راه ابریشم میزبان عکس‌های بهمن جلالی شد/ نمایش وایت مجیک در ایوان

نمایشگاه عکس‌های بهمن جلالی و نمایشگاه وایت مجیک از روز جمعه ۴ بهمن در گالری راه ابریشم و ایوان برگزار می‌شود. به گزارش سینما خراسان، در اولین جمعه بهمن، ۳۵ نمایشگاه هنری در گالری‌های پایتخت افتتاح می‌شود. همچنین نمایشگاه‌هایی نیز از هفته‌های قبل در گالری‌ها برپا شدند نیز به عنوان فرصت‌های گالری گردی به حساب […]


نمایشگاه عکس‌های بهمن جلالی و نمایشگاه وایت مجیک از روز جمعه ۴ بهمن در گالری راه ابریشم و ایوان برگزار می‌شود.

به گزارش سینما خراسان، در اولین جمعه بهمن، ۳۵ نمایشگاه هنری در گالری‌های پایتخت افتتاح می‌شود. همچنین نمایشگاه‌هایی نیز از هفته‌های قبل در گالری‌ها برپا شدند نیز به عنوان فرصت‌های گالری گردی به حساب می آیند. در ادامه، برنامه افتتاحیه برخی نمایشگاه‌های هنری که جمعه ۴ بهمن ماه افتتاح می‌شوند، بر می‌شمریم.

گالری راه ابریشم

نمایشگاه عکس‌های زنده یاد بهمن جلالی هم‌زمان با هفتاد و پنجمین زادروز این هنرمند جمعه ۴ بهمن در گالری راه ابریشم به نشانی بلوار کشاورز، بین وصال شیرازی و قدس، ساختمان تکنو آجر، پلاک ۲۱۰ به نمایش درمی‌آید.

نمایشگاه پیش رو برگزیده‌ای از نمایشگاه‌های بهمن جلالی است که از سال ۱۳۸۰ تا زمان فوتش در سال ۱۳۸۸ در گالری راه ابریشم برگزار کرد.

گالری اعتماد

نمایشگاه انفرادی حجم و چیدمان امیر موسوی‌زاده با عنوان «سریال» جمعه ۴ بهمن ماه در گالری اعتماد ۱ برپا می‌شود. در استیتمنت این نمایشگاه به قلم سوده داود آمده است: «امیر موسوی زاده قریب به دو دهه در حوضه هنر فعالیت دارد. او نزد استادانی چون پرویز تناولی و عباس کیارستمی و… هنر را آموخت.

با آنکه رسانه‌ها و ابزارهای بیانی متنوعی چون چیدمان، ویدئوارت، عکاسی و… را هم تجربه کرده اما او مجسمه را برگزید و بر امکانات ذاتی این رسانه متمرکز شده و به مهارت کم نظیری دست یافته است. مجسمه‌های قبل تر او حکایت از دغدغه‌های جهانی (جنگ نفت، آرزوی صلح جهانی و…) دارد. او بابه کارگیری چندین متریال در کنار هم به بیان فردی رسیده است که گاه مجسمه‌های او در حال حرکت اند. او سعی بر این دارد مخاطب را با اثر به صورت ذهنی و فیزیکی درگیر کند و او را وادار به تفکر بیشتر کند. آثار امیر موسوی زاده تلفیق هنر و مهارت درهم تنیده ای است که تمرکز را بر محتوا ساده‌تر می‌سازد. آثار پیشینش القاکننده سبک نئورئالیست است که در چند نمایشگاه انفرادی و گروهی به نمایش درآمدند.

اما مجسمه‌های اخیر وی بر گرایشی در مینیمال آرت دلالت می‌کند عناصری ساده و در دسترس (آجر، قطعات بتنی صفحات فلزی و…) که به صورت الگوهای منظم کنار هم قرار می‌گیرند به نوعی حرکت آرام رسیده و به سکوتی معنادار دست یافته است؛ در معنای دیگر آثاری که به صورت سلسله وار و یا همچون جزئی از یک کل طرح ریزی شده‌اند. این آثار مکتب سریال هنر زنجیره‌ای در دهه‌ی ۱۹۶۰ را تداعی می‌کند، اما با بیانی معاصر و درونی، هویت و شرایط زیست هنرمند در درونش پیداسته.»

همچنین نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های هانیه صدری با عنوان «اشک ها بر آتش» در همین روز در گالری اعتماد ۲ گشایش می‌یابد. در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «هر آنچه را در پیرامونم هست، آنطور می بی نم که دوست دارم. از این‌رو مواجهه با هر تصویری برای من همراه با خیال است. خیالی که به علت دست نیافتنی بودنش، گاهی آمیخته با حسرت می‌شود. گاهی به دلیل بی پروایی و یاغیگری در جهان ساختگی خود، طنز آمیز می‌شود، گاهی نیز غم انگیز و آنچه که جهان ساختگی من را هر روز بزرگ‌تر از قبل کرده و به وسعت این خیال‌ها افزوده، رسانه‌های عصر ماست. به طوری که با مرور خیلی کوتاه در رسانه‌ای چون اینستاگرام، با حجم عظیمی از تصویر روبرو می‌شوم که دوست دارم در تمامی آنها دست ببرم و از آن خود کنم اما… این روند طی این چند سال آنقدر مرا در خود بلعیده که حتی نقاشی‌هایم در کنار عکس‌ها از این جریان مستثنی نیستند.»

گالری اعتماد در میدان هفت تیر، مفتح جنوبی، بن بست شیرودی پلاک ۲۵ قرار دارد.

گالری پروژه‌های آران

نمایشگاه انفرادی آثار المیرا میرمیران با عنوان «مستور و پدیدار» ازجمعه ۴ بهمن در گالری پروژه‌های آران واقع در خیابان نوفل لوشاتو کوچه لولاگر پلاک ۵ آغاز به کار می‌کند.

در استیتمنت این نمایشگاه به قلم هنرمند آمده است: «لایه ای می سازم… وجودی برای خودش…لایه‌ای بیرون می آورم…وجود دیگری می سازم

لایه‌ای دیگر در کنار آنها…برای آشکارکردن…برای پنهان کردن….

میسازم تا حرکت کنم …»

گالری امکان

«فتوژنیک» عنوان نمایشگاه نقاشی‌های امین فتاحی است که از روز جمعه ۴ بهمن در گالری امکان واقع در خیابان مطهری، خیابان فجر (جم)، خیابان غفاری، پلاک ۵۱، طبقه اول گشایش می‌یابد.

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «امین فتاحی پیش از این هم از تکنیک اسپری بر روی کاغذ استفاده کرده بود، ولی در این مجموعه فرم‌های انتزاعی جای خود را به اشیا و فضاهای واقعی داده‌اند. عنوان «فوتوژنیک» به تأثیر نگاه عکاسانه در این مجموعه اشاره دارد، به‌خصوص که جز «فوتو» در این واژه امروز بیشتر به عکس دلالت می‌کند تا به نور. علاوه بر این، معنای رایج این اصطلاح در عکاسی را هم نباید فراموش کرد: آنکه خوش‌عکس به حساب می‌آید و شانس بیشتری برای ثبت شدن دارد. گویی این بار قرار است نقاشی، آن‌هم با ابزاری سرکش مثل اسپری، تعیین کند چه‌چیز باید ثبت شود و چگونه.»

خانه هنرمندان ایران

نمایشگاه چهارمین دوره مسابقه «ورسوس» روز جمعه ۴ بهمن در گالری‌های ممیز، میرمیران، زمستان و پاییز خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شود.

گالری ایوان

نمایشگاه انفرادی افشین حسین‌زاده با عنوان «تاره‌های دعوتگر (گور، زهدان، جنون، …)» و نمایشگاه انفرادی سیاوش حاتم با عنوان «وایت مجیک» از جمعه ۴ بهمن ماه در گالری شماره یک و دو ایوان به نشانی الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره ۱ افتتاح می شود.