ستاره‌های منتقدان سینما به نظرسنجی ایرنا؛

ستاره اقبال منتقدان با «هِناس» همراه نشد

فیلم «هِناس» به کارگردانی «حسین دارابی» در میان ۱۲ فیلم اکران شده در ۶ روز برگزاری جشنواره فیلم فجر با کسب ۲۲ ستاره از منتقدان، به جایگاهی بهتر از نهم دست پیدا نکرد.

به گزارش ایرنا، منتقدان سینما روزانه در نظرسنجی ایرنا به فیلم‌های اکران شده در چهلمین جشنواره فیلم فجر ستاره می‌دهند، هر کدام از منتقدان می‌توانند رضایت نسبی خود را از آثار سینمایی با تعداد ستاره‌ها از یک تا پنج مشخص کنند. این نظرسنجی هر روز در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) منتشر می‌شود.

تا پایان روز ششم جشنواره، فیلم‌های بیرو ساخته مرتضی علی عباس میرزایی، مرد بازنده ساخته محمدحسین مهدویان، شادروان به کارگردانی حسین نمازی، علفزار ساخته کاظم دانشی، برف آخر به کارگردانی امیر حسین عسکری، لایه‌های دروغ به کارگردانی رامین سهراب، ملاقات خصوصی ساخته امید شمس و ملاقات خصوصی به کارگردانی امید شمس، ماهان به کارگردانی حمید شاه‌حاتمی، بی مادر ساخته سید مرتضی فاطمی، دسته دختران به کارگردانی منیر قیدی، هناس ساخته حسین دارابی و شب طلایی به کارگردانی یوسف حاتمی‌کیا اکران شده است.

ایرنا از منتقدان سینما، درباره فیلم هناس که یازدهمین فیلم اکران شده در جشنواره و اولین فیلم روز ششمین -شنبه ۱۶بهمن ۱۴۰۰ – بود، نظرسنجی کرده است که از نظر تعداد ستاره‌های اعطا شده نتایج نشان می‌دهد این فیلم توانست در مجموع ۲۲ ستاره را از ۱۶ منتقد دریافت کند و در انتهای جدول و پایین‌تر از بیرو (با ۲۳.۵ ستاره) و بی مادر (با ۲۳ ستاره ) قرار گیرد.

این در حالی است که تا روز ششم جشنواره، علفزار (با ۴۱ ستاره) همچنان در جایگاه اول و مرد بازنده و برف آخر هر کدام (با ۴۰.۵ ستاره) در جایگاه دوم و ملاقات خصوصی (با ۳۸.۵ ستاره) در رده سوم جدول در میان ۱۲ فیلم اکران شده تاکنون، قرار دارند. رقابت میان سه فیلم ملاقات خصوصی، برف آخر و مردبازنده با توجه به امتیازات میانگین برای کسب و تثبیت جایگاه دوم، سوم و چهارم بسیار نزدیک است.

فیلم‌های ماهان (با ۶ ستاره) و لایه‌های دروغ (با ۷ ستاره) در انتهای جدول رده بندی ۱۲ فیلم اکران شده هستند و همچنان عنوان کم‌فروغ‌ترین ستاره‌های منتقدان را برای خود حفظ کرده‌اند.

اکنون ۶ روز تا پایان جشنواره چهلم باقی مانده و ۱۰ فیلم دیگر برای اکران و نظرسنجی پیش روی منتقدان سینما است

بر اساس حروف الفبا به ترتیب، جبار آذین، امیر اهوارکی، علیرضا بهرامی، علیرضا پورصباغ، مهرزاد دانش، شاهین شجری‌کهن، سیدرضا صائمی، بهمن عبداللهی، سحر عصر آزاد، آرش فهیم، جعفر گودرزی، امیررضا مافی، امید معلم، محمدرضا مقدسیان، مصطفی وثوق‌کیا و ایزد مهرآفرین در نظرسنجی فیلم ملاقات خصوصی شرکت کردند.

در این نظرسنجی یک منتقد هیچ ستاره‌ای به هناس نداده است، سه منتقد ۰.۵ ستاره، پنج منتقد یک ستاره و چهار منتقد هم ۱.۵ ستاره به این فیلم اعطا کرده‌اند، این در حالی است که دو منتقد ۳ستاره، و یک منتقد هم ۳.۵ ستاره برای ساخته حسین دارابی ثبت کردند، هیچکدام از منتقدان این فیلم را شایسته دریافت دو، چهار و پنج ستاره ندانست.

هناس با نگاهی زنانه به مقطعی مهم و ملتهب از دهه نود جامعه ایران می‌پردازد. این فیلم به نوعی روایت‌گر قصه زنی است که به دلیل مورد تهدید قرار گرفتن خانواده اش، دچار تشویش‌ها و نگرانی‌های درونی می‌شود. در این فیلم مریلا زارعی، بهروز شعیبی، وحید رهبانی، سیاوش طهمورث و کوثر حیدری (بازیگر خردسال) ایفای نقش کرده‌اند.

بر اساس میانگین ستاره‌های ثبت‌شده منتقدان در ۶ روز برگزاری جشنواره

در میان فیلم‌های اکران شده تا روز پنجم جشنواره بر اساس امتیاز میانگین علفزار با ۲.۷ ، ملاقات خصوصی با ۲.۵۶ ، برف آخر با ۲.۵۳، مرد بازنده با ۲.۳۸ و دسته دختران با ۲.۲۸ ، پنج فیلم اول رده‌بندی ستارگان منتقدان سینما هستند.

همچنین فیلم‌های شادروان با ۱.۹۷ ، بی‌مادر با ۱.۴۳ ، بیرو با ۱.۳۸ ، هناس با ۱.۳۷، لایه‌های دروغ با ۰.۴۳ و ماهان ۰.۴ میانگین ستارگان، جایگاه ششم تا یازدهم را در این رده‌بندی به خود اختصاص داده‌اند.

بیرو ۲۳.۵ ستاره

فیلم بیرو که به عنوان نخستین فیلم و در افتتاحیه چهلمین جشنواره فیلم فجر اکران شد در نظرسنجی اول خبرگزاری ایرنا با ستاره‌های کم فروغ منتقدان سینما مواجه شد. در این نظرسنجی ۶ منتقد یک ستاره و ۶ منتقد دیگر دو ستاره، یک منتقد ۲.۵ ستاره و سه منتقد به فیلم بیرو که مرتضی علی عباس میرزایی آن را کارگردانی کرده، هیچ ستاره‌ای ندادند و فقط یک منتقد سینما به این فیلم سه ستاره داده است. بیرو از این گروه منتقدان ۴ و ۵ ستاره دریافت نکرده و در مجموع موفق شد فقط ۲۳.۵ ستاره از منتقدان بگیرد.

مرد بازنده ۴۰.۵ ستاره

فیلم مرد بازنده دومین نظرسنجی از منتقدان بود و توانست از دو منتقد یک ستاره، از سه منتقد دیگر ۱.۵ ستاره و از دو منتقد ۲ ستاره دریافت کرد. دو منتقد نیز به مرد بازنده ۲.۵ ستاره اعطا کردند؛ این فیلم موفق شد از ۶ منتقد هم ۳ ستاره و از دو منتقد دیگر سینما ۳.۵ ستاره دریافت کند. هیچ کدام از منتقدان این گروه به فیلم محمدحسین مهدویان ۴ و ۵ ستاره ندادند.

شادروان ۳۳.۵ ستاره

فیلم شادروان که سومین فیلم اکران شده جشنواره چهلم است، توانست از چهار منتقد یک ستاره، از سه منتقد دیگر ۱.۵ ستاره، از پنج منتقد ۲ ستاره و از دو منتقد دیگر ۳ ستاره دریافت کند؛ البته این فیلم بر خلاف بیرو و مرد بازنده توانست از یک منتقد ۴ ستاره و از یک منتقد دیگر ۵ ستاره دریافت کند و مجموع ستارگان خود را به ۳۳.۵ برساند. البته یک منتقد هم به ساخته حسین نمازی هیچ ستاره‌ای نداد.

علفزار ۴۱ ستاره

فیلم علفزار که چهارمین فیلم اکران شده جشنواره است توانست از یک منتقد ۱.۵ ستاره، از دو منتقد ۲ ستاره و از سه منتقد دیگر ۲.۵ ستاره به فیلم علفزار دریافت کند؛ ۸ منتقد به فیلم ساخته کاظم دانشی ۳ ستاره دادند و فقط یک منتفد این فیلم را شایسته ۴ ستاره دانست. هیچ‌کدام از منتقدان در این نظرسنجی به علفزار یک ستاره و ۵ ستاره ندادند.

برف آخر ۴۰.۵ ستاره

فیلم برف آخر که پنجمین فیلم اکران شده جشنواره است توانست از سه منتقد یک ستاره، از یک منتقد ۱.۵ ستاره دریافت کند. سه منتقد هم ۲ ستاره و چهار منتقد دیگر ۲.۵ ستاره به فیلم برف آخر اعطا کردند؛ یک منتقد هم به فیلم ساخته امیرحسین عسگری ۳ ستاره داد. این در حالی است که سه منتقد به این فیلم ۴ ستاره دادند و یک منتقد هم در این نظرسنجی، به برف آخر ۵ ستاره داده است.

لایه‌های دروغ ۷ ستاره

فیلم لایه‌های دروغ ششمین فیلم اکران شده در جشنواره چهلم، در این نظرسنجی از ۹ منتقد هیچ ستاره‌ای دریافت نکرد، چهار منتقد فقط نیم‌ستاره، یک منتقد یک ستاره و دو منتقد هم ۲ ستاره برای این فیلم اکشن ثبت کردند. هیچ‌کدام از منتقدان فیلم ساخته رامین سهراب را شایسته دریافت سه، چهار و پنج ستاره ندانستند.

ملاقات خصوصی ۳۸.۵ ستاره

فیلم ملاقات خصوصی هفتمین فیلم اکران شده در جشنواره چهلم، از یک منتقد ۱.۵ ستاره، از چهار منتقد ۲ ستاره و از یک منتقد دیگر ۲.۵ ستاره دریافت کرد؛ پنج منتقد هم به فیلم ساخته امید شمس ۳ ستاره داده اند. این در حالی است که یک منتقد ۳.۵ ستاره و دو منتقد ۴ ستاره به این فیلم دادند. همچنین هیچکدام از منتقدان این فیلم را شایسته یک ستاره و پنج ستاره ندانستند و یک منتقد هم هیچ ستاره‌ای به ملاقات خصوصی نداده و یکی از منتقدان هم اعلام کرد «این فیلم را ندیده است».

ماهان ۶ ستاره

فیلم ماهان که هشتمین فیلم اکران شده در جشنواره چهلم است، در این نظرسنجی از ۱۰ منتقد هیچ ستاره‌ای دریافت نکرد، و فقط چهار منتقد یک ستاره، و یک منتقد ۲ ستاره برای ساخته حمید شاه‌حاتمی ثبت کردند و یکی از منتقدان هم اعلام کرد «این فیلم را ندیده است» تا ستاره به این فیلم جاده‌ای اعطا کند.

بی‌مادر ۲۳ ستاره

فیلم بی‌مادر که نهمین فیلم اکران شده در جشنواره چهلم است، در این نظرسنجی توانست از میان ۱۶ منتقد، از دو منتقد ۰.۵ ستاره، از پنج منتقد یک ستاره و از سه منتقد دیگر ۱.۵ ستاره دریافت کند. پنج نفر از این گروه منتقدان به فیلم سیدمرتضی فاطمی ۲ ستاره و یک نفر دیگر هم ۲.۵ ستاره اعطا کردند. هیچ کدام از این ۱۶ منتقد فیلم بی‌مادر را شایسته ثبت سه، چهار و پنج ستاره ندانستند.

چهلمین جشنواره فیلم فجر با حضور۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ، ۱۰ فیلم در بخش فیلم کوتاه و ۸ فیلم در بخش مستند از ۱۱ تا ۲۲ بهمن به دبیری مسعود نقاش‌زاده برگزار می‌شود.

فیلم‌های این دوره از جشنواره در سینماهای ۳۱ استان در سراسر کشور اکران خواهد شد.

نهال