«حوزه هنری» و لزوم جوان‌گرایی مستمر/موانعی که باید از آن عبور کرد

شیخ‌رضایی هنرمند طراح گرافیک ضمن اشاره به انتصاب محمدمهدی دادمان به ریاست حوزه هنری بر لزوم استمرار جوان‌گرایی در این نهاد انقلابی تأکید کرد. محمدصابر شیخ‌رضایی هنرمند طراح گرافیک درباره حضور محمدمهدی دادمان رئیس جدید و جوان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به سینما خراسان گفت: فارغ از شخصیت دانشگاهی، تبلیغی، نخبگانی و شاید به […]


شیخ‌رضایی هنرمند طراح گرافیک ضمن اشاره به انتصاب محمدمهدی دادمان به ریاست حوزه هنری بر لزوم استمرار جوان‌گرایی در این نهاد انقلابی تأکید کرد.

محمدصابر شیخ‌رضایی هنرمند طراح گرافیک درباره حضور محمدمهدی دادمان رئیس جدید و جوان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به سینما خراسان گفت: فارغ از شخصیت دانشگاهی، تبلیغی، نخبگانی و شاید به ظاهر دور از هنر آقای دادمان و همچنین فارغ از سن خودم که لاجرم در مسیر کهولت هستم، به نظرم جوان‌گرایی در انتصاب مدیران و تصمیم سازان مجموعه‌های متنوع حاکمیتی در جهوری اسلامی ایران، نباید اتفاقی عجیب به نظر برسد. چراکه نمونه‌های بسیاری از تکریم بزرگسالان و همزمان واگذاری امور دشوار به جوانان باانگیزه و سرسخت و انقلابی در سیره نبوی صلوات الله علیه و تاریخ اسلام به وفور دیده شده است؛ از فتح خیبر در سی سالگی امام علی علیه السلام به امر پیامبر تا سپردن فرماندهی سپاه اسلام به اسامه بن زید جوان هفده ساله یا سپردن تصدی امارت مصر به محمد بن ابی بکر در بیست و هشت سالگی توسط امام علی علیه السلام. در دوران معاصر نیز پیروزی انقلاب اسلامی هم تغییر موازنه قدرت دفاعی در جنگ تحمیلی توسط جوان‌های زیر سی سال به دست آمد.

وی تاکید کرد: با وجود خدمات ده ساله مدیریت آقای محسن مؤمنی شریف که به قول اهل ادبیات به واقع هم مؤمن بودند و هم شریف، انتخاب آقای دادمان تجدید نفس در فضای مدیریتی این مجموعه بزرگ است و اولویت، توانایی مدیریت و تدبیر امور است نه صرف هنرمند بودن یا اشراف به زوایای تخصصی امور هنری. باید عملکرد ایشان در آینده از جنبه‌های مدیریت منابع و انگیزه‌ها و جهت دهی اراده‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد که برای ایشان آرزوی موفقیت دارم. در این مسیر، یک مدیر پویا قطعاً از مشاوره و مدد پیشکسوت‌ها و دیگر جوانان بهره خواهد گرفت.

به گفته شیخ‌رضایی، به واسطه جوان‌گرایی که رهبر انقلاب در انتخاب حجت الاسلام قمی به عنوان ریاست سازمان تبلیغات داشتند، چنین انتخابی نیز دور از ذهن نبود.

وی درباره اینکه رئیس جدید حوزه هنری چقدر می‌تواند نسبت به فراهم آوردن شرایط برای بروز جوانان انقلابی در این مرکز مؤثر باشد، گفت: این نگاه قطعاً آرمان‌گرایانه است ولی دست نیافتنی نیست، طبیعتاً پدید آوردن چنین بستری برای بروز و شکوفایی استعدادهای جوان‌، جز وظایف هر نهادی به ویژه حوزه هنری است اما همچنان موانع تنگ‌نظرانه برخی افراد یا فراهم نبودن پشتوانه‌های اقتصادی را پیش روی خود دارد و نه فقط در حیطه هنر انقلاب، بلکه باید این نگاه در ارتقا کیفی هنر کشور با گرایش‌های فکری متفاوت نهادینه شود. طبیعتاً از سازمان تبلیغات اسلامی با توجه به اساس نامه‌ها و رویکردهایی که دارد، انتظار می‌رود در جهت تربیت و جذب و حفظ جوانان تازه نفس و مؤمن و متعهد مثمر ثمر باشد. به نظر من این اتفاق هنوز در بسیاری از سازمان‌های عریض و طویل با پشتوانه‌های مالی آن‌چنانی، رخ نداده که دولت فرتوت فعلی ما خود نمونه شفافی از این بحث است.

این هنرمند طراح گرافیک گفت: از حوزه هنری با توجه به سیاست‌های اسلامی و انقلابی‌اش این توقع می‌رود که به سمت جوان‌گرایی مستمر حرکت کند هر چند که در بیست سال اخیر در بسیاری رویدادهای هنری و جشنواره‌ها، حوزه هنری با شعار کشف و حمایت از استعدادهای جوان به پیش آمده ولی در واقع این تطبیق به شکل عمل‌گرایانه پیش نیامد. برای مثال در حیطه تجسمی چند درصد از برگزیدگان ادوار مختلف جشنواره‌هایی همچون هنر جوان با زیر شاخه‌های متعدد گرافیک، نقاشی، تصویرگری، حجم، طراحی، خوشنویسی، نگارگری، عکاسی و ویدئو آرت از ظرفیت‌های هنری‌شان حتی در مجموعه‌های تحت امر حوزه بهره گرفته شد؟

وی ادامه داد: برای مثال جوانان هنرمندی همچون من و حسن روح‌الامین که در رویداد هنر انقلاب به انتخاب مردم بین منتخبین نهایی قرار گرفتیم، اساساً محصول درخت تنومند حوزه هنری نبودیم و سهم حوزه هنری در رشد و بالندگی ما کمرنگ بوده در صورتی که از بیرون نگاه‌ها با حقیقت ماجرا فاصله دارد. ما خودمان به واسطه اشتراکات عقیدتی یا لطف برخی از اساتید با برخی رویدادهای جشنواره‌ای و نمایشگاهی این مجموعه همراه شدیم.

شیخ‌رضایی در پایان تاکید کرد: شخصاً فرآیند تحولات و تغییرات مدیریتی را جزءنگرانه یا مبتنی بر اشخاص نمی‌بینم که وقتی مدیر مجموعه‌ای تغییر می‌کند جزء به جزء آنجا زیر و رو شود، بالاخره با شتاب‌گیری کارها افراد ناهمراه خود از این فضا فاصله گرفته و جدا می‌شوند، ولی قطعاً تحول در دیدگاه‌ها و وجوه اداره زیرشاخه‌ها باید به کل‌های محسوس و دگرگونی آشکار نتیجه یا تأثیر فعالیت‌ها منجر شود، طبیعتاً هر تدبیری باید اثرش در متن زندگی و روابط جامعه قابل رؤیت باشد.