سینمای مشهد جدی گرفته شود، قابلیتهای زیادی برای ارایه دارد

فیلمنامه نویس، کارگردان و پژوهشگر تئاتر مشهد و مدیرعامل موسسه تولید فیلم ویدیویی سینماگران شرق گفت: اگر سینمای مشهد جدی گرفته می‌شد یا از هم اکنون مورد توجه ویژه مسوولان قرار بگیرد، قابلیتهای زیادی برای ارایه دارد.

“حمیدرضا سهیلی”، از پیشکسوتان حوزه سینما و تئاتر مشهد است که سالهای زیادی در این خطه برای قوام و دوام هنر کوشیده و آثار ارزشمندی از خود به یادگار گذاشته است.

وی روز یکشنبه در گفتگویی با خبرنگار سینما خراسان به سوالاتی در خصوص وضعیت فیلم و سینما در خراسان رضوی بویژه مشهد پاسخ داده است.

سوال: وضعیت فیلم سازی در خراسان رضوی اعم از فیلم بلند یا کوتاه را چگونه ارزیابی می کنید؟

پاسخ : عرصه فیلمسازی در مشهد به همان اندازه که افراد علاقمند، هنرمندان خوشفکر و صاحب اندیشه دارد، از عدم پشتیبانی و توجه متولیان امر رنج می برد. مهم انگاشتن سینما در مشهد مساله ای است که باید مسئولان توجه ویژه به آن داشته باشند تا علاوه بر ترویج و ارتقای هنر سینما در مشهد، از سرگردانی و بعضا مهاجرت علاقمندان به سینما از این شهر جلوگیری شود.

سوال: گفته می شود شرایط فیلم سازی با موضوعات مختلف در مشهد چندان آسان نیست و فقط فیلمها با مضمون مذهبی به آسانی مجوزهای لازم را دریافت می کنند، این مهم تا چه حد صحیح است؟

پاسخ : در این خصوص چندان اطلاعی ندارم و باید مسئولین سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جوابگو باشند که آیا چنین است یا خیر؟ اما می‌دانم که بی توجهی به مقوله فیلمسازی در مشهد معضلی است که اکثر هنرمندان و علاقمندان به سینما از آن گله مند هستند.

بافت شهر مشهد متاسفانه نه فقط در زمینه سینما که در زمینه همه هنرها با بن بست های غیر قابل دفاعی روبرو است، بهانه مذهبی بودن این شهر و برای آن قانون و مقررات خاص گذاشتن که البته مورد تایید هیچ هنرمندی نبوده و نیست، شاید مستمسکی باشد تا از ارتقای سینمای مشهد جلوگیری کنند.

مگر سینما چیست که با بافت مذهبی شهر مغایرت داشته باشد؟ مگر سینماگران مشهدی چه فیلمی می خواهند بسازند که با مذهبی بودن شهر در تضاد باشد؟ من این بهانه ها را تایید نکرده و قبول ندارم.

فیلمسازان مشهدی مردم همین شهر هستند که نگاه بینای شهر می‌باشند تا با ساخت فیلم‌ هایشان پلشتی‌ها، زیبایی ها، معضلات و نیازهای شهر را در کنار هم و بدور از نظر و غرض به تصویر بکشند که اگر حمایت بشوند، ارتقای سطح فرهنگی شهر را بدنبال خواهد داشت و اگر حمایت نشوند باز با همان درد هجرت هنرمندان خوب مواجه خواهیم بود، دردی که دوایی ندارد و ضربه آن بر چهره شهر در آینده بیشتر از پیش نمایان خواهد شد.

سوال : دلیل اینکه فیلمسازان و هنرمندان خوب حوزه سینما از خراسان رضوی کوچ می کنند، چیست؟

پاسخ : وقتی هنرمند در چشم مسئولین شهر یک شهروند بیگانه باشد، وقتی از دانش و هنرش استفاده نشود، وقتی برای پیشرفت در هنر هیچ راهی بجز هجرت نداشته باشد مگر کار دیگری از او بر می‌آید؟

مسئولین شهر وقتی هنرمندان شهر را نمی‌شناسند، هنرمند چاره ای جز رفتن نمی‌بیند، رفتن به سمتی که شاید دیده شدن، جدی گرفته شدن و ارتقای هنری در آن باشد. برخی به این خواست و آرمان مدنظر خود می‌رسند و برخی در سراب رسیدن به آرزو گم می‌شوند. آنانی که به خواسته اشان می رسند باید شادمان از پیروزی شان باشیم اما گناه آنان که در این وادی رانده شهر خود و مانده شهر دیگر می شوند با کسانی است که می بایست متولی حمایت از او باشند و نبوده اند.

سوال : شاخص های ممتاز فیلم سازی در خراسان رضوی را نام ببرید؟

پاسخ : مشهد مملو از شاخصه های ویژه فیلمسازی است، حرم مطهر امام رضا(ع) بزرگترین منبع و شاخصه معنوی و مذهبی برای پرداختن به آن با زبان سینماست. وجود مفاخر علمی و ادبی بزرگی که در این شهر بوده و هستند می تواند شاخصه دیگری برای این مهم باشد. فردوسی و شاهنامه اش که پر از ایده و قصه و حماسه است، مگر نباید شاخصه توجه هنری در شهر زادگاهش باشد؟

این همه هنرمندی که بودند و رفتند و یا آنان که هنوز مانده اند و همه در زمینه رشته‌های هنری خود معتبر و صاحب نام بوده و هستند چرا نباید مورد توجه برای فیلمسازی باشند، مگر این شهر چه کم دارد که نباید برگزار کننده جشنواره سینمایی خاصی باشد.

جشنواره های فیلمهای مذهبی، فیلمهای ادبی، فیلم های فارسی زبانان یا جشنواره‌های دیگری منطبق با فرهنگ این شهر می تواند در ماندگاری هنرمند و امیدبخشی به سینما مفید واقع شود، موضوعی که هرگز به آن توجهی نشده است.

روشنا