشای تصویر اربعین قاب بسته‌ای نیست. در واقع یک قاب لانگ شات است که همه در آن پیاده روی عظیم حضور دارند و تصویر ارزشمندی را در سال‌های گذشته پیش روی مخاطب قرار دادند که بسیار ناب و ارزشمند بود و هست. اما حالا که در روزهای کرونایی دیگر نمی‌توانیم سازنده این قاب گسترده باشیم، قاب اربعین را به خانه‌ها بردیم تا شرایطی را ایجاد کنیم که بر حسب فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر نحوه سوگواری ایام اربعین مخاطب با قاب متفاوتی از این فضای معنوی مواجه شود.

تهیه‌کننده نماهنگ «آه ماه» با بیان اینکه تجربه تولید این نماهنگ یکی از متفاوت‌ترین و جذاب‌ترین تجربه‌هایش در عرصه تهیه و تولید نماهنگ‌های مذهبی بوده، درباره روند ساخت این پروژه گفت: بعد از اینکه با حامد خاکی به عنوان شاعر اثر درباره محتوای اثر به نتیجه رسیدیم و انصافاً هم دربرگیرنده فضای ارزشمند و متفاوتی است برای گزینه اجرای این قطعه که موسیقی آن توسط حسین نظری ساخته شده به هنرمندان زیادی فکر کردیم اما با توجه به اینکه امیرحسین مدرس هم بازیگر است، هم گوینده و هم دستی بر خوانندگی دارد بنابراین بهترین گزینه ما برای روایت این نماهنگ او بود. کما اینکه او به دلیل اینکه یک بچه هیاتی است کاملاً می‌دانست که ما برای ساخت و روایت نماهنگ چه نکاتی مد نظرمان است.

شمس در پایان صحبت‌های خود گفت: وقتی با امیرحسین مدرس موضوع را در میان گذاشتیم او با تمام مهربانی‌ها و محبتی که به اهل بیت داشت تمام قد در کنار این پروژه حضور داشت و به من نظر من با توجه به محتوای شعر و موسیقی که برای کار آماده شده، گل کاشت. به هر حال ما تمام تلاشمان را انجام دادیم که این نماهنگ اثری قابل توجه متناسب با احوالات این روزهای ما و اربعین حسینی باشد که امیدواریم با استقبال مخاطبان نیز مواجه شود.

نماهنگ «آه ماه» از محصولات مرکز موسیقی ماوا با تهیه کنندگی علی شمس، حضور طاها چوگان باز در بخش تهیه کنندگی موسیقی، شعر حامد خاکی، موسیقی حسین نظری و اجرای امیرحسین مدرس در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.