دایره «تجسمی» را در «فجر» یازدهم وسعت می‌دهیم/ باور به اقتصاد هنر

مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاستگذاری یازدهمین جشنواره تجسمی فجر،‌ بازتر کردن دایره تجسمی و وسعت دادن به این حلقه هنری را از مهمترین اهداف این رویداد توصیف کرد. به گزارش سینما خراسان، دومین نشست خبری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به همراه مراسم رونمایی از ۱۱ پوستر بخش‌های مختلف این رویداد پیش از […]


مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاستگذاری یازدهمین جشنواره تجسمی فجر،‌ بازتر کردن دایره تجسمی و وسعت دادن به این حلقه هنری را از مهمترین اهداف این رویداد توصیف کرد.

به گزارش سینما خراسان، دومین نشست خبری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به همراه مراسم رونمایی از ۱۱ پوستر بخش‌های مختلف این رویداد پیش از ظهر امروز شنبه ۶ بهمن با حضور هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس شورای سیاستگذاری، ابراهیم حقیقی دبیر و محسن سلیمانی دبیر اجرایی، امیر سقراطی دبیر هنری و کیانوش غریب ‌پور مدیر هنری و طراح پوسترهای این دوره از جشنواره تجسمی فجر در مؤسسه فرهنگی صبا برگزار شد.

مظفری در ابتدا فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جشن‌های انقلاب را تبریک گفت و با اشاره به نشست قبلی بیان کرد: آنچه پیش از این بیان کردم صحبت از تغییرات این دوره بود که به تصور برخی اهالی رسانه بلوف نامیده شد اما امروز همه جامعه تجسمی اراده کرده تا برای تحقق آنچه مطرح شد جهت ارتقای کیفیت این جشنواره تلاش شود و نتیجه آن را در این چهل روز خواهید دید.

هدف‌مان وسعت دادن به دایره هنرهای تجسمی است

وی افزود: امسال هدف ما بازتر کردن دایره تجسمی و وسعت دادن به این حلقه هنری بود و به همین خاطر تغییرات بسیاری در بحث جزییات داشتیم و به لحاظ ارائه اثر نیز رشدی بالای ۲۰۰درصد را هم به لحاظ کمی و هم کیفی در بسیاری از بخش‌ها شاهد بودیم. ضمن اینکه پژوهش نیز به بخش علمی جشنواره اضافه شد و برای آن جایگاهی ویژه در نظر گرفته‌ایم. اتفاق دیگری که امسال را نسبت به گذشته متمایز می‌کند بخش ۴۰ سالگی انقلاب است که قطعا برای هنردوستان و مردم می‌تواند جالب توجه باشد.

رییس شورای سیاستگذاری جشنواره تجسمی فجر ادامه داد: ۵۳ گالری در این جشنواره حضور دارند که اساسا این رقم نه معنای زینتی دارد نه پر کردن فضای جشنواره را بلکه حضور شان برای آرایه آثار است تا به معرض نمایش و فروش گذاشته شود و خالقان اثر هنری بتوانند نتیجه زحمات شان را به دست مردم برسانند. ما به اقتصاد هنر باور داریم و باید در این رویداد آن را به شکلی عملی اجرایی کنیم.

گزارش آماری جشنواره یازدهم

ابراهیم حقیقی دبیر جشنواره نیز با ارائه گزارش آماری بیان کرد: ۵۷۶۱ نفر تعداد کل شرکت‌کننده‌های این دوره بودند که جمعا ۱۳۷۹۲اثر را به دست ما رساندند و از این میان ۶۰۴ اثر از ۴۸۵ هنرمند راه یافتگان به نمایشگاه امسال بودند. با توجه به اینکه کیفیت آثار ارائه شده در رشته‌های نقاشی، مجسمه و عکس بیش از سایر رشته‌ها بود علی رغم سخت‌گیری‌های بسیار انتخاب دشواری پیش روی داوران بود و به همین خاطر نمی‌توانستیم عدد آثار را با دیگر رشته‌ها تراز کنیم.

سقراطی: آثاری که در یازدهمین دوره جشنواره تجسمی فجر به دستمان رسیده قابل تامل است و غالبا بازتابی از مسایل سیاسی و اجتماعی روز را نشانه گرفته‌اند به همین خاطر مجالی برای بررسی و نقد نشانه‌شناسان است که آثار را مورد بررسی قرار دهندحقیقی در پایان صحبت‌های خود بیان کرد که علاوه‌بر تهران شهرهای مشهد، سلمانشهر، شیراز، تبریز، رشت، آمل، چالوس، سمنان و یزد میزبان یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر هستند.

امیر سقراطی دبیر هنری نیز در سخنانی اظهار کرد: بعد از چند ماه کار مستمر خوشحالم که توانستیم به وعده‌های‌مان عمل کنیم. و نتیجه اینکه داوران از حجم باکیفیت بالای آثار ابراز خرسندی کردند. ۸ بهمن ماه بخش «پلاک ۴۰» افتتاح می‌شود و جشنواره فجر امسال کارنامه خوبی از هنرهای معاصر را به نمایش خواهد گذاشت. امسال داوری‌ها ۳۱ مرحله داشت که تا الان ۲۱ مرحله انجام شده برخی رشته‌ها مثل هنرهای جدید در ۳روز و نقاشی ۴ روز کار ارزیابی و داوری به طول انجامید و در مجموع ۲۱ جلسه و ۱۲۰ ساعت به این کار اختصاص داده شد.

بازتاب مسائل سیاسی و اجتماعی روز در آثار

وی اشاره کرد: آثاری که در یازدهمین دوره جشنواره تجسمی فجر به دستمان رسیده قابل تامل است و غالبا بازتابی از مسایل سیاسی و اجتماعی روز را نشانه گرفته‌اند به همین خاطر مجالی برای بررسی و نقد نشانه‌شناسان است که آثار را مورد بررسی قرار دهند. همانطور که دوستان هم اشاره کردند داوری های پرچالشی داشتیم و حذف برخی آثار سخت بود چون به دلیل کیفیت بالا کار انتخاب را دشوار می‌کرد.

سقراطی با اشاره به رشته سرامیک بیان کرد: مجبور شدیم در مرحله دوم برخی آثار را حذف کنیم چون به نظر می‌رسید دوستان هنرمند به بحث کیوریتینگ خیلی نپرداخته‌اند و در این باره باید بحث شود که چرا این امر در رشته‌های دیگر جدی گرفته شد اما در سرامیک مورد توجه قرار نگرفت. جدا از این مساله خوشحالیم که به برخی رشته‌های هنری چون خوشنویسی و نگارگری بازگشته ایم. در این دوره آثار درخشانی آمده و این اتفاق خوبی است. در رشته های رسانه محور مثل کاریکاتور و عکس نیز که جای شان خالی بود اتفاقات خوبی رقم خورده است.

مکان‌های برگزاری جشنواره یازدهم فجر

محسن سلیمانی دبیر اجرایی نیز اشاره کرد: بخش اصلی ساختمان صبا محل اصلی جشنواره هنرهای تجسمی است و رقابت‌ها در این محل اتفاق می‌افتد. بخش «پلاک ۴۰» در فرهنگسرای نیاوران حضور دارد و آثارهنرمندانی که از روزهای اول انقلاب در این حوزه کار کردند به نمایش گذاشته می‌شود. با بنیاد شهید انجمن سینمای دفاع مقدس، موزه مرکزی شهدا، انجمن هنرهای تجسمی انقلاب، انجمن عکاسان انقلاب اسلامی، موزه هنرهای دینی امام علی(ع)، بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران و بنیاد روایت فتح نیز دیگر مکان‌های برگزاری جشنواره خواهند بود. ضمن اینکه باغ موزه قصر با ۵۳ گالری نیز در خدمت مردم و علاقمندان قرار دارد و بخش دستاوردهای مکتوب هنرهای تجسمی با عنوان «نمایه چهل» ‌ نیز در ۲۵ بهمن ماه افتتاح می‌شود.

در این بخش سقراطی ضمن توضیحاتی تکمیلی اشاره کرد: از ۱۵ بهمن ماه نیز نشست‌های ‌تخصصی و پژوهشی جشنواره با عنوان «کجا ایستاده‌ایم؟» با حضور منتقدان و پژوهشگران در خانه هنرمندان کار خود را آغاز می‌کند. در این محل بخش سینمای تجسمی و بخش عکس روزهای انقلاب را نیز در گالری‌های ممیز و زمستان برپا خواهیم کرد. ما روز دهم بهمن ماه تجلیل از ۱۰ هنرمند را خواهیم داشت و در اختتامیه هم ۵ تن از مفاخر و منتقدان مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

چالش بزرگ طراحی هویت بصری «فجر»

در پایان و قبل از رونمایی پوسترها کیانوش غریب‌پور درباره هویت بصری آثار این دوره جشنواره گفت: در سال‌های اخیر چالش بزرگ طراحی هویت بصری، هم هنرمندان و هم مدیران را ناراضی کرده بود و طراحان گرافیک نسبت به این مساله حساس شده بودند چرا که در ۴ رشته اصلی سینما، موسیقی، تئاتر و تجسمی نمود بیرونی پیدا کرده بود. من معتقدم با مدیریت خوب، سفارش‌های هوشمند و تعامل درست، می‌شود این معضل را حل کرد.

وی همچنین در رابطه با پوسترهای طراحی شده توضیح داد: پوستر اصلی برشی از ترکیب ثلث کلمه فجر است. اگرچه هنرهای تجسمی فجر در چندین رشته برگزار می‌شود اما نسبت به جشنواره فیلم فجر کم سروصداتر است. بر همین اساس روی اجزای کلمه فجر تمرکز کردم تا یک رویدادی منسجم و یکپارچه به چشم بیاید. از طرفی همه پوسترها با تم عکس کار شده و تک‌رنگ بود به این دلیل که می‌خواستم نوستالژی محدودیت امکانات چهل سال پیش را نشان دهم. بر این اساس روایت‌ها بیشتر با عکس و کمترین دخالت گرافیک است. مثل همان اواخر دهه۵۰ و همه برمبنای عکس سیاه و سفید و یک رنگ کار شده است.

غریب‌پور در پایان یادآور شد که ۸ پوستر توسط این هنرمند و دو پوستر دیگر توسط علی خورشیدپور با عکس مریم زندی و دیگری کوروش پارسانژاد برای نمایشگاه پلاک ۴۰ با اثر کاظم چلیپا طراحی شده است.