«خوشه» بهمن ماه برگزار می‌شود/ تاثیر عکاسی بر جریانات اجتماعی

افشین شاهرودی در مراسم رونمایی از پوستر مسابقه عکس خوشه گفت: هنر عکاسی بارها در دنیا ثابت کرده که ابزار کارآمدی در اصلاحات اجتماعی در برنامه‌ها و سیاست‌های کلان اجتماعی است. به گزارش سینما خراسان، نشست خبری و رونمایی از پوستر سومین مسابقه عکس «خوشه» صبح دوشنبه ۲۰ خردادماه با حضور یزدان سیف معاون وزیر […]


افشین شاهرودی در مراسم رونمایی از پوستر مسابقه عکس خوشه گفت: هنر عکاسی بارها در دنیا ثابت کرده که ابزار کارآمدی در اصلاحات اجتماعی در برنامه‌ها و سیاست‌های کلان اجتماعی است.

به گزارش سینما خراسان، نشست خبری و رونمایی از پوستر سومین مسابقه عکس «خوشه» صبح دوشنبه ۲۰ خردادماه با حضور یزدان سیف معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، افشین شاهرودی، حسن غفاری اعضای هیأت داوران مسابقه عکس در سالن توسعه این وزارتخانه برگزار شد.

محمدتقی طباطبایی مدیر روابط عمومی شرکت بازرگانی دولتی ایران و رئیس جشنواره عکس خوشه در ابتدای مراسم گفت: خاستگاه جشنواره عکس خوشه، دینی است همچنان که اهمیت نان در احادیث و آیه‌های قرآن مشهود است. سال گذشته با دستور یزدان سیف معاون وزیر کشاورزی، دومین مسابقه خوشه را با فاصله ۱۰ ساله نسبت به دوره اول، اسفندماه سال ۹۷ برگزار کردیم و به همین دلیل امسال قصد داریم با بهره‌گیری از نقاط قوت و ضعف مسابقه عکس سال گذشته، جشنواره مطلوبی برگزار کنیم.

وی با اشاره به حمایت اساتید پیشکسوت عکاسی از جمله افشین شاهرودی، مسعود زنده‌روح کرمانی و حسن غفاری از مسابقه عکس خوشه، بیان کرد: بر این اساس، بخش‌های این دوره مسابقه عکس خوشه شامل بخش‌های موبایلی، سطح ویژه (زیر ۱۵ سال)، حرفه‌ای و مجموعه عکس است. یکی از اهداف جشنواره امسال ما، هدفمندی عکس‌ها است و به همین دلیل، قصد داریم تورهای عکاسی در کارخانه‌های گندم و زمین‌های کشاورزی برگزار کنیم تا عکاسان فرصت خوبی برای عکاسی کشاورزی هدفمند داشته باشند.

طباطبایی گفت: امید داریم با مشارکت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و امکانات ویژه این سازمان، بتوانیم تبلیغات گسترده‌ای داشته باشیم تا نگاه‌های اقشار مختلف را متوجه نان کنیم. با این رویکرد قصد داریم از حرمت نان غفلت نشود و مطمئن هستیم هنر عکاسی می‌تواند در راستای احیای منزلت نان تأثیرگذار باشد.

افشین شاهرودی عکاس و عضو هیأت داوران مسابقه عکس خوشه با انتقاد از به کارگیری واژه جشنواره برای این رویداد، گفت: از ابتدا پیشنهاد کردیم تا از واژه مسابقه به جای جشنواره استفاده کنیم چراکه مسابقه واژه‌ای هدفمندتر است و هنرمندان عکاس با یک هدف مشخص گردهم می‌آیند.

وی در ادامه بیان کرد: این رویداد قدم اساسی، عمیق و ریشه‌ای را در ارتباط با نان برمی‌دارد چراکه هنر عکاسی بارها در دنیا ثابت کرده که ابزار کارآمدی در اصلاحات اجتماعی در برنامه‌ها و سیاست‌های کلان اجتماعی است. برای مثال، اولین قانون کار کودکان دنیا نتیجه یک پروژه عکاسی با عنوان نقش شرایط اجتماعی در ارتکاب جرم است.

شاهرودی با تاکید بر اینکه عکاسی بسیار در جریانات اجتماعی تأثیرگذار است، گفت: در مسابقه عکس خوشه سعی کردیم به نان نگاه ویژه‌ای داشته باشیم و خوشبختانه مسئولان با درک درست این قضیه، دستورات لازم را صادر کردند تا این مسابقه راه‌اندازی شود. به همین دلیل اگر حمایت لازم انجام شود مطمئناً مسابقه عکاسی تأثیرگذاری را شاهد خواهیم بود.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که این رویداد پتانسیل لازم را پیدا کند تا تأثیر ویژه‌ای فعالیت‌های اجتماعی داشته باشد.

در ادامه سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سخنانی کوتاه گفت: لازم است به مسابقه عکس خوشه صرفاً به عنوان یک مسابقه عکس نگاه نکنیم، بلکه آن را گامی در راستای نهادینه کردن این امر بدانیم که مجدداً به نقطه اول برنگردیم و در مسیر خودکفایی کامل گندم حرکت کنیم. مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم فرمودند که امروز چالش‌های منطقه کاملاً متفاوت با سال‌های گذشته است.

به گزارش مهر، سومین دوره مسابقه عکس «خوشه» بهمن ماه ۹۸ برگزار خواهد شد.